Korzár logo Korzár Košice

Automobilový pretekár Rastislav Chvála radí, ako jazdiť na snehu a ľade

Ak máte na aute zadný pohon, s plynom narábajte opatrnePlacka: Zimná jazda vyžaduje zručnosťMinulý týždeň sme sa v Autosalóne venovali aktuálnej

Ak máte na aute zadný pohon, s plynom narábajte opatrne

Placka: Zimná jazda vyžaduje zručnosť

Minulý týždeň sme sa v Autosalóne venovali aktuálnej téme týchto dní a to jazde na zľadovatelom či zasneženom povrchu. Konkrétne sme rozoberali nebezpečenstvo šmyku, ktorý sa môže poľahky skončiť haváriou. Zvlášť pri dojazde na križovatke či pri náhlom zabrzdení viacerých za sebou idúcich vozidiel. Minulý týždeň nás do problematiky šmyku uviedol automobilový pretekár Rastislav Chvála. Dnes sa najmä tým vodičom, ktorí obľubujú rýchlu jazdu, prihovorí opäť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Auto s poháňanou zadnou nápravou a bez kontrolných systémov si vynucuje vyššiu dávku zručnosti vodiča ale hlavne opatrnosť. Predné nepoháňané kolesá majú ideálne podmienky na to, aby držali zvolený smer, pokiaľ im nekomplikuje život "ťažká noha" na plyne a pretáčajúce sa zadné kolesá. Nie vždy platí, že auto so zadným pohonom je pretáčavé. Skoré pridanie plynu v zákrute môže spôsobiť nedotáčavý šmyk.

"V pretáčavom šmyku (zadná časť auta nečakane vybočí) nesmieme prudko ubrať ani pridať plyn. Najlepšie je, ak kolesá nebudú motorom ani poháňané ani brzdené. Vo chvíli, keď zaregistrujeme šmyk, je dobré pootočiť volantom do opačného smeru - dať ´kontru´. Kontra môže byť výraznejšia ako pri prednom pohone, ale tiež nesmie trvať dlho. V nedotáčavom šmyku stačí jemne ubrať plyn a volantom sledovať požadovaný smer. Jemná práca s plynom má v prípade zadného pohonu cenu zlata. Na rozdiel od prednej poháňanej nápravy pridávanie plynu nepomáha," približuje svoje skúsenosti automobilový pretekár R. Chvála.

SkryťVypnúť reklamu

Motor uložený vzadu a pohon zadnej nápravy majú nielen staré Škodovky, ale aj niektoré superšportové automobily ako Porsche, Lamborghini či Ferrai. Škodovkárom možno odporučiť aspoň zimné protektory a opatrnú jazdu. Kráľovské športové auta s viac ako 300 koňmi pod kapotou by mali v zime odpočívať

Čoraz častejšie sa využíva pohon všetkých štyroch kolies, čo umožňuje využívať v zime automobil aj v ťažších podmienkach a hlavne v horských oblastiach. Hnacia sila, rozdelená na všetky kolesá, poskytuje nesporné výhody pri rozbiehaní a jazde do kopca. Zrýchlenie na snehu robí predchádzanie oveľa bezpečnejším. V princípe platia pre prejazd zákrutou tie isté zásady ako pri prednej poháňanej náprave. Pozor! Ohromujúce zrýchlenie vozidla 4 x 4 na snehu vyvoláva dojem oveľa lepšej priľnavosti k ceste v porovnaní s jednou poháňanou nápravou. Vozidlo s pohonom všetkých kolies však brzdí rovnako ako ostatné automobily a na ceste drží stopu tiež tak, ako ostatné vozidlá.

SkryťVypnúť reklamu

"Správanie vozidiel pri šmyku sa môže líšiť v závislosti od systému distribúcie sily na kolesá," pokračuje R. Chvála. "Inak sa správa Audi Quattro ako VW Golf 4 Motion prípadne Mercdes 4 Matic, Suzuki Ignis 4 x 4 a úplne inak sa môže správať terénne Mitsubishi Pajero. Správanie veľmi blízke pretekárskym vozidlám zase ponúka Subaru Impreza WRX prípadne Mitsubishi Evo VIII. V pretáčavom šmyku so ´štvorkolkou´ treba tak, ako pri prednom pohone otočiť volantom do opačného smeru a kontrolovane pridať plyn. Natočenie volantu môže byť impulzívne ale krátke, aby nedošlo ku šmyku do druhej strany."

Pokiaľ je auto nasmerované smerom dovnútra zákruty a predné kolesá sú už vyrovnané, môžeme pridať plyn oveľa výraznejšie ako pri iných druhoch pohonu. "Práca s plynom je veľmi dôležitá, lebo enormné preklzávanie kolies vás môže dostať do neočakávanej situácie. Pri športovej jazde šmykom je správne najskôr auto nasmerovať do požadovaného smeru a až potom vypustiť stádo koní na zasneženú cestu," povedal R. Chvála.

Jaroslav GLOVIČKO

Autor: Poetický Výpredaj

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 515
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 825
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 635
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 787
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 339
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 443
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 743
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu