Propán-bután šetrí motor, peniaze i životné prostredie
Celosvetové zásoby ropy sa pomaly vyčerpávajú, jej ceny idú viac nahor, než nopak a tak sú stále aktuálnejšie alternatívne druhy pohonných hmôt. Hoci nie je žiadnou novinkou, najväčší úspech má propán-bután. Je nielen lacnejší, ale neznečisťuje životné prostredie tak, ako benzín či nafta. O jeho kladoch či záporoch sme sa porozprávali s Františkom Jurčom ml., majiteľom jednej z košických firiem, montujúcich do áut splyňovacie zariadenia.
Na úvod si povieme, že palivom je skvapalnená zmes propánu, propénu, butánu isobutánu, iso-butylénu a buténu. Na Slovensku sa mu vraví propán-bután. Propán je bezfarebný horľavý plyn, ktorý sa získava tzv. krakovaním plynov a ropy. Bután je ľahko skvapalnený plyn, ktorý vzniká ako vedľajší produkt pri syntetickej výrobe benzínu. Táto zmes nie je pre človeka nebezpečená, ale je nedýchateľná. Pri istej koncentrácii so vzduchom vytvára výbušnú zmes. V kvapalnom je propán-bután ľahší ako voda.
"Výhody propán-butánu sú najmä ekonomické," tvrdí. F. Jurčo. "Nakoľko vo valcoch nevznikajú karbónové spaliny, menej sa opotrebujú a to predlžuje životnosť motora. Oproti benzínovým motorom je tiež nižšia spotreba oleja a, samozrejme, hlavnou prednosťou je lacnejšia jazda. Hoci kedysi bola vyššia, teraz je finančná úspora asi 40 percent."
Tu však treba spomenúť, že plyn má výkonnosť asi o 10 percent nižšiu, než benzín či nafta. Na plnú nádrž propán-butánu teda prejdete asi 90 percent vzialenosti plnej nádrže s benzínom. Alebo inak: ak na liter benzínu prejdete 10 kilometrov, na liter plynu 9 kilometrov. Ďalšou výhodou vlastníctva splyňovacieho zariadenia je dlhší dojazd. Keďže po jeho namontovaní je naďalej v prevádzke aj pôvodný benzínový pohon, auto má na dve plné nádrže až takmer dvojnásobný dojazd.
Nevýhodou plynu ako paliva sú prvotné náklady, spojené s montážou splyňovacieho zariadenia. A tiež uloženie nádrže na plyn, ktorá zaberá určitú časť batožinového priestoru. (Jednou z možností jej uloženia je aj priestor na dne "kufra", pôvodne určeného pre rezervné koleso.) Nízky bod odparovania propán-butánu, ktorý je mínus 40 stupňov, môže mať v zime vplyv na horšie štartovanie. Pri väčších mrazoch je preto výhodnejšie štartovať "na benzín" a potom prepnúť na plyn. Pri drahších a kvalitnejších značkách splyňovačov a ak sú dobre nastavené, by však ani pri nízkych teplotách nemali so štartovaním nastať problémy.
Ekonomiku jazdy na plyn sme už spomínali. Náklady na ňu sú asi o 40 percent nižšie, než pri benzíne alebo nafte. Iste vás však bude zaujímať návratnosť financií, ktorú ste do montáže splyňovacieho zariadenia investovali. Hoci závisí od kubatúry vozidla, vo všeobecnosti platí, že každých investovaných 1000 korún sa vráti po odjazdení 1000 km. Teda ak ste v servise zaplatili 40 tisíc korún, po odjazdení 40 tisíc km začínate byť v pluse.
"Zivotnosť splyňovača je takmer neobmedzená," tvrdí F. Jurčo. "Okrem povinnej revízie plynového zariadenia, ktorá je raz za roka stojí okolo 250 korún, je každých desať rokov povinná tlaková skúška nádrže." Verejnosť sa mylne domnieva, že pri jazde auta na plyn hrozí nebezpečie výbuchu. F. Jurčo túto možnosť vylúčil. "Propán-bután v kvapalnom stave nie je výbušný. Pripomína vodu, ktorá sa na vzduchu odparuje. No ak aj dôjde k úniku, propán-bután je ťažší ako vzduch. Nerozpína sa, ale drží sa pri zemi. Nie ako výpary z benzínu, ktoré stúpajú. Dokonca ak benzín kvapne na rozohriatu časť motora, skôr sa ´chytí´, než plyn." Nádoby s plynom sú navyše opatrené špeciálnym ventilom. Ak teplota v kufri, kde sú obvykle uložené, vplyvom horúčom príliš stúpne, ventil sám vypustí prebytočný tlak. Preto občas v lete cítiť, ak prejdete okolo auta s namontovaným splyňovačom. Aj jazda za ním je iná. Z výfuku sa až tak nedymí a výpary pripomínajú skôr vodné pary.
O týždeň si povieme, pre ktoré značky áut sú schválené tzv. hromadné prestavby na plyn. Ide o prípady, kedy stačí zájsť do autorizovaného servisu a vybrať si splyňovač podľa typu vozidla a hrúbky peňaženky jeho majiteľa. Vysvetlíme vám tiež, čo musí v prípade záujmu o plynový pohon absolvovať majiteľ takej značky auta, pre ktoré je možná iba individuálna prestavba.
Róbert BEJDA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári