vodičov prímestských a mestských liniek. Situácia je vážna, a ak sa nenájdu peniaze, ľudia pôjdu na dlažbu.
"V prípade, že sa nepristúpi k riešeniu problémov vo financovaní verejnej dopravy, budeme nútení prepúšťať. V našej spoločnosti by v tomto prípade dostalo výpoveď 162 zamestnancov. Ide všetko o vodičov liniek, ale opakujem, že k tomu pristúpime len v nevyhnutnom prípade," hovorí generálny riaditeľ SAD Košice Ing. Ľubomír Gerši.
Ako dodáva, situáciu prerokovali v rámci predstavenstva spoločnosti a výsledok oznámili podnikovým odborom, ako aj úradu práce. "Na prímestských linkách pracuje asi 430 vodičov a z tohto počtu by sa malo redukovať. Situácia je už neúnosná, bez peňazí nedokážeme dopravu v danom grafikone utiahnuť. V prípade, že budeme nútení vodičov prepustiť, naruší sa aj koncepcia dopravy. Rátame s tým, že čo sa týka mestskej a prímestskej dopravy, budeme nútení zrušiť približne 40 percent spojov. A logicky, ak nebudú spoje, nie sú potrební ani ľudia. Dúfame však, že si to niekto uvedomí včas, pretože tu nejde ani tak o našu spoločnosť, ako hlavne o cestujúcich. My chceme zabezpečiť dopravnú obslužnosť územia, musíme však na to mať vytvorené adekvátne podmienky."
A odkedy by mala nastať táto nelichotivá situácia?
"Zatiaľ presne nevieme, tento scenár je však, ak sa nič nezmení, na spadnutie."
Nezávislý odborový zväz verejnej cestnej dopravy je však proti prepúšťaniu. Hovorí sa aj o štrajkoch, všetko je však vecou nasledujúcich týždňov. "Odborári sú z iného súdka. My sme im túto koncepciu oznámili len tento týždeň, zatiaľ sa však nevyjadrili. Či budú štrajkovať, to neviem, otázkou je, akú zámienku by si k štrajku našli, aby bol zákonný," vyjadril sa Ľ. Gerši.
Predseda odborového zväzu pri SAD Košice Gustav Hudák hovorí, že odbory prepúšťanie zamietajú. "Stretli sme sa včera na túto tému a jednohlasne sme prepúšťanie zamietli. Je potrebné hľadať peniaze na VÚC tak, aby štát objednanú dopravu vo verejnom záujme aj zaplatil. Nie je možné, aby sme vozili zadarmo. Je jedno, či peniaze poskytne Sociálna pisťovňa v súvislosti so zdravotne postihnutými, ministerstvo školstva, alebo niekto iný. Hoc aj všetci naraz. Musí sa hľadať riešenie," vysvetľuje G. Hudák.
Ako dodal, ľudia sú už teraz veľmi vyťažení a nie je riešením redukovať spoje. "Veď už teraz počas víkendov majú v niektorých obciach málo spojov. Momentálne spracovávame uznesenie odborov, ktoré postúpime vedeniu SAD. Jednoznačne odmietneme prepúšťanie."
O štrajku sa vraj medzi odborármi v SAD Košice zatiaľ neuvažuje. Hoci... "Štrajk je krajnou možnosťou riešenia problémov. Najprv by sa malo diskutovať a kompetentní musia hľadať možnosti k náprave."
Autobusovej doprave na Slovensku teda hrozí hromadné prepúšťanie. Veľa závisí od rokovaní medzi Zväzom autobusovej dopravy a ministerstvami dopravy a financií. Ak k dohode nedôjde, od 1. februára budúceho roku sa rozbehne proces s prepúšťaním zamestnancov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári