Nový zákon o autoškolách sa premietne do vyšších cien
Približne 50 zástupcov autoškôl protestovalo minulý týždeň pred budovou NR SR v Bratislave proti zákonu o autoškolách. Ten je je po schválení vo Vláde SR pripravený na prvé čítanie v parlamente. Ak by návrh zákona prešiel všetkými procesmi schvaľovania, podľa M. Fitalu zo Združenia autoškôl v SR by znamenal niekoľkonásobné zvýšenie ceny výcviku, likvidáciu takmer 90 % autoškôl a o prácu by prišlo asi 2 000 ľudí.
Nový zákon obsahuje niekoľko bodov, ktoré zásadne menia podmienky fungovania autoškôl. "To základnou je povinnosť vlastniť vlastný trenažér alebo autocvičisko," povedal nám majiteľ jednej z košických autoškôl Ing. Peter Grendel. "Kým doteraz mohli tri-štyri autoškoly využívať jeden trenažér, alebo sa mohli striedať na autocvičisku, podľa nového zákona by musela mať každá autoškola vlastné." Ak by chcela mať autoškola svoj trenažér, musela by naň vyčleniť okolo pol milióna korún. Ani cvičisko nie je lacný špás. Navyše, v Košiciach je 27 autoškôl, väčších i menších. Ak by každá chcela mať vlastné cvičisko, kde by sa na to vzali voľné plochy?
"Druhou zmenou v pripravovanom zákone je tzv. finančná zábezpeka 100 tisíc korún za každé vozidlo. Nie je ešte presne špecifikované, či formou kaucie alebo hmotného majetku v tejto sume," pokračuje Ing. Grendel. Význam tejto zábezpeky je mnohým nejasný. Najčastejšie si ju vysvetľujú ako formu garancie pre prípad, že autoškola skrachuje. Presne ako cestovné kancelárie. "Doteraz ale nepoznám prípad, že by autoškola skrachovala kvôli insolventnosti. Teda, že by nejako poškodila klienta," vraví Ing. Grendel.
Ďalšou zmenou v zákone, ktorý autoškolám ´nedá spať´, je povinnosť viesť učebné priestory v účtovníctve. To sa však vylučuje s možnosťou mať ich prenajaté, lebo v účtovníctve môže byť vedený iba majetok, ktorý je vo vlastníctve subjektu. V navrhovanom zákone sa tiež uvádza, že priestory, v ktorých prebieha výučba, sa nemôžu využívať na nič iné. Mnohé autoškoly si pritom prenajímali také priestory, kde dopoludnia fungovali školy alebo iné aktivity a napríklad od 15. hodiny sa tam vyučovala automobilová teória. Podľa nového zákona to už nebude možné. Hoci bude chcieť autoškola využívať miestnosť iba niekoľko hodín popoludní, veď dovtedy sú jej ´žiaci´ v zamestaní či v škole, platiť ju musí za celých 24 hodín. Pripravovaný zákon okrem iného predpokladá, že autoškola bude musieť svojich školiteľov zamestnať v určitej forme pracovného pomeru a nebudú môcť pre ňu robiť ako živnostníci.
"Ministerstvo dopravy, ktoré nový zákon pripravilo, tvrdí, že jeho cieľom je skvalitniť výučbu," pokračuje Ing. Grendel. "Argumentuje vysokou nehodovosťou. Ak vraj budú iba silné autoškoly, bude aj lepší výcvik. My však tvrdíme, že autoškola žiaka pripraví, ale ako sa on správa na ceste, to už je v ňom." A to je pravda. Veď na kvalite výučby nového šoféra či na jeho štýl jazdy nemá vplyv to, či sa učil na trenažéri prenajatom, alebo ho jeho autoškola vlastní. Za volantom sa bude správať tak, ako mu káže jeho I.Q...
V súčasnosti stojí v Košiciach výcvik na zisk vodičského preukazu v priemere od 8 000 do 8 500 Sk. "Ak by nový zákon vstúpil do platnosti, cena by stúpla asi o 15 percent. Teda na približne 11 tisíc. V žiadnom prípade nie 20 tisíc, ako sa objavilo v niektorých médiách," odhaduje Ing. Grendel. "Je však pravda, že by zaniklo až 90 percent autoškôl, ktorých je teraz na Slovensku okolo 500." V Košiciach by zrejme ostali iba tie najsilnejšie, teda asi šesť či sedem.
M. Fitala predpokladá, že väčšina poslancov NR SR by mala hlasovať proti zákonu. Spolieha sa na opozičné strany i časť poslancov KDH a ANO. M. Fitala zároveň predpokladá, že niektorá parlamentná strana vyzve predkladateľa - ministra dopravy, aby zákon stiahol z rokovania. Možno ju k tomu primeje aj jeden z nápisov na transparentoch protestujúcich zástupcov autoškôl "Dobré autoškoly áno, zväzarmovský monopol nie".
Ak vám vŕta v hlave, prečo ministerstvo nekonzultovalo zákon s autoškolami už vtedy, keď ho pripravovalo, tak vedzte, že konzultovalo. Ale iba so zástupcami piatich - šiestich najsilnejších autoškôl na Slovensku, ktoré vznikli z pôvodných krajských zväzarmovských štátnych autoškôl. Tie v rámci privatizácie získali vlastné trenažéry, veľké cvičiská i autá. Povráva sa, že práve tieto mamutie autoškoly sa snažia nový zákon lobisticky presadiť, aby ním ´odrovnali´ konkurenciu. Čiže žiadne skvalitnenie výučby, ale v konečnom dôsledku zvýšenie cien a väčšie zisky...
Róbert BEJDA
Autor: Ľ. Grega nie je spokojný
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári