by dnes vláda mala rozhodnúť o ich definitívnej výške. Kabinet sa totiž minulý týždeň nedohol na spôsobe zabezpečenia finančných zdrojov na budovanie inžinierskych sietí v priemyselnom parku ako aj na celkovej výške stimulov. Podľa ministra financií Ivana Mikloša (SDKÚ) však bude potrebné zo strany ministra hospodárstva jasnejšie a presnejšie špecifikovať, na čo presne budú tie peniaze nielen Fordu, ale najmä kechneckému priemyselnému parku poskytnuté, v akom časovom intervale a kvôli nejasnostiam v tabuľkách prílohy tiež zmeniť niektoré ustanovenia zmluvy. Minister hospodárstva P. Rusko (ANO) však takéto výhrady a s nimi súviace zdržanie pri rokovaní o investičných stimuloch celkom dobre nechápe.
"Podľa mňa 800 miliónov do regionálneho rozvoja nie je vôbec veľa, lebo vďaka Fordu príde na východ ďalších šesť menších firiem. My musíme nakalibrovať v parku, čo už dávno malo byť hotové. Kechnec bol prvý priemyselný park a predtým tam nikto nedal ani korunu. Ak tam bude zamestnaných 10 000 ľudí, tí budú potrebovať, aby mali všetku potrebnú infraštruktúru, elektriku a podobné veci. Tie peniaze do Kechneca jednoducho musia prísť, lebo sú priamo určené na rozvoj parku a nie pre nás, aby sme si kúpili nábytok na ministerstve...," povedal nám P. Rusko.
Minister P. Rusko chce presvedčiť kolegov vo vláde, aby ho podporili pri hlasovaní. Ako nám povedal, celé snaženie jeho ministerstva nie je o tom, že kade chodia, tam rozdávajú investičné stimuly, ako ich napadne. "Odmietam fungovať na princípe, že si tu realizujem nejaké polotajné dohody s investormi a pozorné ministerstvo financií tu chráni štátne peniaze. No pardón, my si musíme jasne povedať, že tu máme šesť veľkých projektov, ktoré dokopy prinesú 17 000 nových pracovných miest, ale bude nás stáť štyri miliardy korún. A teraz povedzte, že nie. Ak však toto neprejde vo vláde, politickú zodpovednosť za neinvestovanie do týchto projektov potom musí niekto niesť."
Podľa ministra hospodárstva sa najväčšie množstvo investičných stimulov musí "rozdať" do dvoch rokov. To má byť najdôležitejšie obdobie pre získanie piatich-šiestich ťažiskových investorov, ku ktorým postupne pribudnú ich dodávatelia. Ako príklad uviedol automobilku Hyundai - Kia. Ak by sa tá rozhodovala o sídle svojho terajšieho žilinského závodu až o štyri roky, neuvažovala by o Maďarsku, Poľsku, Česku a našej krajine, ale kvôli výhodnejším podmienkam o Bulharsku alebo Ukrajine. "Musíme využiť obdobie týchto dvoch rokov, kedy nám ide karta, vieme získať investorov a je o nás obrovský záujem. O tri roky môže byť všetko inak. Napríklad Česko teraz prežíva výraznú traumu z úbytku zahraničných investorov a my na tom môžeme byť podobne. Máme síce dobré ekonomické ukazovatele, ale nech si niekto nemyslí, že investori k nám prídu sami bez stimulov. Okolité krajiny cítia, že im berieme investície. Tak im ich zoberme teraz, keď ešte môžeme a máme za čo. Už teraz máme rast HDP 5,5 percenta bez týchto veľkých investorov. A keď ešte začnú fungovať ich fabriky, nechcem si to ani len predstaviť," dodal P. Rusko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári