téglikoch. Na tabuliach, okamžite zadokumentovaných mestskými policajtami na ôsmich miestach v rôznych častiach mesta, chýbali akékoľvek údaje o tom, koľko peňazí a na čo by malo ísť zo zisku za predaj vaty. Oveľa závažnejšie je však to, že na reklamných plochách nefiguroval iba názov firmy KAEL, ale aj Magistrátu mesta Košice (MMK). Na dôvažok, nechýbalo tam ani vyobrazenie erbu mesta. Za to hrozí firme KAEL pokuta 30-tisíc korún.
"Firma KAEL použila erb mesta neoprávnene," povedala nám hovorkyňa MMK Zuzana Bobríková. "Majiteľ firmy sa obrátil na primátora mesta Košice s tým, že chce spustiť akciu Košičania pre Košice. Z každého predaného výrobku CUKROVÁ VATA chcú 1,50 Sk investovať do rôznych verejnoprospešných aktivít. Mesto zatiaľ neprerokovalo možnosť svojej účasti na takomto projekte. Napriek tomu majiteľ na rôznych miestach Košíc vyvesil reklamné panely, ktoré o akcii čiastkovo informujú. Čiastkovo preto, že nikde nie je zmienka o tom, čím, ako a na aký účel môžu Košičania kúpou cukrovej vaty prispieť. Len to, že 'prispejete na dobrú vec pre Košice!'
Vyvesenie panelov s uvedením MMK, nepovažuje radnica za korektné, keďže mesto zatiaľ nedalo stanovisko k svojej účasti. Navyše firma KAEL použila podľa Z. Bobríkovej erb mesta Košice v rozpore so Všeobecným záväzným nariadením č. 18 o zásadách používania erbu mesta Košice.
"Podľa tohto VZN erb mesta sa smie použiť iba spôsobom ustanoveným Štatútom mesta a týmto VZN. Právo použiť erb mesta je poctou. O právo použiť ho je každý povinný požiadať písomne primátora mesta. Nepovolené a nesprávne použitie erbu, nepovolené odchýlky od záväzného vyobrazenia a zneváženie bude postihnuté sankciami. Primátor mesta na odporúčanie Archívu mesta Košice udelí žiadateľovi povolenie, alebo žiadosť odmietne. Riaditeľ Archívu mesta Košice Jozef Kirst nepovolil použitie erbu na tento účel. Napriek tomu ho majiteľ použil. Za to môže byť udelená pokuta 30-tisíc korún. Bez súhlasu mesta navyše uviedol ako účastníka výzvy aj magistrát, čím mohol uviesť do omylu mnohých občanov. Mesto bude vzniknutú situáciu riešiť prostredníctvom legislatívno-právneho oddelenia."
Pustili sme sa do pátrania po organizátorovi reklamnej kampane. Aj keď na stretnutie v meste dohodnuté jeho manželkou K. Lázok neprišiel a neskôr ani nedvíhal telefón, nakoniec sme sa s ním skontaktovali.
"Keď som požiadal v decembri o spoluprácu a predložil svoj projekt vrátane grafickej predlohy bilboardov na magistráte, ľuďom, s ktorými som rokoval, sa páčili," uviedol K. Lázok. "Nikto mi nedal písomné stanovisko, ale myslel som si, že je všetko v poriadku a prvú časť reklamných bilboardov som dal do ulíc mesta. V projekte sme predpokladali, že z výťažku predaja vaty dáme peniaze napríklad na lunapark na Aničke, alebo na autobus pre Košičanov, ktorí by na ňom jazdili zdarma. Chcem iniciovať na magistráte konfrontáciu s ľuďmi, ktorí v decembri so mnou o projekte rokovali. Som rozhorčený z toho, že namiesto podpory dostanem pokutu."
Reklamné bilboardy, ako nám K. Lázok povedal, z košických ulíc už odstránil. Napriek tomu to však vyzerá tak, že Košiciam nakoniec asi predsa len pomôže. Minimálne spomínanými 30 tisíckami za neoprávnené použitie erbu. Peniaze totiž poputujú do fondu Pro Cassovia, určeného na obnovu košických kultúrnych a historických pamiatok.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári