automobilového priemyslu. Podľa našich informácií chce na východnom Slovensku postaviť veľkú továreň americký Ford.
Výška plánovanej investície by sa mala približovať významu investície PSA Peugeot Citroen v Trnave či Kia v Žiline. Každá z nich plánuje investovať u nás v prepočte asi 2,8 miliardy korún a zamestnať zhruba 3000 ľudí.
Minister hospodárstva Pavol Rusko nechcel informáciu bližšie komentovať. "Áno, rokujeme s Fordom. Počkajte si do štvrtka," odvetil Rusko.
Prebiehajúce rokovania nepriamo potvrdila aj vládna agentúra na podporu investícii SARIO. "Zatiaľ považujeme za predčasné sa k tomu vyjadrovať," povedal hovorca SARIO Ondrej Žember.
Svoje plány zatiaľ tají aj samotná automobilka. "Ak budeme mať niečo na zverejnenie, urobíme tak," povedala Karin Burgmerová z nemeckej pobočky Fordu.
Podľa našich informácii by sa správa o príchode Fordu mala zverejniť už tento alebo budúci týždeň. Podľa našich informácii sa projekt investície nachádza vo finálnej fáze a Ford bude na východnom Slovensku vyrábať komponenty do svojich áut. Americký koncern Ford je druhou najväčšou automobilkou na svete a ročne vyrobí viac ako šesť miliónov osobných a nákladných áut.
Slovensko by sa tak stalo hostiteľom už štvrtej automobilky. To by Slovensko už definitívne posunulo medzi automobilové "veľmoci" na svete k počtu obyvateľov. Ekonóm Martin Barto zo Slovenskej sporiteľne v tom problém nevidí. "Nie je síce bežné, že taká malá krajina ako Slovensko má štyri automobilky, kvalifikovaných robotníkov, ktorých si to bude vyžadovať, však máme dosť," povedal Barto. Oceňuje, že potenciálny investor má namierené práve na východné Slovensko, kde je najväčšia nezamestnanosť.
Barto si nemyslí, že by slovenskej ekonomike hrozilo jednostranné zameranie. "Na automobilový priemysel je nadviazaných množstvo ďalších odvetví, napríklad spracovanie plastov, výroba elektroniky alebo gumárenský priemysel. Tie môže nová automobilka pritiahnuť," hovorí Barto.
Problémom by nemala byť ani závislosť od jedného odvetvia. "Ak klesá výroba v Európe v automobilovom priemysle, klesá aj vo väčšine iných odvetví," argumentuje. Barto upozorňuje, že Slovensko bude pre automobilky len prechodnou stanicou. "Pre nás je to skôr kúpený čas na 10 alebo 12 rokov, keď sa naša pracovná sila stane drahšou a pre automobilky prestane byť zaujímavá. Dovtedy musíme utvoriť podmienky na príchod viac sofistikovaných investícii, ktoré si budú vyžadovať vysokoškolsky vzdelaných ľudí," dodal.
Autor: tc
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári