dnes riaditeľ balón klubu ADS ballooning Ing. Ján Marušin
Škodu Favorit, kvôli jej vitalite, prezýval "kamzík"
Niekto obľubuje terénne autá pre ich výkon či vzhľad, iný z frajeriny. Riaditeľ balón klubu ADS ballooning Ing. Ján Marušin nám prezradil, že jeho motivovala pri výbere auta pracovná náplň. A tou je okrem iného naháňanie sa balónmi všade tam, kam ich vietor zaveje. Zákon schválnsti to neraz zariadi tak, že pristanú v nedostupnom teréne.
"Všetko to súvisí s balónmi," tvrdí Ing. Marušin. "Prívesný vozík s balónom váži asi tonu. A je teda rozdiel, ak ho ťahá obyčajné osobné, alebo terénne auto. Cítiť to najmä pri jazde na diaľnici alebo pri prudkom brzdení. Navyše, často musím byť mobilný v lese či na poli a tam by som sa s osobným autom ďaleko nedostal."
Vodičský preukaz získal Ing. Marušin už krátko po dovŕšení 18. narodenín. Bolo ešte za bývalého režimu a na strednej škole, teda za lacný peniaz. Ako prvú si vyskúšal rodičovskú Škodu 100. Zajazdil si do sýtosti, lebo v tom čase stavali jeho rodičia dom a bolo treba voziť stavebný materiál. "Pamätám si, že raz sme našu ´stovku´ poriadne naložili. Na nejakej križovatke som potreboval zabrzdiť, no auto môj úmysel nepochopilo. Pokračovalo ďalej a tak som ťukol nákladné auto, stojace predo mnou. Našťastie, nič vážne sa nestalo."
Odkedy si vyberá autá sám, vystriedal Ing. Marušin už osem rôznych vozidiel. Prvým bola Škoda Favorit, ktorú kvôli neuveriteľnej vitalite, s akou zdolávala nedostupný terén, volal "kamzík". Potom následovali napríklad Renault 19, Seat Inca či dvakrát Nissan Terano. Teraz jazdí na Nissane Patrol a je s ním veľmi spokojný. Vhodný na asfaltky i do terénu.
Samozrejme, jazda na aute s toľkými koňmi pod kapotou musí lákať k prudšiemu stláčaniu plynového pedála. Šéf košického balón klubu nepoprel, že jeho veru rýchla jazda láka. A patrične to cíti i jeho peňaženka. "Pokuty najčastejšie platím za prekročenie rýchlosti. V meste i mimo, asi tak dve do roka," priznáva s úsmevom. "S policajtami sa však nehádam. Radšej sa priznám, uroním nejakú tú slzu a zaplatím. Snažím sa všetko obrátiť na vtip. Napríklad tvrdím, že toľko, koľko mi namerali, moje auto ani nevytiahne. A oni na to, že toľko by dokázalo ísť aj na spiatočke."
Čo sa týka dopravných nehôd, tak tie vážnejšie sa, našťastie, Ing. Marušinovi vyhýbajú. Okrem niekoľkých ťukesov sa rozpamätal i na kolíziu, ktorú mal kdesi pri Levoči. "Nejaký báčik chcel v protismere odbočiť doľava. Zrejme si ma nevšimol a vošiel do mojej jazdnej dráhy. Ja som bol na Renaulte 19 a šiel som asi sedemdesiatkou, on na lade. Takže si viete predstaviť, ako asi to jeho auto vyzeralo..." Plechy síce ostali pokrivené, ale čo bolo podstatné, nikomu sa nič nestalo.
Odkedy sú motory áut prešpikované elektronikou, odstrániť poruchu by si Ing. Marušin netrúfol. Radšej ju zverí odborníkom v servise. Ako však tvrdí, nakoľko jazdí na kvalitných autách, nekazia sa a teda jediné, s čím sa musí popasovať, je výmena kolesa pri defekte. A tú hravo zvládne.
Róbert BEJDA
Autor: Poetický Výpredaj
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári