budú od 1. januára 2005 platiť tzv. daň z motorových vozidiel (bývalá cestná daň). Táto povinnosť im vyplýva zo Všeobecne-záväzného nariadenia (VZN), ktoré v pondelok na svojom poslednom tohtoročnom zasadnutí schválili poslanci zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK). Pozitívom je to, že jej výška sa oproti pôvodnej dani (zatiaľ) nemení, no vedenie ani poslanci KSK nevylučujú, že o rok sa tak už stane, samozrejme nie smerom dole...
Samosprávne kraje totiž po novom majú kompetenciu rozhodovať o zavedení tejto dane i o výške sadzieb dane na svojom území a to konkrétne vo VZN. Zdaňovacím obdobím miestnej dane je kalendárny rok. Výnos dane, ktorú budú všetci "postihnutí" platiť na účet príslušného daňového úradu, bude stopercentným príjmom rozpočtu KSK, pričom ten predpokladá od "podnikateľských" áut príjem okolo 281 miliónov korún.
Suma mohla byť ešte vyššia, avšak poslanci z viacerých návrhov napokon vynechali z jej platenia majiteľov autobusov MHD, prímestskej autobusovej dopravy v mestách Košice, Spišská Nová Ves, Moldava nad Bodvou, Trebišov, Rožňava a Michalovce v rozsahu uzatvorených zmlúv o výkone vo verejnom záujme a sanitky.
Naopak, vozidlá energetických podnikov, ktorých majitelia o výnimku tiež žiadali, so svojim apelom u poslancov neuspeli. Predseda KSK R. Bauer to zdôvodnil tým, že im takto ušetrené peniaze nijak výrazne nepomôžu, ale za to rozpočet kraja bude ochudobnený o desať miliónov korún.
"Urobil sme ústretový krok iba voči SAD-kám, že sme im odpustili túto daň. V opačnom prípade by sa totiž mohla zvýšiť cena cestovného lístku, čo by nebolo dobré pre našich občanov," tvrdí členka komisie dopravy Margita Adamčíková. Poslanci napokon schválili toto VZN s jej zapracovanými legislatívno-technickými pripomienkami.
"To VZN sme museli trochu upraviť, aby bolo v súlade s našou legislatívou. Samozrejme, že aj ja by som bola rada, keby väčšina z tých financií išla na opravu ciest. V priebehu roka sa však môže stať, že bude potrebné vykryť vzniknuté diery v rozpočte, a tak pôjdu tie prostriedky tam. Všade totiž je potrebné niečo zachraňovať. Tých peňazí síce nie je veľa, ale poznáte to, keď neprší, aspoň nech kvapká," skonštatovala.
Od nového roku tak zaplatia majitelia úžitkových vozidiel a autobusov podľa celkovej hmotnosti a počtu náprav od 1800 až do 71 800 Sk. Majitelia osobných automobilov zaplatia podľa kubatúry motora od 1600 do 5600 korún ročne. Všetci z nich si zaplatenú sumu môžu uplatniť ako odpočítateľnú položku v rámci svojho daňového základu.
V porovnaní napríklad s Bratislavou bude príjem KSK z novej dane takmer o 300 miliónov menej. Tento problém nastal kvôli tomu, že mnoho aút podnikateľských subjektov vyvíjajúcich svoju činnosť v našom kraji má bratislavské "ešpézetky", a tak podľa metodiky dane ju platí v hlavnom meste a nie tu. Ako nám ale povedal R. Bauer, plánujú ešte viaceré rokovania s ministerstvom financií a splnomocnencom vlády pre reformu verejnej správy V. Nižňanským, aby menej rozvinuté kraje nedoplácali aj pri rozdeľovaní tejto dane na ekonomicky rozvinutujšie regióny. Hoci sa na novelizácii zákona pracuje, zmena môže nastať najskôr až od roku 2006.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári