premáva autobus cez zastávky Zimná a Stará radnica. Obnovil tak trasu linky spred štyroch rokov. Zachádzku na zastávky Amfiteáter, Západ-poliklinika, Západ-nemocnica a Hlavná pošta zrušil.
Táto zmena vyvolala nespokojnosť cestujúcich. Kritiku adresujú priamo dopravnému podniku, ale sťažujú sa aj v novinách. Skomplikoval sa im život, pretože sa stratilo priame spojenie medzi dvoma nemocnicami, problémy má aj nemocničný personál, ktorému dvanástka poskytovala ideálne spojenie na iné autobusy do okrajových častí mesta. Cestovanie inými spojmi pre nich znamená, že ich nestihnú a musia čakať na ďalší aj pol hodiny, čo sa im pri dvanástke nestávalo.
"DPMK prevádzkuje mestskú hromadnú dopravu na základe zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v MHD, uzatvorenej s mestom. Dopravca sa zaväzuje vykonávať verejnú dopravu vo verejnom záujme v určitom rozsahu a za určitých tarifných a prepravných podmienok, obec uhrádzať dopravcovi stratu vyplývajúcu z tejto činnosti. Na tento rok bola uzavretá na 14,9 mil. vozkm (Vozokilometer /1 vozkm/ - jednotka dopravného výkonu, vyjadrujúca ubehnutie 1 km jedným vozidlom - pozn. red). Platný grafikon MHD pritom smeruje k ubehnutiu cca 15,4 mil. vozkm výkonov. Keďže výkony nad rozsah zmluvy nie sú vykryté, hľadali sme možnosti úspor, okrem iného aj v znižovaní rozsahu výkonov vo verejnom záujme," zaujal stanovisko člen predstavenstva a riaditeľ dopravy DPMK Štefan Dutko.
DPMK je len dopravcom a rozsah a parametre verejnej dopravy (trasy, cestovné poriadky, ponúkaná kapacita) patria do kompetencie samosprávy. U autobusovej rozhoduje mesto a električkovej a trolejbusovej KSK. Dopravný podnik podal v priebehu roka viacero návrhov na obmedzenie ponuky MHD, ale zrealizovali sa len dve. Podľa Š. Dutka išlo u linky č. 12 o tri druhy obmedzení. Trasa sa skrátila o zachádzku k novej nemocnici, čo predstavuje 1,5 km na spoj. Interval cez pracovné dni sa popoludní obmedzil z 15 na 20 minút, čím sa usporili 4 spoje denne. Znížil sa aj počet zachádzok do Šebastoviec. Tieto opatrenia viedli k úspore cca 49-tisíc vozkm ročne.
Na jednej strane je dopravca a jeho problémy s financovaním, na druhej nespokojní cestujúci. Dôvody, ktoré viedli k opatreniu zdôvodnil riaditeľ argumentami: "Zachádzka linky na Terasu znamená predĺženie cestovania pre veľkú časť cestujúcich. Počet dotknutých cestujúcich nie je vysoký a možnosti prestupu ako náhrady za zrušené priame spojenie sú bohaté. V zastávkach Krajský úrad a Technická univerzita od severu a v zastávkach VSS-križovatka a Slovenský rozhlas od juhu."
Podľa dopravcu bol popoludňajší interval v porovnaní s inými časťami mesta v tom istom čase predimenzovaný. Uvedená oblasť už zďaleka neprodukuje toľko "ranných cieľov" ako v minulosti. Čo sa týka Šebastoviec, kde so zmenou nie sú takisto spokojní, mali voči iným častiam mesta s podobným rozsahom prepravných potrieb podstatne vyšší počet spojov a aj po obmedzení je tam situácia podstatne lepšia ako v iných porovnateľných oblastiach.
Očakávať, že sa všetko vráti do pôvodných koľají, by bolo zbytočné. "Vzhľadom na súčasný stav a očakávané perspektívy financovania MHD nepovažujeme za reálne ani správne, že by sa toto obmedzenie odvolalo. V blízkej budúcnosti mienime navrhnúť zásadnejšiu zmenu trás a intervalov liniek MHD v Košiciach. Ak bude prijatý, pre menšie skupiny cestujúcich to možno bude znamenať prestup naviac. Bude trvať kratšie, pretože doprava bude pravidelnejšia a priamejšia. A to je podľa nás riešenie aj pre cestujúcich doteraz využívajúcich zrušenú zachádzku na Terase na linke č. 12," skonštatoval riaditeľ dopravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári