svojich kompetencií nepostupoval v súlade s verejnými záujmami. Ako nám povedala jeho riaditeľka Rozália Múdra (SMK), hoci s niektorými časťami jeho správy môžu súhlasiť, vo viacerých prípadoch majú pocit, že sa mýli. Ako zdôraznila, aj keď kontrolór skúmal postup úradu pri zabezpečovaní tovaru a služieb na Úrade KSK (ÚKSK) sumárne prevyšujúcich 10 miliónov korún, neznamená to, že úrad prišiel zlými postupmi vo verejnom obstarávaní o rovnakú čiastku.
Kontrolór napríklad zistil, že Úrad KSK nepoužíval metódy a postupy podľa zákona o verejnom obstarávaní v celkovej sume 8,18 milióna Sk. Porušenie spomínaného zákona malo nastať napríklad pri plynofikácii Gymnázia v Trebišove, obstarávaní kancelárskej a výpočtovej techniky, finančnej analýzy hospodárenia Nemocnice s poliklinikou (NsP) v Spišskej Novej Vsi a NsP Štefana Kukuru v Michalovciach. "Úrad KSK postupoval metódou, ktorá v odôvodnených prípadoch znamená urýchlenie verejného obstarávania, samozrejme, pri dodržaní a zabezpečení podmienok transparentnosti. Použitie takého postupu je legálne a zákonné. Pri plynofikácii Gymnázia v Trebišove sme použili metódu rokovacieho konania bez zverejnenia, pričom sme oslovili troch dodávateľov. Konanie sme použili po nariadení Inšpektorátu práce o zastavení prevádzky plynovej kotolne pre havarijný stav, pričom situáciu sme potrebovali riešiť v čo najkratšom termíne aby sa zamedzilo škodám a prípadnej ujme na zdraví," tvrdí R. Múdra.
Aj v prípade obstarávaní prác spojených a rekonštrukciou viacerých povrchov ciest 2. a 3. triedy trvá ÚKSK na tom, že tento proces bol transparentný. "Kompetencia v oblasti ciest prešla na KSK od januára 2004. Vzhľadom na podnet štátneho odborného dozoru, ktorým nás písomne vyzval na odstránenie nedostatkov v zjazdnosti, sme odôvodnene volili postup zaručujúci čo najrýchlejšie odstránenie nedostatkov havarijných úsekov ciest. Použili sme postup rokovacieho konania bez zverejnenia a urobili sme prieskum trhu. Záujemcov sme vyzvali na predloženie cenových ponúk, pričom výzva bola zverejnená aj na web stránke Úradu KSK."
Riaditeľka Úradu KSK odmieta aj tvrdenia kontrolóra o tom, že kraj nehospodárne vynaložil prostriedky na finančnú analýzu hospodárenia nemocníc v Michalovciach a Spišskej Novej Vsi. "Úlohu sme spracovateľom zadali v súlade s rozhodnutím zastupiteľstva predkladať racionalizačné opatrenia pre nemocnice. Štúdie sme poslancom prezentovali a postupujeme podľa nich pri realizácii úsporných opatrení v nemocniciach, ktoré už v praxi prinášajú pozitívne výsledky. Aj v tomto prípade bol pri výbere spracovateľov dodržaný zákon."
Kontrolór poukázal aj na zistené rozdiely vo vyplatených mzdách, ktoré spôsobili, že niektorým zamestnancom bolo za skontrolované mesiace vyplatených viac peňazí a iní zas dostali menšiu výplatu, než na akú mali nárok. "Zistené rozdiely vo vyplatených mzdách vyplývajú z toho, že v prílohe Zákona o verejnej službe, ktorá špecifikuje činnosti zamestnancov, sa nevyskytujú všetky činnosti, ktoré sú zabezpečované v regionálnej samospráve. KSK pripravuje špecifikáciu týchto činností a požiadame o ich zaradenie do spomínanej prílohy."
Hlavnému kontrolórovi sa nepáčilo, že KSK dal iba ročné "korunové" nájomné pre Arcidiecéznu charitu Košice zabezpečujúcu prevádzku Domova dôchodcov na Južnej triede v Košiciach, čím mal kraj prerobiť takmer 740 000 Sk. "Nájomné podmienky pre Arcidiecéznu charitu boli odsúhlasené zastupiteľstvom. Nájom zohľadňuje podmienky, v ktorých charita zabezpečuje transformáciu tohto zariadenia sociálnych služieb."
V poslancami schválenej správe kontrolóra sa tiež konštatovalo, že objem vyplatených mzdových prostriedkov (vyše 2,9 milióna Sk) za práce vykonávané na základe dohôd o vykonaní práce mimo pracovného pomeru od januára 2003 do septembra 2004 bol neprimeraný, pričom tieto práce mohli zabezpečiť aj interní pracovníci. "Rok 2004 bol rokom prechodu agendy zo štátu na regionálnu samosprávu. Znamenalo to veľký objem nárazových prác, ktoré neboli zvládnuteľné zamestnancami Úradu KSK v trvalom pracovnom pomere. Tiež pri príprave dokumentov na príjem pomoci zo štrukturálnych fondov EÚ vznikali v krátkom čase nové priority, čo si vyžadovalo súčinnosť aparátu KSK s externými pracovníkmi pri vypracúvaní štúdií a projektov. Uvedená suma nie je relevantná, pretože časť z týchto prostriedkov bola alebo bude refundovaná z prostriedkov EÚ určených na mzdy po ukončení implementácie úspešných projektov."
V správe bolo uvedené, že za spracovanie štúdie zriadenia podnikateľského inkubátora v meste Kráľovský Chlmec v roku 2003 bola vyplatená odmena vo výške 195 000 Sk aj napriek tomu, že štúdia nebola prevzatá odborom regionálneho rozvoja KSK ani koncom roka 2004. Podľa R. Múdrej však túto štúdiu už KSK prevzal, pričom bola vypracovaná na kvalitatívne vysokej úrovni. Rovnako tak by to malo byť aj v prípade prenájmu garáží, za ktoré kraj zaplatil 57 372 Sk, hoci vo svojich priestoroch má vlastné parkovacie kapacity. Ako nám riaditeľka ÚKSK povedala, je to síce pravda, avšak v priestore Úradu KSK sú len štyri funkčné garáže, pričom počet služobných áut je 11, a tak prenájom garáží je s ohľadom na cenu vozidiel, ktoré ich využívajú, oprávnený. Ako ešte dodala, na rozdiel od zistení kontrolóra trvá aj na tom, že výberové konania na miesta vedúcich zamestnancov sa konali v súlade so zákonom, pričom zloženie výberových komisií bolo už predtým odsúhlasené zastupiteľstvom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári