Korzár logo Korzár Košice

Centrum Sniny dýcha ezoterikou

Výtvarné aktivity z posledných rokov prezentuje sninský maliar Ján Saxun (1962) v týchto dňoch na výstave v Dome matice Slovenskej v Snine. Ide o

štvrtú samostatnú expozíciu tohto amatérskeho výtvarníka.

Jej ústredným motívom je spojenie jógy, východných filozofií a ezoteriky s maľbami - prierezu niekoľkoročnou autorovou tvorbou preto dominujú takzvané mandaly. Mandala je pôvodne symbolickým útvarom budhistov, magickým kruhom, obrazcom utvoreným zo vzácnych drahokamov, kvetov či zafarbenej ryže, z farebných kamienkov alebo z rôznofarebného piesku. Ich tvorba si vyžaduje špeciálne techniky koncentrácie. Je to jeden z hlavných tajných symbolov tibetského budhizmu, ktorý poskytuje možnosť meditácií, duchovného očistenia a nadobudnutia novej životnej energie a transcendentálnej múdrosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom výtvarného umenia, spojeného s tvorbou mandaly, sú tajomné, magické kruhové obrazce. Túto cestu maliarskej abstrakcie sleduje dôsledne aj Ján Saxun. "V mojich mandalách - obrazoch sú znázornené prírodné živly oheň, voda, vzduch...," hovorí. Väčšina z nich sú síce olejomaľby, ale na výstave sa našlo miesto aj pre zopár kresieb. Podľa Saxuna sú mandaly diela, ktoré nesú určité duchovné posolstvo. "Ak sa človek dokáže zastaviť a koncentrovať sa na ne, vtiahnú ho, pohltia a následne z nich vyžaruje sila a pozitívna energia," vysvetľuje pôsobenia svojich malieb.

Každá mandala má svoje centrum, centrálny bod či akési stredisko vo svojom vnútri, od ktorého sa odvíja jej symetrická kresba to predznamenáva, že tak isto aj každý z nás má svoj bod, s ktorým je všetko vo vzájomnom vzťahu a spojení. Saxun verí, že mandaly, ktoré počas tvorby v umelcovi spúšťajú aj proces sebapoznávania, vyvažujú materiálny protipól dnešného sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Spoznať sám seba znamená aj schopnosť reflektovať odlišné, to, čo nie je súčasťou našej kultúry, čo nepatrí do našej tradície. Mandaly tak poskytujú skvelú možnosť stať sa citlivými k iným kultúram, náboženstvu či myšlienkam. "Základným posolstvom týchto obrazov je zmier medzi všetkými názormi. Pri pohľade na mandalu človek pocíti mier na mnohých úrovniach," ozrejmuje Saxun.

Súčasťou expozície je aj výber z poézie Sninčanky Ivety Buraľovej. Texty tridsiatich dvoch básní sú umiestnené vedľa obrazov a zároveň ich možno počuť z reproduktorov. "Snažili sme sa vytvoriť ezoterickú atmosféru, ktorá by pôsobila na všetky zmysly. Obrazy prinášajú vizuálne vnemy, prednášané básne, ktoré som vyberal k jednotlivým obrazom, pôsobia na sluch návštevníkov. Väčšina z nich hovorí o duši a prírode, sú napísané s detskou ľahkosťou a vyžaruje z nich pozitívna sila. Čuch zase stimulujú vonné tyčinky," približuje atmosféru výstavy Saxun.

SkryťVypnúť reklamu

Výstava, ktorá nesie názov "Záhrada duše" potrvá do konca februára.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 588
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 317
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 090
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 046
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 550
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 200
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 079
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 1 921
  1. Vladimír Čuchran: Putovná nemocnica v Sk. V televíziách sa predháňajú rozličné seriály a často z nemocničného prostredia, ale kto natočí tento?
  2. Ján Škerko: Ráno
  3. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda
  4. Dávid Polák: Izraelský experiment s extrémizmom
  5. Tomas Hlavaty: "Váš čas sa radikálne kráti". Fico už začal predvolebnú kampaň.
  6. Otilia Horrocks: Breaking News : Nemecko versus Slovensko a jeho suverénne ceny tovarov v roku 2025 !
  7. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 143
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 078
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 171
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 153
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 706
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 120
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 892
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 351
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Čuchran: Putovná nemocnica v Sk. V televíziách sa predháňajú rozličné seriály a často z nemocničného prostredia, ale kto natočí tento?
  2. Ján Škerko: Ráno
  3. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda
  4. Dávid Polák: Izraelský experiment s extrémizmom
  5. Tomas Hlavaty: "Váš čas sa radikálne kráti". Fico už začal predvolebnú kampaň.
  6. Otilia Horrocks: Breaking News : Nemecko versus Slovensko a jeho suverénne ceny tovarov v roku 2025 !
  7. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 143
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 078
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 171
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 153
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 706
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 120
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 892
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 351
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu