Východniarski vodiči doplatia na Bratislavu
Od nového roka sa zásadne zmení spôsob financovania regionálnych samospráv. Ich príjmy už nebude tvoriť decentralizačná dotácia, ktorá k nim v uplynulých troch rokoch prichádzala z Bratislavy, ale namiesto nej budú samosprávne kraje hospodáriť s vlastnými príjmami pochádzajúcimi z podielových daní a cestnej dane. A práve nová podoba cestnej dane spôsobí obrovský problém nielen Košickému samosprávnemu kraju (KSK), ale predovšetkým motoristom, ktorí využívajú takmer 2 000 km ciest druhej a tretej triedy v kraji, o ktoré sa kraj stará. Pôvodná cestná daň sa totiž zmení na miestnu daň. V podstate pôjde o daň za motorové vozidlo, ktoré jeho majiteľ používa na podnikanie. Predseda KSK R. Bauer spolu so svojím prešovským kolegom P. Chudíkom ešte pred prijatím "fiškálnych" zákonov bombardovali kompetentných, aby sa cestná daň nestala miestnou daňou, ale aby sa na ňu prihliadalo podobne ako na daň z príjmu fyzických osôb. To by podľa nich zabezpečilo jej spravodlivejšie rozdelenie. Hoci sa môže zdať, že ide o kozmetický rozdiel, vo finančnom vyjadrení príde kraj o niekoľko desiatok miliónov korún. Ak by sa ŠPZ-ky áut na dopravných inšpektorátoch prihlasovali nie podľa sídla firmy, ale podľa toho, kde sú prevádzkované, prišlo by do rozpočtu kraja viac financií. Tie by sa následne mohli využiť na rekonštrukciu ciest 2. a 3. triedy a niektorých mostov, ktoré sú u nás v katastrofálnom stave. Lenže mnoho áut veľkých súkromných firiem ako napr. U. S. Steel je zaregistrovaných v Bratislave, a tak paradoxne dôjde k situácii, že hoci po cestách Bratislavského kraja nebudú vôbec jazdiť, ich poplatky celkom slušne vystužia jeho rozpočet. Ďalším paradoxom je to, že Bratislavský samosprávny kraj vyberie na cestnej dani takmer dvojnásobné množstvo financií ako napr. KSK, avšak vo svojom "portfóliu" má len zhruba šestinu ciest v porovnaní s KSK. Fiškálne zákony dávajú krajom možnosť určovať si výšku cestnej dane. V KSK sa jej budúcoročná sadzba aspoň podľa návrhu VZN, o ktorom sa bude rokovať v decembri, nebude zvyšovať. Ak sa však predstaviteľom samosprávy nepodarí presvedčiť poslancov NR SR, aby v budúcom roku novelizovali zákon o cestnej dani, je viac ako pravdepodobné, že sa jej sadzba v kraji od roku 2006 zvýši. Nemusíme dvakrát hádať, kto na to najviac doplatí...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári