Prokopovič podpísal včera zakladateľskú listinu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorá sa bude venovať výstavbe a financovaniu diaľnic a rýchlostných komunikácií a bude vyberať mýtne. Správa ciest zostane príspevkovou organizáciou a bude sa starať o správu a údržbu ciest prvej triedy. Bude menšia a s menším majetkom.
NDS so stopercentným podielom štátu vznikne vyňatím časti majetku z rozpočtovej organizácie Slovenská správa ciest. Do prioritného infraštrukturálneho majetku bola zaradená aj štvorprúdová komunikácia Košice-Šaca, ale aj diaľničné privádzače Južné nábrežie, Červený rak a Prešovská-Sečovská, ktorého druhá etapa sa v súčasnosti realizuje. Diaľničná spoločnosť bude spravovať aj privádzač Budimír, nadväzujúci na diaľnicu do Prešova.
V súvislosti so Šacou sa hovorí o preklasifikovaní štvorprúdovky na cestu pre motorové vozidlá, vyhradenú na premávku vozidiel s konštrukčnou rýchlosťou určenou platnými pravidlami cestnej premávky. V prípade, že k tomu dôjde, najvyššia povolená rýchlosť by mala dosahovať 130 kilometrov za hodinu a malo by sa po nej jazdiť s diaľničnými známkami. Či bude cesta smerom na Šacu rýchlostnou komunikáciou so všetkým, čo s tým súvisí, zatiaľ nie je známe. Spoplatnenie obchvatových komunikácií diaľničného privádzača v meste s najväčšou pravdepodobnosťou nehrozí. Bolo by to proti logike a rovnako to neznamená, že bude povolená 130-kilometrová rýchlosť za hodinu. Tieto cesty totiž nemajú súbežné komunikácie, po ktorých by mohli vozidlá premávať. V spomínaných úsekoch Košíc sú jediné.
Diaľničná spoločnosť bude vyberať poplatky za používanie diaľnic a zabezpečovať zdroje na výstavbu infraštruktúry. V tomto roku sa predpokladá získať z výberu jeden a pol miliardy korún, po zavedení elektronického mýta pre nákladné autá až 3,6 miliardy korún. Motoristi v súčasnosti platia ročne za vozidlá do 3,5 tony 1 100 Sk, do 12 ton 7 500 Sk a nad 12 ton 15 000 Sk za používanie vymedzených úsekov diaľnic a ciest pre motorové vozidlá označené dopravnými značkami. Tieto prostriedky by sa mali investovať práve do výstavby diaľnic, ktoré na východe absentujú. Chýba 100 kilometrov, ktoré by mali spojiť Košice po Žilinu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári