Ako na tlačovej konferencii v Bratislave uviedol minister hospodárstva Pavol Rusko (ANO), americká automobilka Ford plánuje prostredníctvom spoločnosti GETRAG Ford Transmissions zatiaľ investovať 300 miliónov eur (zhruba 11,8 miliardy Sk) a začiatkom roka 2007 rozbehne v priemyselnom parku Kechnec výrobu prevodoviek a mechanických komponentov. Minister tým splnil svoj letný sľub, že do Košického kraja "dovezie" strategického investora. Výstavba závodu by sa mala začať v polovici budúceho roka, pričom prácu v ňom si zatiaľ nájde 1 000 zamestnancov, na ktorých sa nabalí ďalších 1 000 - 1 500 v dodávateľských firmách. Vláda by Fordu mala na investičné stimuly poskytnúť maximálne 3 miliardy Sk. Ford Motors patrí medzi najväčších svetových producentov osobných a nákladných automobilov. Z jeho produkcie, na ktorej sa podieľa takmer 328 000 zamestnancov, sa po slovenských cestách premávajú aj také značky ako Ford, Lincoln, Jaguar, Volvo, Land Rover, Mercury, Mazda alebo aj relatívne neznámy Aston Martin.
Predseda Košického samosprávneho kraja Rudolf Bauer (KDH) víta investíciu automobilky Ford v Kechneci a zároveň dúfa, že avizovaných 1 000 nových pracovných miest ešte v budúcnosti porastie na avizované tri tisícky a ďalších až do desaťtisíc miest v subdodávateľských organizáciách. "Som veľmi rád, že sa rozhodli prísť sem. Našim najväčším problémom je nezamestnanosť a preto vítame každého investora, ktorý nám prinesie nové pracovné miesta. Myslím si, že Ford sa veľmi správne rozhodol pre náš región, pretože mu Košice a okolie poskytujú vo všetkých ukazovateľoch výborné podmienky pre jeho investíciu. Košický kraj začal mať dobré meno. Teší ma, že tunajšia najvyššia nezamestnanosť na Slovensku si žiadala aj vyššiu pozornosť centrálnych orgánov," uviedol pre Korzár.
Táto investícia môže podľa jeho slov v kraji znížiť mieru evidovanej nezamestnanosti o tri percentá. R. Bauer sa neobáva nedostatku kvalifikovaných pracovníkov, pričom zdôraznil, že na "ich" SPŠ-kách a odborných učilištiach zaviedli viacero učebných programov, ktoré sa sústreďujú práve na budúcich pracovníkov pre automobilový priemysel. Práve kvalifikovaná pracovná sila, dobrú polohu a paradoxne aj vysoká nezamestnanosť spôsobí to, že sa náš kraj postupne stane atraktívny pre veľkých investorov. Ako nám ešte povedal, táto investícia nemusí byť poslednou. V spolupráci s agentúrou Sario rokujú s ďalšími investormi a je presvedčený, že aj pri ich získaní budeme ako kraj úspešní.
Aké faktory mohli rozhodnúť
* Lacná a kvalifikovaná pracovná sila (priemerný plat v Košickom kraji je 370 eur, konkurenčné Česko takmer 500 eur) a nižšie dane z príjmov právnických osôb (SR 19, resp. Česko 28 percent)
* Existencia TU Košice, ktorá vychováva odborníkov nielen na automobilový a strojársky priemysel, kvalitné stredné školstvo s SPŠ strojníckou a dopravnou, resp. SOU Aurela Stodolu a SOU dopravnom, po ktorého absolventoch v špecializovaných "automobilových" odboroch môže Ford okamžite siahnuť.
* Blízkosť letiska a U.S. Steelu (do 10 km), širokorozchodná železnica, ktorou sa môžu dopravovať už vyrobené komponenty do závodu Fordu v Petrohrade.
* Nedávne rozhodnutie najväčšieho svetového výrobcu káblových zväzkov a zároveň popredného dodávateľa Fordu - japonského koncernu Yazaki o rozšírení výroby v Michalovciach a Stropkove. Okrem Yazaki má Ford ďalších päť dodávateľov na strednom a západnom Slovensku.
* Relatívne dobrá poloha na hranici EÚ so štátmi bývalého Sovietskeho zväzu, v ktorých sa predpokladá neustále rastúci dopyt po nových automobiloch.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári