jari a choreografiu na jedno z najhranejších diel 20. storočia, kantátu Carmina Burana skladateľa Carla Orffa.
Práve toto dielo priam osudovo zasiahlo do tvorby inscenátora a choreografa v jednej osobe Ondreja Šotha. Inscenoval ho už totiž počas svojej kariéry niekoľkokrát. Popdpísal sa aj pod nemeckú meagaprodukciu Carmina Burana režiséra Waltera Haupta, ktorá od roku 1995 brázdi svet a začiatkom decembra ju uviedli v bratislavskej Inchebe. Na celom svete ju doteraz zhliadlo viac ako 600 000 divákov.
Pôvodne išlo o open air projekt. Teraz cestuje po svete forma zmenšená do hál. "Ide o obrovskú šou a preto sa realizovala za veľmi ťažkým podmienok. Skúšali sme v brnianskej športovej hale, ktorá ako jediná spĺňala parametre, pretože na scéne je veža vysoká 22 metrov. Účinkuje tam zbor, orchester, sólisti, balet. Veľkolepú inscenáciu imaginárneho stredovekého sveta, plného komediantov, žobrákov, predstavitelov svetskej i cirkevnej moci, dotvárajú bohaté kostýmy, svetelná a ohňová show. Nemci to pôvodne chceli robiť s nemeckými medzinárodnými účinkujúcimi. V tom čase som bol šéfom baletu v Ústí nad Labem. Presvedčil som ich, aby angažovali mojich tanečníkov," hovorí Ondrej Šoth, ktorý mal na starosti choreografiu tohto náročného projektu. "Projekt si žil vlastným životom a pochodil kus sveta. Keď sme s ním leteli napríklad do Brazílie, museli sme zohnať špeciálne lietadlo. Leteli sme ruským Antonovom. Najväčší zážitok sme mali na pláži Copa Cabana v Rio de Janeiro, kde naľavo bola obrovská scénografia a vedľa nej more. Hrali sme aj na štadióne v Sao Paulo pre 300-tisíc ľudí. Prvý raz som zažil tie vlny ako pri futbalovom zápase, dostávaš pritom obrovskú energiu," spomína si Ondrej Šoth, ktorý už v rozličných vydaniach realizoval Orffovu Carminu Buranu päťkrát.
V 83. roku dokonca práve s touto témou absolvoval štúdium choreografie na VŠMU a práve v Košiciach. Teraz ju pripravuje s baletom Štátneho divadla opäť. "Bude výsostne v mojej vlastnej koncepcii. A pôjde o úplne nový projekt. Na rozdiel od Waltera Haupta, ktorý ju cítil barokovo, ja som ju poňal súčasne. Vychádzal som pritom z textov potulných trubadúrov a vagabundov zo 14. storočia, ktoré zhudobnil Carl Orff. Hovorili o pokrytectve cirkvi a mocných. Nesúhlasili s vtedajšou morálkou a mali svoje názory na život. Ani my sme sa dodnes nezbavili určitých nánosov a neduhov. Carmina Burana hovorí o vzťahu jednotlivca a spoločnosti. Je o našom dnešnom živote. Kde, žiaľ, stále pretrváva eštebácky vzor, udávanie, likvidovanie hodnôt a ubíjanie pozitívneho. Carmina Burana je dielo, ktoré sa nesie v tomto duchu, mala čo povedať v 83. roku a je stále aktuálna aj dnes," dodáva Ondrej Šoth.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári