Kaipan si môžete sami poskladať
Keď sa vás leto opýta čo ste robili v zime, mohli by ste napríklad odpovedať, že ste si skladali automobil. U nás prakticky neznáma česká firma Kaipan už totiž ponúka svoje roadstery aj na slovenskom trhu.
Roadster Kaipan 57 sa dizajnom svoje karosérie hlási k legendárnemu vozidlu Lotus Seven. Nosnou časťou vozidla je priestorový rám, zvarený z oceľových rúrok. Na ráme je uložená karosérie, zhotovená z kompozitných materiálov a hliníkových plechov. Vozidlo je dlhé 3 610 mm, široké 1 740 mm a vysoké 1 130 mm. Na pohon vozidla slúži 1,8-lirový turbodúchadlový motor Škoda-Audi, ktorý sa používa aj na pohon Škody Octavie. Tento štvorvalec, ktorý má päť ventilov na valec a dva vačkové hriadele v hlave valcov, má maximálny výkon 110 kW pri 5 700 ot/min. Maximálnu hodnotu krútiaceho momentu si motor udržuje v rozsahu od 1 750 do 4 600 ot/min. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom päťstupňovej manuálne prevodovky.
Tento roadster je na ceste skutočným žihadlom, pretože z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,9 sekundy. Maximálna doporučená rýchlosť je podľa výrobcu 180 km/h, čo naznačuje, že skutočná maximálna rýchlosť je ešte vyššia. Výrobca sa neunúval uviesť hodnoty spotreby podľa platných noriem, ale v svojom prospekte uviedol len, že pri "rozumnej" jazde je spotreba 8,2 l/100 km, pri športovej môže stúpnuť až na 10 12 litrov na sto kilometrov. Dvojsedadlový roadster je úplne bez dverí, zato má násuvné sklá a núdzovú strechu. Kaipan 57 sa vyrába manufaktúrnym spôsobom na objednávku. To znamená, že zákazník si auto objedná, zaplatí zálohu a zároveň určí farbu a prípadné ďalšie doplnky. Po dohodnutej dobe je automobil vyrobený a po doplatení zvyšku kúpnej ceny je spolu s dokladmi odovzdaný zákazníkovi.
Dodacia lehota je približne šesť mesiacov a za hotové auto zaplatí zákazník niečo vyše 1,5 milióna korún. Ale ten, kto je šikovný a má veľkú voľnú garáž, môže z uvedenej sumy veľa ušetriť. Firma Kaipan totiž dodáva svoj roadster aj ako stavebnice. V stavebnici typu C sú len základné diely, a to rám, karoséria, predné ramená, zadné ramená, rám predného okna a niektoré ďalšie diely. K tomu dostane kompletný návod na výrobu ďalších dielov. Táto základ stavebnica stojí len okolo 226 000 korún. Rozsiahlejšia je stavebnica typu D, ktorá obsahuje väčšinu potrebných dielov a ktorá sa dodáva za 467 000 korún. Ani jedna ani druhá stavebnica neobsahujú motor a prevodovku.
Po zmontovaní roadstera ho musí majiteľ priviezť do firmy Kaipan, kde bude skontrolovaný, či sa zhoduje so schváleným typom. Za záverečnú technickú prehliadku vozidla si výrobca účtuje niečo vyše 32 000 korún. Firma Kaipan vyrobí ročne len okolo 18 roadsterov typu 17. Ak si takéto auto kúpite, môžete si byť temer istí, že takéto auto tak skoro na ceste nestretnete. To je čosi pre snobov!
rm
Autor: Ďalšia škola musí z kola von
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári