Poslanci: Dotáciu sme odsúhlasili,
aby sa nemuselo zvyšovať cestovné
Doprava v meste a možnosť dostať sa z jedného konca mesta na druhý je určite dôležitým momentom zaujímajúcim občanov Košíc. Autobusy, trolejbusy a električky využívajú žiaci, študenti, pracujúci, dôchodcovia. A určite nielen tí, čo v Košiciach bývajú, ale aj čo tu prichádzajú do školy, za prácou, za lekárom, odborným vyšetrením.
Klasické miestne dane sa v rámci fiškálnej decentralizácie stávajú od tohto roku zdrojom príjmov miest a obcí. Z nich musí samospráva uhradiť všetko, čo by sa malo ako povinnosti mesta financovať. Čiže aj spomínanú mestskú hromadnú dopravu. Na tému financovanie dopravy sa preto dosť diskutovalo i na minulotýždennom mestskom zastupiteľstve, kde sa schvaľoval aj rozpočet na rok 2005. Niektorí poslanci sa pozastavili nad tým, že dopravu využíva aj mimokošická cestujúca verejnosť, ale zaplatia ju formou miestnych daní len obyvatelia s trvalým pobytom na území mesta. Takéto riešenie nepovažujú za najsprávnejšie. Iný spôsob ale nevymysleli.
Väčšina poslancov sa pri záverečnom hlasovaní zhodla na tom, že dopravu podporia. Dopravnému podniku mesta Košice preto odklepli oproti návrhu rozpočtu z dielne magistrátu navýšenie o 60-miliónovú dotáciu.
"Som zvedavý, ako tento nárast o viac ako 24 percent oproti minulému roku obháji vedenie DPMK, keď ešte pred štyrmi mesiacmi tvrdilo, že vedia usporiť 200 až 250 miliónov korún. A teraz je tu požiadavka o navýšenie, ktorú im poslanci aj schválili," vyjadril sa k hlasovaniu primátor Zdenka Trebuľa. Uviedol aj to, že, čo sa týka DPMK, všetko sa deje mimo neho, jeho komunikácia s DPMK je nulová. "Nemám v súvislosti s ním ani žiaden dosah ani žiadne kompetencie."
Predseda poslaneckého klubu SDKÚ-OKS Igor Laskovský nepoprel, že ešte prednedávnom kolega - poslanec mestského zastupiteľstva Peter Cengel hovoril o rezervách v DPMK a o tom, že dobrým hospodárením sa dá bez problémov ušetriť. Pravdou je podľa neho i to, že dopravný podnik bude musieť aj vlastnými nápadmi riešiť finančnú situáciu a účelne využívať všetko, čo má k dispozícii. "Nie je možné, aby stálo v garáži 9 nových trolejbusov, ktoré sú už zaplatené a ľudia sa na zastávkach tlačia, ak sa chcú včas dostať do práce," uviedol I. Laskovský jeden z príkladov. "Poďme ale k peniazom. V návrhu tohtoročného rozpočtu vypracovaného mestom došlo síce pre DPMK k navýšeniu bežných výdavkov, ale kapitálové boli podhodnotené. Celkový balík peňazí je teda približne o 20 miliónov nižší ako vlani. Našou snahou bolo zvýšiť kapitálové dotácie, aby mohol DPMK reálne investovať do rozbehnutých aktivít, čo bude mať konečný efekt pre občanov. Tým zároveň však reálne hrozilo, že v najbližšom čase, možno už v apríli, by sa muselo zvýšiť cestovné. Našou snahou je udržať ho ale také ako je teraz. Preto sme pre DPMK odsúhlasili 60-miliónovú dotáciu. Veď aj popri nej bude DPMK približne 20 miliónov chýbať", vysvetlil I. Laskovský postoj koalície pri hlasovaní.
Dôvetok: Primátor mesta poslancami odhlasovaný rozpočet nepodpísal. V pondelok sa kvôli tomu uskutoční mimoriadna mestská rada.
Autor: Jedlo zabúdajú na sporáku
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári