iba zopár sekúnd a prebehnúť sa podarí iba zdatným v limite svietiaceho zeleného panáčika. V meste sú často zaskočení a bezradní. Kladú si otázku, či stihnú, alebo bude auto rýchlejšie.
Niekedy to vyzerá, že projektant vypočítava dĺžku intervalu len pre mladšiu vekovú kategóriu. S dôchodcami sa veľmi nepočíta. Aspoň na niektorých križovatkách v Košiciach to tak je. To, čo vníma chodec zo svojho pohľadu ako ohrozenie svojej bezpečnosti, je z odborného v poriadku a nie je dôvod nič meniť.
Mesto má na bežecký tréning niekoľko vhodných priechodov. Napríklad v blízkosti Námestia Maratónu mieru sa chodci sťažujú na nedokonalé riešenie. Križovatka Hlavnej s Továrenskou a Bačíkovou má štyri priechody, každý s iným intervalom, podľa nich príliš krátkym na to, aby sa nemuseli báť o svoj život. Čo krok, to sekunda a uprostred zebry sa rozsvieti výstražný červený panáčik zakazujúci pohybovať sa v tomto pásme...
"Dĺžka zelenej pre chodcov je daná dĺžkou pešieho priechodu a nikdy nie je kratšia ako 5 sekúnd. Aj vo vyhláške sa uvádza, že ak vstúpi chodec na vozovku v čase rozsvietenia zeleného signálu, nemá zastaviť uprostred vozovky, ak sa mu v tej chvíli rozsvieti červená, ale má dokončiť prechod. Autá križujúce peší priechod majú ešte červenú, preto by chodci nemali byť ohrození. Je pravda, že projektant nerieši veľmi pomalých chodcov, ale chodcov s priemernou rýchlosťou chôdze. Na križovatke Továrenská-Bačíkova-Hlavná sú štyri priechody. Je tam cyklus, ktorý sa opakuje po 90 sekundách. Cez Hlavnú sú 2 priechody, zelená trvá 12 sekúnd, cez Továrenskú 6 sekúnd a cez Bačíkovu 20 sekúnd. Čas od konca zelenej chodca po začiatok zelenej automobilov je na danej križovatke minimálne 10 sekúnd. Požiadavku na predĺženie času sme nedostali," vyjadril sa majiteľ spoločnosti Cestná svetelná signalizácia Ing. Stanislav Matyáš.
Je to teda v poriadku a v súlade so signalizačným plánom. Sťažnosti im adresované zatiaľ neboli. Upraviť sa to teoreticky dá, ale bolo by to na úkor skrátenia inej zelenej o tri sekundy. V tabuľke medzičasov sú stanovené minimálne časy a v tom prípade sú dodržané. Požiadavka na každú zmenu musí prísť z mesta od správcu komunikácií. Táto firma sa stará len o údržbu signalizácie. Sťažnosti sú napríklad na interval na križovatke Moyzesova - Poštová, ale aj na Furču v úseku Konevova - Trieda L. Svobodu. Na Národnej triede pri Ázijskej reštaurácii chodci tiež neboli spokojní. O tom, že sa tam dá bezpečne prejsť, sa mohli presvedčiť aj s prítomnosťou televíznych kamier.
S pripomienkami by sa mali občania obracať na Útvar správy komunikácií Košíc, ktorý je oprávnený situáciu prehodnotiť a uložiť správcovi signalizácie úlohu urobiť zmenu. Na druhej strane sa však musí brať do úvahy aj hľadisko plynulosti cestnej premávky. Vodičom sa zdá, že niekedy stoja na križovatke zbytočne príliš dlho a prirodzene chcú chytať tzv. zelenú vlnu, a to nielen na jednej ulici, ale aj nadväzujúcich.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári