miliónov, celkovo tak dostane 430 miliónov.
Ako uviedol poslanec Emil Kočiš (KDH), ešte stále je to o 20 miliónov korún menej ako vlani. "Takže chceme, aby DPMK dosiahol o 20 miliónov lepší hospodársky výsledok."
Primátor Zdenko Trebuľa pripomenul pravicovej koalícii, že keď odvolávali vedenie DPMK, poslanec Peter Cengel (KDH) tvrdil, že v DPMK sú rezervy dvesto miliónov korún. Primátor sa preto verejne pýtal, prečo chcú viac peňazí a nevyužijú rezervy.
"Som pripravený tieto veci vysvetliť," hovorí predseda predstavenstva Ing. Ján Bendžala. "Na predstavenstve máme čistý stôl, ide o názor poslancov, ktorí robili prieskum v Dopravnom podniku. Nebudem hodnotiť ich odborné vedomie ani to, prečo hovorili o sume 200 miliónov."
Predstavenstvo si podľa slov jeho predsedu z toho prieskumu vzalo veľa užitočných podnetov a tri mesiace sa vážne zaoberalo zmluvami a výberovými konaniami od roku 2000.
"Prehodnotili sme ich výhodnosť, za aké ceny sa nakupovali palivá, mazivá, nové autobusy, za akých zmluvných podmienok prebiehala rekonštrukcia starých autobusov na plyn. Prehodnotili sme aj manažérske zmluvy. Môžem preto zodpovedne povedať, že keby nebola tak nevýhodne uzatvorená zmluva s dodávateľom palív, keby neboli uzatvorené manažérske zmluvy tak, ako boli uzatvorené (exriaditeľ DPMK išiel do dôchodku s odchodným vo výške 667-tisíc - pozn. red.), keby zmluvy, na základe výberových konaní, boli uzavreté výhodnejšie pre DPMK, mohol bývalý manažment ušetriť za roky 2000-04 zhruba tých 100 miliónov korún. Takže suma 200 miliónov korún nie je presná," vysvetlil Bendžala.
Zdôraznil, že v balíku pre DPMK treba rozlišovať kapitálový rozpočet na investície do MHD a bežný prevádzkový rozpočet, to znamená peniaze na nákup palív, náhradných dielcov, pneumatík - všetkého potrebného na zabezpečenie bežného chodu mestskej hromadnej dopravy. Šéf predstavenstva dúfa, že magistrát bude dodržiavať zmluvu a pravidelne posielať do DPMK zodpovedajúcu čiastku zo schváleného rozpočtu.
"Kapitálové investície hovoria o rozvoji dopravy v meste a mesto si musí zvážiť, či sa bude rozvíjať trolejbusová doprava, či sa bude obnovovať vozový park, či sa budú rekonštruovať koľajové trate. V roku 2004 bolo na investície vyčlenených 180 miliónov, teraz je v tejto kolónke 102 miliónov," vysvetlil situáciu Bendžala.
Predstavenstvo si určilo priority, čo by v roku 2005 chceli zrealizovať. Medzi nimi je aj zabezpečenie ďalšej časti odbavovacieho systému v MHD. "Čipové karty, ktoré zavádzame teraz, sú len štartom celého systému. Chceme ho dobudovávať postupne podľa finančných zdrojov a dopracovať sa k zavedeniu tarifikátorov, aby tí, čo cestujú na dlhé vzdialenosti platili viac, ako tí, čo idú len jednu zástavku. Aby systém v MHD bol spravodlivejší, čo by mohlo do budúcna priniesť aj väčšie príjmy DPMK, no nie plošným zvyšovaním ceny lístka, ale práve tým spravodlivejším platením za služby v MHD."
Ak má tento spravodlivejší systém fungovať v praxi, budú sa musieť dopravné prostriedky vybaviť čítacími zariadeniami, ktoré by cestujúcim odčítali precestované. "Tento rok uvažujeme s 50 miliónmi na ďalší rozvoj systému. No finálna podoba, plne funkčná, bude stáť cca 80 miliónov. Ďalšou ambíciou predstavenstva je dobudovanie trolejbusovej trate z Námestia MMM na sídlisko KVP, čo by iste prispelo k skvalitneniu dopravy v meste."
Predseda predstavenstva si rovnako ako poslanci pravicovej koalície nemyslí, že by v čase, keď sa občanom zdvihli dane z nehnuteľností o sto percent, malo zvýšiť aj cestovné v mestskej doprave. "Považujem za chybu, že sa ceny nezvyšovali postupne po trošku a teraz by DPMK musel tieto veci riešiť skokom. V tomto roku by to bolo priveľké zaťaženie občanov. Zatiaľ to vyzerá tak, že ceny lístkov zvyšovať nebudeme. Chceme sa orientovať na racionalizáciu vo vnútri DPMK aj znižovaním počtu zamestnancov, pracuje sa na novej organizačnej štruktúre. V tejto oblasti bude možné získať úspory na platoch, ale tie sa prejavia až v roku 2006, keďže budeme musieť vyplatiť odstupné."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári