Aygo budú vyrábať v českom Kolíne
Jedným z vozidiel, ktoré majú svetovú premiéru na tohtoročnom ženevskom autosalóne (ten trvá až do nedele), je kompaktný automobil Toyota Aygo. Toto malé vozidlo bolo vyvinuté v rámci spolupráce firiem Toyota, Peugeot a Citroën. Každá z týchto firiem predstavuje v Ženeve svoje nové malé vozidlo, pričom sesterskými modelmi Ayga sú modely Peugeot 107 a Citroën C1.
Toyota Aygo je postavená na podvozku s pomerne veľkým rázvorom 2 340 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson, vzadu je dnes už klasická kľuková náprava s deformovateľným priečnym členom. Dĺžka vozidla je 3 405 mm, šírka 1 615 mm a výška 1 465 mm. Batožinový priestor má objem len 139 l, ale možno ho zväčšiť sklopením zadných sedadiel. Na pohon Ayga bude zatiaľ slúžiť len jediný motor. Ide o radový trojvalec so zdvihovým objemom jeden liter, ktorý je vystrojený systémom priameho vstrekovania benzínu do valcov a systémom variabilného časovania ventilov VVT-i. Firma Toyota tvrdí, že ide o najľahší sériovo vyrábaný motor na svete. Motor má štyri ventily na valec a jeho najvyšší výkon je 50 kW pri 6 000 ot/min. Najvyšší krútiaci moment motora je 93 nm pri 3 600 ot/min. Motor poháňa predné kolesá prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky.
Toyota Aygo zrýchli z 0 na 100 km/h za 14,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť temer 160 km/h. Aygo má vpredu ventilované kotúčové brzdy, vzadu sú bubnové brzdy. Vozidlo je sériovo vystrojené antiblokovacím systémom a elektrickým posilňovačom riadenia. Volant možno prestavovať výškovo i pozdĺžne, pričom spolu so stĺpikom volantu sa prestavuje aj hlavný prístrojový panel. Aygo sa bude dodávať v troch úrovniach výbavy, označených T2, T3 a Sport. Základná verzia T2 je vystrojená čelnými airbagmi, zadným stieračom, vyhrievaným zadným oknom, sklopným zadným sedadlom a rádiom s prehrávačom CD. Do výbavy verzie T3 patria navyše elektricky ovládané predné bočné okná, centrálny zamykací systém s diaľkovým ovládaním, delené zadné sedadlá (v pomere 50:50), nastaviteľné zadné opierky hlavy, kvalitný audiosystém, bočné airbagy a úchyty Isofix na upevnenie detských sedačiek. Aygo Sport sa od oboch spomenutých verzií navonok odlišuje 14-palcovými kolesami z ľahkých zliatin a hmlovými svetlometmi. Táto verzia je vystrojená aj otáčkomerom. Verzie T3 a Sport môžu byť za príplatok vystrojené klimatizačným systémom. V roku 2006 sa do modelu Aygo začne montovať aj 1,4-litrový vznetový motor, vystrojený vstrekovacím systémom common rail.
Toyota Aygo sa bude vyrábať v závode TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobiles) v českom Kolíne. Tento závod má plánovanú ročnú kapacitu 300 000 vyrobených vozidiel, pričom na každého zo spomenutých troch výrobcov pripadne 100 000 áut. Zatiaľ nie je známe kedy sa Aygo začne predávať na slovenskom trhu.
rm
Autor: V GeSku krstili album
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári