Korzár logo Korzár Košice

Ak máte drahšiu značku auta, na splyňovač radšej zabudnite

Namiesto preferovania plynu, mu štát zvýšil spotrebnú daňMinulý týždeň sme sa v Autosalóne venovali téme pohonu vozidiel na plyn. Predstavili sme

Namiesto preferovania plynu, mu štát zvýšil spotrebnú daň

Minulý týždeň sme sa v Autosalóne venovali téme pohonu vozidiel na plyn. Predstavili sme si vlastnosti ekologického paliva, ktorým je propán-bután, ekonomiku jazdy i ďalši zaujímavosti. Dnes v tejto téme pokračujeme. Poradcu nám robí František Jurčo ml., majiteľ jednej z košických firiem, ktorá sa zaoberá montážou splyňovačov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Motoristov, ktorí uvažujú o plynovom pohone a sú majiteľmi vozidiel novších typov, súčasná legislatíva skôr odrádza," priznáva F. Jurčo. "Pre tzv. hromadné prestavby sú totiž schválené iba určité značky. A to Škoda, Daewoo i ruský VAZ. Ostatné ju zatiaľ nemajú. Je to finančne náročné, lebo pre každé typové označenie stojí schválenie hromadnej prestavby od 200 do 400 tisíc eur." Teda rovnaká čiastka pre objem motora napríklad 1,3 či 1,6 alebo 2,1. Pre firmy, ktoré sú dovozcami jednotlivých značiek, je to finančne príliš vysoká záťaž. Veď zaplatiť hoci iba 200 tisíc za každý typ motora si môžu dovoliť iba silné firmy.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa teda pre pohon plynom rozhodne majiteľ škodovky, stačí mu zájsť do niektorého zo servisov, kde mu splyňovač namontujú. Do favorita či felície stojí do 20 tisíc korún, octavia ho má za 40 tisíc. Lacné sú aj pre staré lady, kde stačí splyňovač za 14 tisíc korún.

Komplikácie čakajú majiteľa inej kvalitnej značky. Ak sa predsa len rozhodne pre montáž plynového zariadenia, musí rátať s dlhým vybavovaním i zásobou financií. "Najprv musí ísť na odbor dopravy príslušného okresného úradu, kde si podá žiadosť o individuálnu prestavbu. Tam musí rátať s 2000-korunovým kolkom," vraví F Jurčo. "Úrad vydá rozhodnutie, že sa auto môže prestavať. Motorista s ním zájde do ľubovoľného autorizovaného servisu, kde mu splyňovacie zariadenie namontujú. Zaplatí zaň okolo 40 tisíc korún."

SkryťVypnúť reklamu

Potom musí motorista so svojim autom absolvovať emisný test. Na Slovensku sa nevykonáva, najbližšie je to možné v Budapešti, Pardubiciach či vo Varšave. Ten test stojí od 500 do 1000 eur. František Jurčo varuje, že staršie ako päťročné vozy ho absolvujú iba veľmi ťažko. Ak motorista zvládne i túto prekážku, vráti sa na okresný úrad a ten ho pošle do výskumného ústavu dopravy a spojov v Žiline Bratislave alebo vo Zvolene. Tam nejaký úradník všetko skontroluje a dá povolenie na zápis do technického preukazu. Táto kontrola vyžaduje 12-tisícový kolok.

Samozrejme, ak by mal túto tortúru absolvovať každý motorista, ktorý túži po plyne ako pohonnej jednotke, asi by sa na to vykaľšal. Oveľa viac je takých, ktorí majú splyňovače, tak povediac, na čierno. Napríklad taxikári, ktorí najazdia denne stovky kilometrov a prvotná investícia do montáže splyňovača sa im rýchlo vráti. Tí riskujú, že pri náhodnej kontrole policajt zásah do motora ovjaví. Ak zároveň nie je uvedený aj v technickom preukaze, vodič môže mať problémy. Závisí však od policajta, či sa uspokojí s úplatkom, "techničák" zadrží, alebo mávne rukou... Problém môže nastať i pri kontrole STK. Vodiči, ktorí majú splyňovače namontované nelegálne, hoci s protokolom autorizovanej firmy o jeho montáži, ju navštívia opäť. Celé zariadenie si dajú vymontovať a po absolvovaní STK opäť namontovať.

SkryťVypnúť reklamu

"Slovensko podpísalo tzv. Kjótsky protokol, ktorým sa zaviazalo znižovať produkciu emisných plynov a zabrániť tak rozširovaniu sklenníkového efektu," vraví F. Jurčo. "Nazdávam sa, že jednou z možností by bola aj podpora alternatívnych a teda ekologických palív. Motoristi, ktorí sa pre ne rozhodnú, by mali byť motivovaní nižšou cestnou daňou i zjednodušením legislatívneho procesu, ktorý vyžaduje montáž splyňovacích zariadení. A propán-bután by mohol mať nižšiu spotrebnú daň." Spotrebná daň za posledné roky výrazne zdvihla cenu plynu. Kým pred dvoma či troma rokmi stál liter do 10 korún, teraz sa cena pohybuje od 17,50 do 19,50.

Ako nás F. Jurčo informoval, po veľkom záujme o plynový pohon zo strany motoristov trvá už dva-tri roky útlm. Spôsobil to nárast ceny plynu i fakt, že montáži splyňovačov do nových značiek bráni spomínaná náročná legislatíva. Jediné, ktoré pochopili potrebu propagácie ekologických palív a investície do jej budúcnosti, sú firmy, ponúkajúce pohonné hmoty. Kým vlani boli na území Košíc iba štyri čerpacie stanice, známe ako LPG, tohto roku ich je štrnásť. Na ťahu je teraz štát, aby pri téme "ekológia" prešiel od slov k činom.

Róbert BEJDA

Autor: Čo prezrádzajú vaše sny?

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 547
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  3. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 5 520
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 017
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 746
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 207
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 817
  1. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  4. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  5. Emil Lobotka: Ukrižuj
  6. Lukáš Čelinák: Donald Trump, EÚ a svetová obchodná vojna
  7. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  8. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 750
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 435
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 511
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 289
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 14 344
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 356
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 936
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 502
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  4. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  5. Emil Lobotka: Ukrižuj
  6. Lukáš Čelinák: Donald Trump, EÚ a svetová obchodná vojna
  7. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  8. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 750
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 435
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 511
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 289
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 14 344
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 356
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 936
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 502
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu