Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 10. december, 2019 | Meniny má Radúz

Ak máte drahšiu značku auta, na splyňovač radšej zabudnite

Namiesto preferovania plynu, mu štát zvýšil spotrebnú daňMinulý týždeň sme sa v Autosalóne venovali téme pohonu vozidiel na plyn. Predstavili sme

Namiesto preferovania plynu, mu štát zvýšil spotrebnú daň

Minulý týždeň sme sa v Autosalóne venovali téme pohonu vozidiel na plyn. Predstavili sme si vlastnosti ekologického paliva, ktorým je propán-bután, ekonomiku jazdy i ďalši zaujímavosti. Dnes v tejto téme pokračujeme. Poradcu nám robí František Jurčo ml., majiteľ jednej z košických firiem, ktorá sa zaoberá montážou splyňovačov.

"Motoristov, ktorí uvažujú o plynovom pohone a sú majiteľmi vozidiel novších typov, súčasná legislatíva skôr odrádza," priznáva F. Jurčo. "Pre tzv. hromadné prestavby sú totiž schválené iba určité značky. A to Škoda, Daewoo i ruský VAZ. Ostatné ju zatiaľ nemajú. Je to finančne náročné, lebo pre každé typové označenie stojí schválenie hromadnej prestavby od 200 do 400 tisíc eur." Teda rovnaká čiastka pre objem motora napríklad 1,3 či 1,6 alebo 2,1. Pre firmy, ktoré sú dovozcami jednotlivých značiek, je to finančne príliš vysoká záťaž. Veď zaplatiť hoci iba 200 tisíc za každý typ motora si môžu dovoliť iba silné firmy.

Ak sa teda pre pohon plynom rozhodne majiteľ škodovky, stačí mu zájsť do niektorého zo servisov, kde mu splyňovač namontujú. Do favorita či felície stojí do 20 tisíc korún, octavia ho má za 40 tisíc. Lacné sú aj pre staré lady, kde stačí splyňovač za 14 tisíc korún.

Komplikácie čakajú majiteľa inej kvalitnej značky. Ak sa predsa len rozhodne pre montáž plynového zariadenia, musí rátať s dlhým vybavovaním i zásobou financií. "Najprv musí ísť na odbor dopravy príslušného okresného úradu, kde si podá žiadosť o individuálnu prestavbu. Tam musí rátať s 2000-korunovým kolkom," vraví F Jurčo. "Úrad vydá rozhodnutie, že sa auto môže prestavať. Motorista s ním zájde do ľubovoľného autorizovaného servisu, kde mu splyňovacie zariadenie namontujú. Zaplatí zaň okolo 40 tisíc korún."

Potom musí motorista so svojim autom absolvovať emisný test. Na Slovensku sa nevykonáva, najbližšie je to možné v Budapešti, Pardubiciach či vo Varšave. Ten test stojí od 500 do 1000 eur. František Jurčo varuje, že staršie ako päťročné vozy ho absolvujú iba veľmi ťažko. Ak motorista zvládne i túto prekážku, vráti sa na okresný úrad a ten ho pošle do výskumného ústavu dopravy a spojov v Žiline Bratislave alebo vo Zvolene. Tam nejaký úradník všetko skontroluje a dá povolenie na zápis do technického preukazu. Táto kontrola vyžaduje 12-tisícový kolok.

Samozrejme, ak by mal túto tortúru absolvovať každý motorista, ktorý túži po plyne ako pohonnej jednotke, asi by sa na to vykaľšal. Oveľa viac je takých, ktorí majú splyňovače, tak povediac, na čierno. Napríklad taxikári, ktorí najazdia denne stovky kilometrov a prvotná investícia do montáže splyňovača sa im rýchlo vráti. Tí riskujú, že pri náhodnej kontrole policajt zásah do motora ovjaví. Ak zároveň nie je uvedený aj v technickom preukaze, vodič môže mať problémy. Závisí však od policajta, či sa uspokojí s úplatkom, "techničák" zadrží, alebo mávne rukou... Problém môže nastať i pri kontrole STK. Vodiči, ktorí majú splyňovače namontované nelegálne, hoci s protokolom autorizovanej firmy o jeho montáži, ju navštívia opäť. Celé zariadenie si dajú vymontovať a po absolvovaní STK opäť namontovať.

"Slovensko podpísalo tzv. Kjótsky protokol, ktorým sa zaviazalo znižovať produkciu emisných plynov a zabrániť tak rozširovaniu sklenníkového efektu," vraví F. Jurčo. "Nazdávam sa, že jednou z možností by bola aj podpora alternatívnych a teda ekologických palív. Motoristi, ktorí sa pre ne rozhodnú, by mali byť motivovaní nižšou cestnou daňou i zjednodušením legislatívneho procesu, ktorý vyžaduje montáž splyňovacích zariadení. A propán-bután by mohol mať nižšiu spotrebnú daň." Spotrebná daň za posledné roky výrazne zdvihla cenu plynu. Kým pred dvoma či troma rokmi stál liter do 10 korún, teraz sa cena pohybuje od 17,50 do 19,50.

Ako nás F. Jurčo informoval, po veľkom záujme o plynový pohon zo strany motoristov trvá už dva-tri roky útlm. Spôsobil to nárast ceny plynu i fakt, že montáži splyňovačov do nových značiek bráni spomínaná náročná legislatíva. Jediné, ktoré pochopili potrebu propagácie ekologických palív a investície do jej budúcnosti, sú firmy, ponúkajúce pohonné hmoty. Kým vlani boli na území Košíc iba štyri čerpacie stanice, známe ako LPG, tohto roku ich je štrnásť. Na ťahu je teraz štát, aby pri téme "ekológia" prešiel od slov k činom.

Róbert BEJDA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  3. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  4. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  6. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  2. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  3. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  4. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  5. Prohibition of competition after employment termination
  6. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  7. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  8. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  9. Zálohovanie PET fliaš je úspech, stopka výrubom bola prioritou
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 13 661
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 13 370
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 12 887
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 10 544
  5. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 10 282
  6. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 9 034
  7. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 8 943
  8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 8 417
  9. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 935
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 853

Neprehliadnite tiež

Na Mukačevskej ulici v utorok ráno.
Hasiči v jednej z prvých fáz zásahu pri piatkovom požiari.

Diaľničný úsek Budimír - Bidovce otvoria 16. decembra

Západný obchvat Prešova by mal byť hotový v lete 2021.

Motoristi budú po diaľničnom úsek Budimír - Bidovce jazdiť od polovice decembra.

Petícia zabrala. Investor posunie obchodný dom v Košiciach

Starosta a nespokojní obyvatelia boli vyjednávať v Bratislave.

Občianska iniciatíva mala zmysel. Stavba má byť ďalej od obyvateľov.

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Nová Putinova reprezentácia

Rusko bolo vylúčené zo všetkých významných podujatí. To ale neznamená, že by zrazu nemal kto reprezentovať.

Polícia pred nemocnicou v Ostrave, kde došlo k útoku.
Marie Fredrikssonová
Už v utorok začnú navážať k bytovke vrstvy makadamu, aby mechanizmy, ktoré ju budú rozoberať, nepoškodili inžinierske siete.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop