Ak máte na aute zadný pohon, s plynom narábajte opatrne
Placka: Zimná jazda vyžaduje zručnosť
Minulý týždeň sme sa v Autosalóne venovali aktuálnej téme týchto dní a to jazde na zľadovatelom či zasneženom povrchu. Konkrétne sme rozoberali nebezpečenstvo šmyku, ktorý sa môže poľahky skončiť haváriou. Zvlášť pri dojazde na križovatke či pri náhlom zabrzdení viacerých za sebou idúcich vozidiel. Minulý týždeň nás do problematiky šmyku uviedol automobilový pretekár Rastislav Chvála. Dnes sa najmä tým vodičom, ktorí obľubujú rýchlu jazdu, prihovorí opäť.
Auto s poháňanou zadnou nápravou a bez kontrolných systémov si vynucuje vyššiu dávku zručnosti vodiča ale hlavne opatrnosť. Predné nepoháňané kolesá majú ideálne podmienky na to, aby držali zvolený smer, pokiaľ im nekomplikuje život "ťažká noha" na plyne a pretáčajúce sa zadné kolesá. Nie vždy platí, že auto so zadným pohonom je pretáčavé. Skoré pridanie plynu v zákrute môže spôsobiť nedotáčavý šmyk.
"V pretáčavom šmyku (zadná časť auta nečakane vybočí) nesmieme prudko ubrať ani pridať plyn. Najlepšie je, ak kolesá nebudú motorom ani poháňané ani brzdené. Vo chvíli, keď zaregistrujeme šmyk, je dobré pootočiť volantom do opačného smeru - dať ´kontru´. Kontra môže byť výraznejšia ako pri prednom pohone, ale tiež nesmie trvať dlho. V nedotáčavom šmyku stačí jemne ubrať plyn a volantom sledovať požadovaný smer. Jemná práca s plynom má v prípade zadného pohonu cenu zlata. Na rozdiel od prednej poháňanej nápravy pridávanie plynu nepomáha," približuje svoje skúsenosti automobilový pretekár R. Chvála.
Motor uložený vzadu a pohon zadnej nápravy majú nielen staré Škodovky, ale aj niektoré superšportové automobily ako Porsche, Lamborghini či Ferrai. Škodovkárom možno odporučiť aspoň zimné protektory a opatrnú jazdu. Kráľovské športové auta s viac ako 300 koňmi pod kapotou by mali v zime odpočívať
Čoraz častejšie sa využíva pohon všetkých štyroch kolies, čo umožňuje využívať v zime automobil aj v ťažších podmienkach a hlavne v horských oblastiach. Hnacia sila, rozdelená na všetky kolesá, poskytuje nesporné výhody pri rozbiehaní a jazde do kopca. Zrýchlenie na snehu robí predchádzanie oveľa bezpečnejším. V princípe platia pre prejazd zákrutou tie isté zásady ako pri prednej poháňanej náprave. Pozor! Ohromujúce zrýchlenie vozidla 4 x 4 na snehu vyvoláva dojem oveľa lepšej priľnavosti k ceste v porovnaní s jednou poháňanou nápravou. Vozidlo s pohonom všetkých kolies však brzdí rovnako ako ostatné automobily a na ceste drží stopu tiež tak, ako ostatné vozidlá.
"Správanie vozidiel pri šmyku sa môže líšiť v závislosti od systému distribúcie sily na kolesá," pokračuje R. Chvála. "Inak sa správa Audi Quattro ako VW Golf 4 Motion prípadne Mercdes 4 Matic, Suzuki Ignis 4 x 4 a úplne inak sa môže správať terénne Mitsubishi Pajero. Správanie veľmi blízke pretekárskym vozidlám zase ponúka Subaru Impreza WRX prípadne Mitsubishi Evo VIII. V pretáčavom šmyku so ´štvorkolkou´ treba tak, ako pri prednom pohone otočiť volantom do opačného smeru a kontrolovane pridať plyn. Natočenie volantu môže byť impulzívne ale krátke, aby nedošlo ku šmyku do druhej strany."
Pokiaľ je auto nasmerované smerom dovnútra zákruty a predné kolesá sú už vyrovnané, môžeme pridať plyn oveľa výraznejšie ako pri iných druhoch pohonu. "Práca s plynom je veľmi dôležitá, lebo enormné preklzávanie kolies vás môže dostať do neočakávanej situácie. Pri športovej jazde šmykom je správne najskôr auto nasmerovať do požadovaného smeru a až potom vypustiť stádo koní na zasneženú cestu," povedal R. Chvála.
Jaroslav GLOVIČKO
Autor: Poetický Výpredaj
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári