Lepšie povedané iluzionistu, ktorý divákovi predostiera nový, doposiaľ nepoznaný druh skutočnosti. Odhalenej až do najhlbšieho vnútra, nežne zdeformovanej v magickom súzvuku reálnosti a imaginárnosti. No nebolo to vždy tak.
"Zo začiatku som sa viac-menej snažil zreprodukovať realitu ako takú. Môj prvý fotoaparát bola ruská Smena a keďže som v detstve pásaval kravy, tak prvým obrázkom bola krava Keša, ktorá jedla repu. Ako človek, ktorý vníma prírodu, som mal dojem, že ju potrebujem nejako stvárniť, zachytiť. Práve fotoaparát bol pre mňa východiskom, ako to dokázať a zobrať si z nej kúsok pre seba. Postupne som zistil, že mi nestačí reprodukovať to, čo vidí každý. Potreboval som prerobiť prírodu na svoj obraz," zamýšľa sa M. Malast nad svojimi začiatkami.
Až keď začal komunikovať s rekvizitami, ktoré prírode ani nenapadlo skombinovať a s hravou ľahkosťou spájal veci, ktoré by v každodennej realite nikto neskonfrontoval, vtedy našiel tú správnu cestu pre seba. Cestu iracionálneho, večne improvizujúceho a intuitívneho impresionistu.
"Skúšal som, aké to bude, keď dám do fotografie viacej myšlienok ako vidí človek bežným okom. Nechcel som divákom ponúknuť niečo len tak zadarmo, snažil som sa dať im dôvod na zamyslenie," dopĺňa fotograf.
Celý proces "výroby" vlastných zašifrovaných ilúzií ho necháva hladko prejsť od prvotnej myšlienky až ku kreatívnemu spracovaniu tak, aby finále bolo pre diváka zaujímavé. "Hrám sa v počítači so zábermi. Baví ma ten proces, v ktorom všetko na seba nadväzuje, a nie je to len o fotení, ale aj o vymýšľaní nápadov, ktoré nakoniec možno provokujú, až šokujú."
Na labužnícke pochutnávanie si na lúštení skrytých tvárí skutočnosti mu stačí málo. Aj najmenšia inšpirácia dokáže byť podnetom na stvorenie takých sérií, v ktorých autor bezbolestne kombinuje drsnú tému s pokorou vyjadrovania.
"Inšpirácie sú rôzne. Od kníh až po akékoľvek nečakané stretnutia. Vznik fotografií niekedy pozostáva z riešenia vlastných problémov. Jednoducho to rozfotím a hotovo. Je to istým spôsobom aj ventilovanie," priznáva M. Malast.
Už viac ako dvadsať rokov otvára fotografovanie pre neho nový životný priestor. Je relaxom, hrou a prirodzeným spôsobom nazerania na svet. Hľadáčik fotoaparátu je jeho tretím okom, ktorým odhaľuje život a svet v ich viacrozmernosti.
"Pozerám sa na svet nielen svojimi očami, ale aj cez hľadáčik aparátu. A ten svet nie je iný. Ani sa nesnažím, aby bol. Nesnažím sa svojimi fotografiami niečo riešiť, nechcem zmeniť svet. Vlastne len chcem niečo naznačiť. Skôr dávam fotografiami divákom otázky ako odpovede," zdôrazňuje fotograf.
Každú jednu takúto otázku si však dôkladne pripraví. Aj sám pri hľadaní odpovedí bojuje s rôznymi vnuknutiami. Nakoniec možno všetko pôsobí na prvý pohľad neharmonicky, ale je to len akási maska, ktorá zvyšuje riziko prekvapenia.
"Dôležitý je dojem, pocity, pokora pred každým okamihom v plynutí doby. Rád žonglujem s rekvizitami a teším sa z deštrukčnej harmónie. Nerád vidím veci súvislo, nemám rád ustálené ikony, snažím sa narušiť pôvodnú harmóniu a v opätovnom spájaní prvkov hľadať, či náhodou nebudú ladiť v inom prevedení," uzatvára umelec.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári