z Kysúc, kde na Mikuláša nosili mládenci asi 70 cm vysokú handrovú figurínu ľudskej podoby /nazývala sa Dietko alebo tiež Detko/, s ktorou zabávali ľudí po dedine. Archaický pôvod má aj zvyk obchôdzky troch maskovaných mužov. Prvý z nich predstavoval kozu, ktorú viedol druhý muž obkrútený slamenými povrieslami. Tretí muž mal na chrbte pripevnenú figurínu ženy v nohaviciach, na ktorých boli prišité čižmy. Keď sa muž zatočil, ženská figurína čižmami ´kopala´ okoloidúcich. Neskôr sa na celom území udomácnil zvyk obchôdzky Mikuláša s anjelom a čertom, ktorí rozdávali darčeky i čertovské odmeny.
Tieto zvyky majú zaujímavý vývoj. Počiatkom stredoveku už v prvej polovici decembra uskutočnili sa v celej Európe predslnovratné obyčaje, ku ktorým patrila výmena darov a najmä rôzne maskované sprievody. Cirkev v úsilí nahradiť starší kult, na ktorý nadväzovali kultom kresťanským, určila v deviatom storočí 6. december za deň sv. Mikuláša. Voľba sa zdala byť dobrou, pretože v 4. storočí pôsobil v Mire, v Malej Ázii, biskup, ktorý si nevšednou obetavosťou a zmyslom pre spravodlivosť získal obľubu v najširších vrstvách obyvateľstva Byzantskej ríše. V ďalších storočiach sa jeho postava stala vďačným námetom početných legiend vo východnej i v západnej Európe.
V období feudalizmu bol Mikuláš patrónom rybárov, pltníkov, lodníkov, zlatníkov. Dosť sa uskutočňovali sprievody po domoch, lenže niekde boli účastníci sprievodov drzí, pretože dary po domoch vymáhali aj násilím a deti tak vystrašili, že utrpeli vážnu ujmu na zdraví. Po zákaze Jozefa II sa na obchôdzky mohli vyberať už len trojčlenné skupiny pozostávajúce z Mikuláša, čerta a anjela, ktoré dávali darčeky, hlavne sladkosti, pripravené rodičmi.
lia
Autor: Deti môžu napísať Ježiškovi
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári