Korzár logo Korzár Košice
Streda, 21. august, 2019 | Meniny má Jana
Nájdete nás na webe

Ak máte drahšiu značku auta, na splyňovač radšej zabudnite

Namiesto preferovania plynu, mu štát zvýšil spotrebnú daňMinulý týždeň sme sa v Autosalóne venovali téme pohonu vozidiel na plyn. Predstavili sme

Namiesto preferovania plynu, mu štát zvýšil spotrebnú daň

Minulý týždeň sme sa v Autosalóne venovali téme pohonu vozidiel na plyn. Predstavili sme si vlastnosti ekologického paliva, ktorým je propán-bután, ekonomiku jazdy i ďalši zaujímavosti. Dnes v tejto téme pokračujeme. Poradcu nám robí František Jurčo ml., majiteľ jednej z košických firiem, ktorá sa zaoberá montážou splyňovačov.

"Motoristov, ktorí uvažujú o plynovom pohone a sú majiteľmi vozidiel novších typov, súčasná legislatíva skôr odrádza," priznáva F. Jurčo. "Pre tzv. hromadné prestavby sú totiž schválené iba určité značky. A to Škoda, Daewoo i ruský VAZ. Ostatné ju zatiaľ nemajú. Je to finančne náročné, lebo pre každé typové označenie stojí schválenie hromadnej prestavby od 200 do 400 tisíc eur." Teda rovnaká čiastka pre objem motora napríklad 1,3 či 1,6 alebo 2,1. Pre firmy, ktoré sú dovozcami jednotlivých značiek, je to finančne príliš vysoká záťaž. Veď zaplatiť hoci iba 200 tisíc za každý typ motora si môžu dovoliť iba silné firmy.

Ak sa teda pre pohon plynom rozhodne majiteľ škodovky, stačí mu zájsť do niektorého zo servisov, kde mu splyňovač namontujú. Do favorita či felície stojí do 20 tisíc korún, octavia ho má za 40 tisíc. Lacné sú aj pre staré lady, kde stačí splyňovač za 14 tisíc korún.

Komplikácie čakajú majiteľa inej kvalitnej značky. Ak sa predsa len rozhodne pre montáž plynového zariadenia, musí rátať s dlhým vybavovaním i zásobou financií. "Najprv musí ísť na odbor dopravy príslušného okresného úradu, kde si podá žiadosť o individuálnu prestavbu. Tam musí rátať s 2000-korunovým kolkom," vraví F Jurčo. "Úrad vydá rozhodnutie, že sa auto môže prestavať. Motorista s ním zájde do ľubovoľného autorizovaného servisu, kde mu splyňovacie zariadenie namontujú. Zaplatí zaň okolo 40 tisíc korún."

Potom musí motorista so svojim autom absolvovať emisný test. Na Slovensku sa nevykonáva, najbližšie je to možné v Budapešti, Pardubiciach či vo Varšave. Ten test stojí od 500 do 1000 eur. František Jurčo varuje, že staršie ako päťročné vozy ho absolvujú iba veľmi ťažko. Ak motorista zvládne i túto prekážku, vráti sa na okresný úrad a ten ho pošle do výskumného ústavu dopravy a spojov v Žiline Bratislave alebo vo Zvolene. Tam nejaký úradník všetko skontroluje a dá povolenie na zápis do technického preukazu. Táto kontrola vyžaduje 12-tisícový kolok.

Samozrejme, ak by mal túto tortúru absolvovať každý motorista, ktorý túži po plyne ako pohonnej jednotke, asi by sa na to vykaľšal. Oveľa viac je takých, ktorí majú splyňovače, tak povediac, na čierno. Napríklad taxikári, ktorí najazdia denne stovky kilometrov a prvotná investícia do montáže splyňovača sa im rýchlo vráti. Tí riskujú, že pri náhodnej kontrole policajt zásah do motora ovjaví. Ak zároveň nie je uvedený aj v technickom preukaze, vodič môže mať problémy. Závisí však od policajta, či sa uspokojí s úplatkom, "techničák" zadrží, alebo mávne rukou... Problém môže nastať i pri kontrole STK. Vodiči, ktorí majú splyňovače namontované nelegálne, hoci s protokolom autorizovanej firmy o jeho montáži, ju navštívia opäť. Celé zariadenie si dajú vymontovať a po absolvovaní STK opäť namontovať.

"Slovensko podpísalo tzv. Kjótsky protokol, ktorým sa zaviazalo znižovať produkciu emisných plynov a zabrániť tak rozširovaniu sklenníkového efektu," vraví F. Jurčo. "Nazdávam sa, že jednou z možností by bola aj podpora alternatívnych a teda ekologických palív. Motoristi, ktorí sa pre ne rozhodnú, by mali byť motivovaní nižšou cestnou daňou i zjednodušením legislatívneho procesu, ktorý vyžaduje montáž splyňovacích zariadení. A propán-bután by mohol mať nižšiu spotrebnú daň." Spotrebná daň za posledné roky výrazne zdvihla cenu plynu. Kým pred dvoma či troma rokmi stál liter do 10 korún, teraz sa cena pohybuje od 17,50 do 19,50.

Ako nás F. Jurčo informoval, po veľkom záujme o plynový pohon zo strany motoristov trvá už dva-tri roky útlm. Spôsobil to nárast ceny plynu i fakt, že montáži splyňovačov do nových značiek bráni spomínaná náročná legislatíva. Jediné, ktoré pochopili potrebu propagácie ekologických palív a investície do jej budúcnosti, sú firmy, ponúkajúce pohonné hmoty. Kým vlani boli na území Košíc iba štyri čerpacie stanice, známe ako LPG, tohto roku ich je štrnásť. Na ťahu je teraz štát, aby pri téme "ekológia" prešiel od slov k činom.

Róbert BEJDA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  2. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  3. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  4. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  5. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  6. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  7. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  8. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  9. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  10. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  1. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 11 763
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 10 474
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 265
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 669
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 5 468
  6. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 4 770
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 618
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 460
  9. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 4 408
  10. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 244

Neprehliadnite tiež

Po trénerských zmenách dochádza v FC Košice aj k hráčskym

Traja hráči prišli, dvaja končia, dvaja sú na skúške.

Z Podbrezovej prichádza do Košíc skúsený 32-ročný Dávid Leško.

Tokajský cykloexpres ponúkne relax a putovanie po vínnych pivniciach

Z Košíc vypravia cyklovlaky pre nadšencov cyklistiky a vína.

Chladničky budú distribuovať až do januára.
Oprava predstaničného priestoru si vyžiadala navýšenie peňazí.

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Máme tu mýtus o "oslobodení", aký nepoužívala ani ruská propaganda (píše Michal Havran)

Nedokážeme sa zhodnúť v zdanlivo najčitateľnejších obdobiach.

Francúzski partizáni po boku povstalcov v boji o Strečno. (fotografované dodatočne)

Kalavskej reformu nemocníc vláda zatiaľ neschválila

Ministerka demisiu nepodá, ešte chce hľadať podporu pre reformu.

Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.
Chladiace veže 3. a 4. bloku Jadrovej elektrárne Mochovce počas návštevy poslancov Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti na stavbe 3. a 4. bloku jadrovej elektrárne Mochovce.
Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová a nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop