hrozí správne konanie. Lenže ja mám všetko uhradené," zatelefonoval nám čitateľ živnostník z Furče. "Tak som tam zašiel, zistili, že naozaj nič nedlhujem, a povedali mi, aby som výzvu považoval za bezpredmetnú - čudné..."
Iného Košičana vyzvala SP k zaplateniu odvodov za tri mesiace tohto roka, počas ktorých už nepodnikal a z poisťovne bol odhlásený. Po prešetrení mu dala za pravdu.
Podľa našich informácií takýchto prípadov sa vyskytlo viac, preto sme oslovili riaditeľku košickej pobočky SP PhDr. Ingrid Orgonášovú. "K takýmto problémom naozaj došlo," priznala.
"Príčinou je ľudský faktor aj informačný systém," vysvetľuje riaditeľka, ako zmätočné výzvy vznikli. "Poisťovňa v tomto roku za ostrej a mimoriadne často dvojzmennej prevádzky s vysokými objemami potrebnej nadčasovej práce prechádzala na nové, priebežne sa zdokonaľujúce a integrujúce informačné systémy, pričom musela paralelne napĺňať viacero databáz. Ich postupné sceľovanie aj v dôsledku mimoriadne rozsiahlych či častých legislatívnych úprav a zmien nie je jednoduché ani bezproblémové."
Spolu poslala poisťovňa 1820 výziev. "Bezpredmetnými, ktorých adresátom sa aj touto formou opätovne ospravedlňujeme, sú zhruba dve percentá (cca 36 pozn. red.)," ozrejmuje I. Orgonášová.
Okrem ľudského faktora a vyvíjajúceho sa informačného systému SP bývajú dôvodmi: neuvedenie správnych alebo čitateľných identifikačných údajov osoby, platby alebo obdobia na šekoch, prevodných príkazoch či odhláškach.
"Zvlášť bolestnými sú prípady, v ktorých za obdobie od januára do septembra 2004 poistné poistenci prihlásení na dobrovoľné poistenie skutočne nehradili." Niektorí sa totiž napriek poučeniu pri vstupe do poistenia domnievali, že ho môžu ukončiť faktickým neuhrádzaním. "Práve kvôli nim a neplatičom sme tento bolestný proces výziev aj napriek spomínaným rizikám začali."
Takíto dlžníci na základe výziev zatiaľ poisťovni uhradili vyše 2,5 milióna korún a získali tak možnosť splniť podmienky posledného generálneho pardonu, umožňujúceho mimoriadne odpustenie penále, ktorý platí do konca tohto roka.
Čo robiť, ak vám z SP príde výzva zaplatiť dlžné poistné, ale nič nedlhujete? "Kontaktovať zamestnancov odboru výberu poistného prostredníctvom telefónnych čísel 7264244, 7264245 a 7264242, resp. našej ústredne s číslom 7264 111 - priamo s referentkami, u ktorých si podali prihlášku na dobrovoľné poistenie," radí riaditeľka košickej pobočky.
Ak ste si napriek výzve (tá má na rozdiel od platobného výmeru len informatívny charakter) stopercentne istý, že poistné máte uhradené, a poisťovni sa neozvete, nemusíte sa báť. "Poisťovňa bude pokračovať v konaní, ktoré už nie je iba prvotným úkonom realizovaným hromadne výpočtovou technikou, ale procesom, v ktorom sa postupuje individuálne podrobným prehodnocovaním všetkých údajov. Ak majú poistné uhradené, prehodnotenie bude s takýmto záverom aj uzatvorené," ubezpečila I. Orgonášová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári