predsa len v tomto roku podarilo zrekonštruovať niekoľko ciest. Z kapitálových prostriedkov KSK bolo na tento účel preinvestovaných takmer 11 miliónov Sk.
"V júli bola uvedená do prevádzky opravená cesta II. triedy v úseku Košická Belá - most Košické Hámre s rozpočtovým nákladom 2,4 milióna Sk. V tom istom mesiaci sme ukončili aj súvislú rekonštrukciu povrchu krytu cesty na Folkmárskom kopci za 2,14 milióna Sk. Okrem toho sme odovzdali aj zrekonštruovaný prieťah obcou Ďurkov za 2,4 milióna Sk, cestu II. triedy v Gelnici za 2,28 milióna Sk. V decembri sme potešili motoristov opravenou cestou v Choňkovciach pri Sobranicach za 2,3 milióna Sk," uviedol pre náš denník šéf odboru dopravy KSK Antonín Reisinger s tým, že od začiatku tohto roka sa kraj stal vlastníkom celkovo 1941 ciest II. a III. triedy. Ďalšie opravy ciest druhej a tretej triedy, resp. mostných objektov boli realizované z bežných výdavkov Správy ciest KSK, ktorá na ich modernizáciu uvoľnila 70 miliónov Sk.
V budúcom roku chce kraj pri stavebných úpravách ciest II. a III. triedy použiť model partnerstva súkromného a verejného sektora. Na tento účet by malo byť v najbližšom čase použitých takmer 500 miliónov Sk. Túto sumu "preklenie" banková pôžička, ktorú v októbri schválili poslanci zastupiteľstva KSK. "Dohromady plánuje stavebné úpravy ciest druhej a tretej triedy vrátane troch mostných objektov v celkovej dĺžke približne 192 kilometrov. Verejné obstarávanie na uvedené stavebné úpravy ciest už bolo zverejnené vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie. Začiatok stavebných prác sme naplánovali na jar a dokončiť by sme ich chceli do novembra," povedal nám šéf odboru dopravy.
Kraj bude zo svojich rozpočtových prostriedkov víťaznému, resp. víťazným uchádzačom uhrádzať vykonané práce v rovnomerných mesačných splátkach počas desiatich rokov od ich ukončenia. Stavebné úpravy ciest rozdelil KSK na šesť častí. V bývalom okrese Košice-okolie plánuje kraj vykonať 18 samostatných stavebných úprav vrátane dvoch mostných objektov v Kysaku a Kecerovciach. Predpokladaná cena úprav približne 23 kilometrov je 63 miliónov Sk. Druhá časť stavebných úprav sa bude týkať 30 samostatných úprav ciest vrátane mostného objektu v Bohdanovciach v cestných obvodoch Čaňa a Moldava nad Bodvou, ktorých celková dĺžka je zhruba 35 kilometrov a predpokladaná cena 84 miliónov Sk. V okrese Michalovce a Sobrance plánuje KSK zrealizovať 16 stavebných úprav v rozsahu 40 kilometrov. Na cestách v Trebišovskom okrese by sa malo vykonať trinásť stavebných úprav v celkovej dĺžke 25 kilometrov. Takmer 70 miliónov Sk si podľa KSK vyžiada sedem stavebných úprav na 35 kilometroch ciest v okrese Rožňava a na 34 kilometroch v okresoch Spišská Nová Ves a Gelnica by sa v budúcom roku malo vykonať osem stavebných úprav v hodnote približne 93 miliónov Sk. Ani tieto vylepšenia však nezaručia, že sa kvalita ciest v kraji dostane aspoň na priemernú úroveň.
"Skôr sa zaplátajú len tie najhoršie cesty, ktoré sú doslova v havarijnom stave... Cestný majetok, ktorý sme prevzali od štátu je zo všetkých majetkov, ktoré prešli v rámci kompetencií na samosprávne kraje v najhoršom stave. Ročnú potrebu vrátane začatia nových stavieb odhadujeme na sumu 150 až 200 miliónov Sk. Súčasne možnosti, ktoré umožňuje kapitálový rozpočet KSK po fiškálnej decentralizácií sú takmer nulové. Z tohto dôvodu sa musíme s riešením uvedeného stavu obrátiť o pomoc na ministerstvo dopravy alebo financií. Veríme, že sa to rozdelenie finančných prostriedkov nielen pre náš kraj, ale aj pre mesto Košice, už v budúcom roku po novelizácii príslušných zákonov zmení. Opačný prípad si radšej nechcem predstaviť," dodal A. Reisinger.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári