spolu so strategickým partnerom. Ten by mal vzísť z verejnej obchodnej súťaže, ktorú mesto vypíše v blízkej budúcnosti.
Na návrh poslanca KDH Milana Bereša poslanci schválili uznesenie, podľa ktorého riaditeľ magistrátu v spolupráci s komisiami verejného poriadku a dopravy, Mestskej polície a Správy komunikácií Košice, ako aj s príslušnými oddeleniami magistrátu, najprv spracuje štúdiu a pripraví podmienky verejno-obchodnej súťaže pre prípadných investorov.
"Nie som presvedčený o výhodnosti ani jednej z dvoch predložených variant, to znamená, či mesto získa viac, keď parkoviská prenechá súkromnej firme a dostane nejaký podiel podľa zmluvy, alebo keď si bude parkoviská naďalej spravovať samo. Podporím preto riešenie, ktoré preukázateľne prinesie do mestskej pokladne viac peňazí, ale to bude závisieť aj od zmluvy, ktorú víťaz súťaže podpíše s mestom," povedal Bereš v diskusii. Zaujímal sa o to, z čoho bude mestská polícia financovaná, keď príde o príjmy z parkovného.
"Z mestského rozpočtu ako doteraz, príjmy z parkovania sú predsa príjmami mesta a na políciu sa v rozpočte každoročne vyčlení určitá čiastka bez ohľadu na to, či bude parkoviská spravovať mesto alebo súkromná firma," vysvetlil riaditeľ magistrátu Ondrej Bernát.
Parkovacia služba Mestskej polície eviduje v súčasnosti vyše 3300 líniových parkovacích miest (pozdĺžnych, kolmých a šikmých priamo na komunikáciách) a 350 ďalších parkovacích miest na uzavretých parkoviskách. Priemerný príjem z parkovného bol v roku 2002 necelých 25 miliónov korún (náklady tvorili 12,7 percenta z tohto príjmu), v roku 2003 bol príjem 25,5 milióna (náklady tvorili 16,3 percenta) a v roku 2004 vyše 26 miliónov korún (náklady 12,9 percenta z príjmov). Napriek tomu, že príjmy z parkovného mierne rastú, v jeho výbere sú rezervy. Podľa výberu parkovného je obsaditeľnosť parkovísk okolo 30 percent, v skutočnosti je ale podstatne vyššia.
"Úlohou Mestskej polície nie je vyberať parkovné, treba konečne skončiť s týmto archaizmom a nájsť strategického partnera, ktorý dokáže koncepčne riešiť systém parkovania v meste, priniesť know-how a investície," povedal riaditeľ Bernát.
Ako nevyhnutnosť sa totiž ukazuje riešiť parkovací systém z globálneho pohľadu, včítane rozšírenia parkovacích plôch, investícií do existujúceho systému, vybudovanie uzatvorených parkovísk, navigačných systémov, parkovacích domov, nových parkovísk.
Silný a skúsený investor by mohol komplexne zabezpečiť dofinancovanie vybavenia parkovacieho systému i jeho prevádzku. Náklady na údržbu plôch by hradila firma. Podiel finančných prostriedkov rozdelených medzi mesto a firmu by bol dohodnutý zmluvne. Poslanci sú rozhodnutí dohliadnúť na to, aby zmluva bola výhodná pre mesto.
Spojením verejného a súkromného sektora by sa takýmto spôsobom podarilo rozdeliť nutnosť okamžitých investícií na viac rokov. Potenciálny investor by mal preukázať finančnú schopnosť budovať nové hromadné podzemné alebo nadzemné parkoviská. Výhodou by mal byť bezproblémový výber dane za parkovanie prostredníctvom automatov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári