dokončenie 60 km úseku Považská Bystrica - Žilina, poslanci NR SR z Košického kraja chcú docieliť aspoň to, aby sa aspoň po projekčnej stránke začalo s prípravou úseku Budimír - Dargov - Vyšné Nemecké.
"Viacerí poslanci bez ohľadu na politickú príslušnosť sme požiadali sme ministra dopravy P. Prokopoviča, aby do budúcorčného plánu prípravy výstvavby ciest bol zaradený aj tento úsek. Musíme si totiž uvedomiť, že mnohokrát pre neurobené prípravné práce sa nemôže pokračovať vo výstavbe," povedal nám ich "hovorca" Ján Rusnák (SDKÚ).
Hoci pritoritou je momentálne diaľnica smerom na Žiliny, šéf výboru NR SR pre hospodárstvo a podnikanie je presvedčený, že orientačný termín ministerstva pre spojazdenia úseku Budimír - Vyšné Nemecké je až príliš pesimitický. "Som presvedčený, že to určite bude skôr. Dnes hovoríme o viaczdrojovom financovaní. Zo štátnych prostiedkov nevidím čancu na to, že niečo dostaneme, no myslím si, žeby sme mohli nájsť privátne zdroje na jej vybudovanie. Prípravná fáza však musí byť financovaná zo štátneho rozpočtu. Tá je základnou podmienkou, bez nej sa nebudeme vedieť pohnúť ďalej... Som presvedčený, že pri troche dobrej vôle by celý táto diaľnica mohla byť dobudovaná do konca roka 2010," tvrdí poslanec Rusnák, ktorý zároveň nevylučuje, že tento úsek cesty by sa mohol financovať aj zo zdrojov EÚ, pretože by išlo o nadnárodný koridor medzi Slovenskom a Ukrajinou.
Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rudolf Bauer súhlasí s názorom J. Rusnáka v tom, že nielen rýchlocesta Košice - Milhosť, ale aj výstavba diaľnice na Vyšné Nemecké by mala byť prioritou kraja.
"Plne podporujeme, aby sa táto alternatíva stala realitou. Je to aj náš záujem, aby sa aj tu investovalo. Znamenalo by to veľké oživenie ekonomiky v danom regióne. Nemyslím si, že všetko trebu budovať z Bratislavy na východ. Výstavba diaľnice by nepodprila iba rozvoj nášho regiónu, ale zároveň by sa znížila aj miera nezamestnanosti. Hoci chápeme, že prioritou vlády je komplexné dokončenie ťahu Bratislava - Žilina - Košice, verím, že by sa mohli nájsť financie na to, aby sa aspoň začalo s prípravnými prácami. Hoci je to skôr dlhodobá otázka, mali by sme začať už teraz, lebo projektová príprava a výkup pozemkov môžu trvať dlhšie ako sa predpokladá a potom sa to zbytočne bude naťahovať."
Najväčším problémom pri výstavbe tohto úseku sa môže stať úsek okolo Dargovského priesmyku. R. Bauer predpokladá, že sa asi prijeme politické rozhodnutie, či sa pod Dargovom postaví menší tunel alebo dostane prednosť niektorá lacnejšia alternatíva. Slánske vrchy nie je až také vysoké, aby sa tam musel postaviť tunel.
V súvislosti s výstavbou rýchlocesty smerom k maďarským hraniciam ešte R. Bauer dodal, že kvôli problémom v projektovej príprave sa pôvodne plánovaný termín dokončenia z novembra 2008 posunie asi o rok neskôr.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári