Korzár logo Korzár Košice

Ako si UPC zvýšilo ceny o "svoju" infláciu...

Okrem samosprávy a jej vyšších miestnych daní z nehnuteľností pripravila pre obyvateľov mesta ďalší "príjemný" novoročný darček aj káblová spoločnosť

UPC Slovensko. Košičania si v týchto dňoch musia zmeniť trvalé príkazy v bankách, resp. zaplatiť vyššiu sumu za sledovanie káblovej televízie na šekoch, ktoré im z UPC prichádzajú. Cena ich rozšíreného súboru totiž vzrástla z dnešných 372 na 399 korún. Tí, ktorí sledujú káblovku prostredníctvom bezdrôtového MMDS systému, zaplatia za svojich 18 kanálov namiesto 290 aktuálnych 310 korún. UPC sa podľa vlastného zdôvodnenia rozhodlo opäť po roku zvyšovať svoje ceny preto, že tam museli zakalkulovať medziročnú mieru inflácie, ktorá spôsobila nárast prevádzkových nákladov. Ak to zoberieme z tohto pohľadu, že UPC je súkromná spoločnosť, tak na to mala vlastne právo. Pravdou je, že UPC ako dominantný káblový operátor v Košiciach si môže ceny zvyšovať hoci aj dvojnásobne, lebo jej v tom nikto nezabráni. Telekomunikačný úrad SR totiž pred rokom prestal s reguláciou cien káblovej televízie, keďže mu túto kompetenciu odňal zákon... Avšak oznámenie o zvyšovaní cien by sa u tohto dominantného káblového operátora mohlo riadiť ak už nie nezavádzaním verejnosti, tak aspoň etikou. Spoločnosť UPC si ani len nedala námahu, aby počkala do polovice januára, keď Štatistický úrad SR zverejní presné číslo minuloročnej inflácie. Namiesto toho začiatkom decembra zverejnila rast svojich cien za káblovku cez kábel o 7,3 resp. cez MMDS o 6,9 percenta, hoci vtedajšia 6,3-percentná medziročná miera inflácie (december 2003 - november 2004) tieto čísla ani zďaleka nedosahovala. Navyše, UPC si svoje nové ceny odvodila od asi trojnásobne vyššej celkovej a nie od jadrovej inflácie (niečo vyše 2 percentá), ktorá je vyčíslená bez vplyvov nárastu regulovaných cien alebo nepriamych daní. Spomínaná káblovka argumentuje tým, že inflácia, teda vlastne index zmeny cenovej hladiny, spôsobila nárast jej prevádzkových nákladov. Podľa logiky UPC tak aj minuloročné vyššie spotrebiteľské ceny za plyn, cigarety, kúrenie, MHD v Bratislave, či v kaderníctvach, resp. nižšie ceny ovocia mali vplyv na ich vlastné prevádzkové náklady... Samozrejme, že pravda je niekde inde. Ak by sa spoločnosť UPC správala ako normálny podnikateľský subjekt, tak jej nárast cien dosiahne s prižmúrením oboch očí maximálne 2,5 percenta. UPC však vie, že je na tom istým spôsobom podobne ako Slovnaft, a tak svoje ceny zvyšuje tak, ako sa jej to hodí a páči... A UPC to s radosťou bude robiť dovtedy, pokiaľ vo väčšine slovenských miest nebude mať konkurenciu, ale naopak dominantné postavenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 450
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 232
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 130
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 826
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 463
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 160
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 923
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 161
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu