V aute zamknutým spreyom zamrznutú zámku neotvoríte
Napriek tomu, že kalendárna zima ešte nezačala, skúsenosti s typickými zimnými cestami už máme. Pani zima nám prináša krásne scenérie, avšak na druhej strane mnohým motoristom i nepríjemné prekvapenia na snehu prípadne zľadovatelej vozovke. Už neraz prvý sneh si silnejšie mrazy zaskočili našich cestárov, avšak nás motoristov by nemali.
Šmykľavosť ciest je 5 až 15- násobne väčšia ako v lete, preto treba častejšie počítať s nebezpečenstvom šmyku alebo uviaznutia vozidla. Každý vodič by mal dobre poznať vlastnosti svojho štvornohého tátoša v zimných podmienkach. Snáď aj preto by bolo rozumné si vopred vyskúšať reakcie automobilu na zasneženej alebo zľadovatelej ploche opusteného parkoviska. Dôležitú úlohu tu zohráva aj dobrý technický stav a pripravenosť vozidla na zimnú prevádzku. Viaceré nedostatky či už v nastavení bŕz, geometrie, opotrebované pneumatiky alebo tlmiče pruženia sa v zimných mesiacoch na klzkých vozovkách prejavujú podstatne nepríjemnejšie ako v letných. Aj preto by malo byť samozrejmosťou jazdiť na zimných pneumatikách.
Sú samozrejmosťou v odborných článkoch motoristických časopisov, ale ešte stále nie na našich cestách. Ich ignorovaním sa nedá nič získať, ale veľmi veľa stratiť. A nestačí, ak si ich namontujete iba na prednú nápravu, hoci je hnacia. Rozhodujúci podiel na smerovej stabilite bez rozdielu koncepcií má zadná náprava. Ak v zákrute uberiete plyn alebo pribrzdíte, môžete sa dostať do veľmi ťažkej pozície. Zimné pneumatiky sú vhodné aj preto, že sú z mäkšej gumy a lepšie držia i na suchých a mokrých cestách.
Výstroj vozidla je vhodné doplniť škrabkou na ľad, metličkou na sneh, zdrsnenými podložkami na podloženie prešmykujúcich sa kolies, snehovými reťazami, ťažkým lanom a extrémisti potrebujú aj vrecko s pieskom, prípadne lopatu. Nezabudnite ani na štartovacie káble, nemrznúcu zmes do ostrekovačov i odmrazovací sprej. Ten radšej noste vo vrecku, lebo zamknutý v aute vám príliš nepomôže. Dobré je, ak ho preventívne použijete aj tesne po výjazde s umývacej linky.
Nevyhnutnou súčasťou zimnej výbavy automobilu by mali byť snehové reťaze. Môžeme ich potrebovať i v nižších nadmorských výškach. V horských oblastiach sú však nevyhnutné, na niektorých miestach sa naviac môžeme stretnúť s príkazovou dopravnou značkou s nápisom Použite snehové reťaze.
Samotnú montáž reťazou si radšej vyskúšajte v teple a suchu, aby ste v zhoršených podmienkach potom nemali veľa problémov. Snehové reťaze sa umiestňujú na kolesá poháňanej nápravy. U vozidiel so stálym pohonom všetkých kolies sa montujú minimálne na kolesá zadnej nápravy a u automobilov s voliteľným pohonom náprav minimálne na kolesá nápravy, ktorej pohon sa nedá vyradiť. Rýchlosť jazdy vozidla so snehovými reťazami by nemala presiahnuť 50 km/h. Snehové reťaze sa nesmú používať na miestach kde nie je súvislá vrstva snehu a ľadu. Po nasadení reťazou prejdite niekoľko desiatok metrov, potom zastavte a opäť je dotiahnite. To neplatí v prípade, ak máte k dispozícii moderné samoupínacie reťaze.
Ak prídete k zamrznutému autu , naštartujte, odhrňte sneh prednostne zo vstupov vzduchu do kúrenia, pustite naplno ventilátor, nasmerujte vzduch na okná a zapnite vyhrievanie zadného okna. Pripomíname, že existuje aj dodatočná montáž nezávislého kúrenia. Má minimálnu spotrebu, nie je drahšie ako klimatizácia a dokáže predhriať aj motor, čo citeľne predĺži jeho životnosť, lebo najviac mu dávajú zabrať zimné štarty. Spolu s kúrením môžete zapnúť aj klimatizáciu, vzduch sa zbaví vodnej pary a okná sa skôr odrosia. Pre bezpečnú jazdu je potrebné mať aj dobrý výhľad, preto sa snažte udržať všetky okná čisté. Auto, ktoré má na vyškrabaný malý otvor na zamrznutom prednom okne je
nebezpečenstvom pre všetkých, pričom nezabudnite ani na spätné zrkadlá.
Jaroslav GLOVIČKO
Autor: Trinástka jej nosí šťastie
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári