Vodič musí s autobusom zastaviť čo najbližšie pri okraji chodníka
Na mestskú hromadnú dopravu máme minimálne raz denne dôvod riadne si zahromžiť. Nech už je to kvôli meškajúcim spojom, preto, že vodič nezastavil tak, aby ste si nezlomili nohu pri nastupovaní do autobusu alebo že sa šušká o zrušení práve vám vyhovujúcej linky. S dopravným riaditeľom Dopravného podniku mesta Košice Bc. Štefanom Dutkom sme sa snažili hovoriť práve o týchto, z pohľadu cestujúcich, najpálčivejších problémoch.
Začali sme témou linka č. 29, pretože DPMK dostal protest, aby ju nezrušil ani neobmedzoval. "Trochu som z reakcií cestujúcich prekvapený, pretože my sme o tom ešte len začali uvažovať, žiadne konkrétne kroky sa nepodnikli, a už nám kvôli dvadsaťdeviatke prichádzajú petície. Pritom sme o úprave uvažovali v rámci tvorby nového linkového vedenia." Podľa Š. Dutka ak by sa aj niečo dialo, tak s podmienkou, že linka č. 29 by v sedlovom čase chodila od štadióna Lokomotívy, kým v špičke z centrálnej časti mesta. "Podľa prvých reakcií ani riaditeľ zoo ani starosta Kavečian nemajú s tým problém. V každom prípade sme sa aspoň presvedčili, že ľudia mestskú hromadnú dopravu vnímajú vážne."
Dopravný riaditeľ pripúšťa čiastočnú opodstatnenosť kritiky, že niekedy idú aj tri linky takmer tým istým smerom. Vypuklo sa to prejavuje hlavne na najväčších stanovištiach autobusov na Mieri, na Námestí osloboditeľov a na Námestí Maratóna mieru. "Je to tým, že sa tam stretávajú linky s rôznou dĺžkou trás a tiež s rôznym časovým rozsahom. Keď budeme prerábať harmonogram linkového vedenia, chceme zobrať do úvahy aj tieto terminály a od nich odvíjať dopravu. Či sa to dostatočne podarí zrealizovať, to sa dnes nedá povedať. Do úvahy sa budú musieť zobrať aj požiadavky malých mestských častí."
Podľa Š. Dutka kritiky občanov na linku č. 31, ktorá ide z Furče cez V. Opátske na Sídlisko KVP, DPMK prijíma. "Linka je využívaná hlavne ráno, aj preto tam nasadzujeme veľkokapacitné autobusy, z ktorých niektoré sú už skutočne výbehové. Vymieňať ich za nové sa ale dá len postupne, podľa finančných možností. Čo sa týka čistoty autobusov, cestujúci majú pravdu. Nedocenili sme počet čistiacich dní. Aj keď, je to aj o peniazoch."
Medzi cestujúcimi zaznievajú aj hlasy, že napríklad na Furču chodí podstatne menej spojov ako na KVP. Š. Dutko tieto názory popiera, i keď sa výstavba trolejbusovej trate výrazne zmenila. "Jazdia husto, ale to bol projektový zámer mesta v rámci rozvoja dopravy. Jeden čas sa vážne uvažovalo o prepojení Lechkého ulice na ´kávepéčku´ s Námestím Maratónu mieru. Kvôli financiám sa od toho potom upustilo, ale teraz by sa do tejto aktivity mohlo opäť ísť. Mestskí poslanci na to chválili peniaze a máme aj dosť trolejbusov," tvrdí dopravný riaditeľ.
K pripomienkam, že vodiči autobusov a trolejbusov zastavujú ďaleko od okraja chodníka, Š. Dutko dôrazne vyhlásil, že vodiči sú povinní pristaviť autobusy tak, aby čelo autobusu bolo na úrovni označníka DPMK a celý dopravný prostriedok musí byť v nike. "Ten, kto to nedodrží a ľudia nemôžu bez problémov nastúpiť, vedome porušuje pracovné povinnosti a znepríjemňuje cestujúcim život," dodal Š. Dutko.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Ďalšia škola musí z kola von
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári