rozhodnutie vedenia mesta (25. 3. 1996) o definitívnom odstavení prevádzky ako stratovej a ekologicky nevhodnej pre Košice. Verdikt padol po obhliadke areálu vtedajším primátorom mesta Rudolfom Schusterom a neskôr zavraždeným exministrom hospodárstva Jánom Duckým. Magnezitka v súčasnosti vyzerá ako po nálete a paradoxne, môže sa stať osudnou práve pilotom lietadiel či vrtuľníkov. Keď na Košice padne tma, alebo hustá hmla, na všetkých výškových stavbách v meste sa musia rozsvietiť červené výstražné svetlá, upozorňujúce pilotov na nebezpečné prekážky. Z troch komínov v areáli magnezitky však dva nesvietia.
"Každý, kto má na starosti výškovú budovu, zodpovedá za jej výstražné osvetlenie," povedala nám riaditeľka košického letiska Mgr. Marta Horváthová. "Komíny bývalej magnezitky sú v zozname prekážok letovej prevádzky. Musia byť teda osvetlené v tme i za zníženej viditeľnosti bez ohľadu na to, či tadiaľ vedú letové trasy."
Že sú komíny nebezpečné, tvrdí aj starosta neďalekej MČ Sídlisko - Ťahanovce JUDr. Cyril Betuš. Ako bývalý pracovník CO vyslovil presvedčenie, že v prípade vážnej dopravnej nehody, ak by bol v noci privolaný vrtuľník leteckej záchrannej služby (LZS), jeho posádka i pacienti by boli v ohrození života. Na názor sme sa opýtali pilota Air transport Europe Poprad Ing. Jána Boka, lietajúceho pri zásahoch aj s helikoptérou LZS Košice.
"Pred nočnými letmi študujeme dôkladne mapy so zakreslenými prekážkami, ale stať sa môže všeličo. Pred troma rokmi v Maďarsku narazil pilot s vrtuľníkom do komína cez deň. Bol osvetlený, ale hmla taká hustá, že to nepomohlo," skonštatoval J. Bok.
Bývalá magnezitka má v súčasnosti niekoľko majiteľov.
V súvislosti s komínmi sme oslovili jedného z nich, Ing. Tibor Labaniča. "Z troch komínov patrí našej spoločnosti iba jeden," uviedol. "Dbáme na to, aby bol v tme i pri zníženej viditeľnosti vždy osvetlený. Ďalšie dva komíny, tie ktoré nesvietia, patria spoločnosti Teleservis."
Vyjadrenie jej konateľa Ing. Pavla Gombíka sa nám ani napriek niekoľkotýždňovej snahe získať nepodarilo. Na Teleservis ,s. r. o. jestvuje iba jedno bratislavské telefónne číslo, ale nie je zapojené.
V § 30 Zákona 143/98 O leteckej prevádzke sa píše, že vlastníci stavieb a zariadení nestavebnej povahy sú povinní, ak to vyžaduje zaistenie bezpečnosti leteckej prevádzky, umiestniť a udržiavať na týchto objektoch letecké prekážkové značenie. Letecký úrad SR môže právnickej alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie, ak túto povinnosť nesplní, uložiť pokutu až do 500 000 Sk.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári