Aký má ešte kredit, to si cestujúci
prečíta na zariadení, v SAD u vodiča
V mestskej hromadnej doprave bol začiatkom marca spustený systém EMBASE. Zameraný je na zdieľanie čipových kariet vydávaných spoločnosťou EM CARD a emitovaných dopravnými spoločnosťami a univerzitami. V praxi to znamená, že vydané čipové karty sú technologicky tak upravené, aby mohli byť používané v rôznych dopravných systémoch rôznych dopravných spoločností.
Čipová karta má niekoľko sektorov, z ktorých jeden je vyhradený pre informácie dopravných spoločností, t. j. informáciu o predplatenom období v dopravných podnikoch alebo výške predplateného kreditu v spoločnostiach SAD. "Pritom platí, že čipová karta vydaná Dopravným podnikom mesta Košice, ktorá slúži ako časový cestovný lístok na jeden mesiac alebo štvrťrok v MHD, môže byť, ak sa na ňu nabije istý kredit, použitá aj v SAD Košice, Michalovce, Humenné, Prešov. Od 1. 4. 2005 aj v Dopravnom podniku msta Prešov rovnako ako v DPMK, a. s. Všetko sú to spoločnosti, ktoré vstúpili do systému EMBASE," uviedla vedúca oddelenia marketingu DPMK, a. s. Košice JUDr. Jana Maliarová.
Čo sa týka košických vysokých škôl - Technickej univerzity, UPJŠ, Univerzity veterinárskeho lekárstva a tiež Prešovskej univerzity - v prípade študentov sa na nabíjanie kreditu, t. j. predplateného obdobia, použije študentská karta. Výhodu majú i zamestnanci týchto škôl, ktorí si dajú zamestnanecký preukaz v DPMK, a. s. prepersonalizovať a využívať ho ako bezkontaktnú čipovú kartu DPMK, a. s. Pravda, za podmienky, že predložia vyplnenú žiadanku. Po spomínanom prepersonalizovaní je možné túto kartu dobíjať, čo sa oplatí, pretože ušetria 160 Sk za zakúpenie čipovej karty dopravcu.
"V DPMK súčasne s kúpou čipovej karty dostane cestujúci aj doklad, kde je uvedená cena predplatného, časové obdobie, na ktoré je predplatné, ako aj ďalšie údaje zodpovedajúce aj daňovému dokladu, takže si výdaj môže dať u zamestnávateľa preplatiť alebo zaradiť do nákladov. Tento doklad poslúži aj v prípade, že sa cestujúcemu karta poškodila a nedá sa z nej prečítať, na aké obdobie bola platná alebo aby si cestujúci nemusel pamätať, kedy mu končí predplatné."
Spomínaný doklad uľahčí prípadnú reklamáciu čipovej karty. No len vtedy, ak nešlo o mechanické poškodenie karty napríklad jej zlomením. Za tento nedostatok zodpovedá totiž cestujúci, a vtedy musí zaplatiť opäť 160 Sk za novú kartu. Iné je, ak by išlo o "výrobnú" chybu, teda technologický nedostatok. O tom, ako s kartou narábať, sú cestujúci pri kúpe čipovej karty informovaní v poučení na letáčiku.
Systém EMBASE je nový v tom, že na jednej karte sú informácie o predplatenom období, výške predplatného, poskytnutej zľave v dopravných podnikoch a o platnosti kreditu, o jeho výške v spoločnostiach SAD. "Zákazník si tieto informácie vložené do bezkontaktnej čipovej karty môže skontrolovať prostredníctvom čítacích zariadení. DPMK ich má v predpredajoch na Rooseveltovej a Bardejovskej ulici. Stav kreditu vedia povedať cestujúcemu i revízori, keďže sa im tento údaj cez čítačku ukáže. V SAD sa tieto informácie cestujúci dozvedia u vodiča," dodala J. Maliarová.
Podrobnejšie informácie o systéme EMBASE a o bezkontaktných čipových kartách vydávaných DPMK, a. s., budú prístupné aj formou trhacích informácií v autobusoch a električkách, kam ich v priebehu marca DPMK rozmiestni.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Prerozdeľte domáce práce
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári