sociálnych služieb - Domu pokojnej staroby na Južnej triede si to nemieril na úrad Košického samosprávneho kraja (KSK), kde sa stretol s jeho vedením na čele s predsedom KSK Rudolfom Bauerom (obaja na snímke). Hlavnými témami ich rozhovoru bol najmä budúcoročný rozpočet KSK v nadväznosti na schvaľovanie štátneho rozpočtu v NR SR pre rok 2005, problémy, ktoré kraju prinesie značne nevýhodné "nastavenie" výpočtu tzv. cestnej dane a taktiež aj sociálna oblasť, stredné školstvo, či zdravotníctvo.
"Viem, že situácia okolo zadlženosti zdravotníckych zariadení a rizika ich exekúcie od 1. januára 2005 je mimoriadne zložitá. V parlamente je však predložený zákon, ktorý by toto riziko eliminoval. A na nás je, aby sme hľadali také kroky, aby sme sa v budúcnosti takémuto riziku vyhli. Čo sa týka rozpočtu kraja, ten sa bude zostavovať podľa nových pravidiel a preto sme skúmali, aký bude mať naň vplyv fiškálna decentralizácia. Zrejme v niektorých oblastiach bude aj negatívny. Budeme trpezlivo analyzovať stav, ak sa ukáže tento model ako škodlivý, je na vláde a parlamente, aby sme novelizovali niektoré ustanovenia," skonštatoval predseda NR SR, ktorý aj napriek vzniknutým problémom zároveň ocenil pripravenosť kraja na fiškálnu decentralizáciu.
Podľa R. Bauera je už teraz viditeľné, že niektoré finančné záležitosti decentralizácie sa budú musieť zmeniť, pretože v opačnom prípade budú slabšie regióny doplácať na tie silnejšie. Zároveň vyjadril nádej, že tak ako pred týždňom poslanci NR SR za Košický kraj, tak aj teraz P. Hrušovský sa bude snažiť pri prerokúvaní štátneho rozpočtu na budúci rok zlepšiť prísun financií do kraja.
Predseda NR SR si však myslí, že pri prerokovaní štátneho rozpočtu na rok 2005 nebude možné novelizovať zákon, v ktorom sa stanovuje spôsob výberu a rozdelenie prostriedkov z cestnej dane. Predseda KSK R. Bauer spolu so svojím prešovským kolegom P. Chudíkom ešte pred prijatím "fiškálnych" zákonov bombardovali kompetentných, aby sa cestná daň nestala miestnou daňou, ale aby sa na ňu prihliadalo podobne ako na daň z príjmu fyzických osôb. Chcú, aby sa "ešpézetky" áut na dopravných inšpektorátoch prihlasovali nie podľa sídla firmy, ale podľa toho, kde sú prevádzkované. Mnoho áut veľkých súkromných firiem ako napr. U. S. Steel je totiž zaregistrovaných v Bratislave, a tak paradoxne hoci po cestách Bratislavského kraja nebudú vôbec jazdiť, poplatky posilnia jeho rozpočet.
Hrušovský prisľúbil, že si nechajú urobiť analýzy, a ak sa preukáže, že niektoré sociálne slabšie kraje doplácajú na tie silnejšie, bude povinnosťou vlády a parlamentu, aby sa tým zaoberala. "Viem, že diskusia o tomto probléme bola veľmi emotívna, silnejšie regióny lobovali za presadenie toho modelu, ktorý je teraz. V žiadnom zákone však nie je možné vystihnúť všetky riziká, ktoré z neho vyplývajú. Je na nás, aby sme boli dostatočne pružní," uviedol P. Hrušovský.
Ako dodal R. Bauer, kraj bude mať kvôli fiškálnej decentralizácii obrovské problémy aj pri kapitálových výdavkoch, ktoré dosiahnu zhruba jednu tretinu tohtoročnej sumy, čo nebude stačil ani len na dokončenie už začatých stavieb...
Autor: jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári