vozidiel v trvaní 5 rokov včera uložil samosudca Okresného súdu Košice II 34-ročnému René J. Súd ho uznal vinným z trestných činov ublíženia na zdraví s následkom smrti a ohrozovania pod vplyvom návykovej látky.
Obžalovaný Košičan spôsobil pod vplyvom alkoholu dopravnú nehodu, na ktorú doplatil životom jeho kamarát. Došlo k nej 2. decembra lanského roka o 11.30 hod. René J. sedel za volantom vozidla Škoda Octavia, ktoré viedol v ľavom jazdnom pruhu od Lunika IX smerom k Sídlisku KVP. Pred križovatkou s Dénešovou ulicou riadenie vozidla nezvládol, dostal šmyk, zišiel z cesty a narazil do stĺpa verejného osvetlenia.
Pri nehode sa smrteľne zranil 34-ročný kamarát obžalovaného Vladislav P., ktorý sedel na mieste spolujazdca. Vodič octavie vyviazol s ranou na čele a ľahkým otrasom mozgu. Ako však uviedla jeho obhajkyňa, psychicky sa so smrťou kamaráta nevyrovnal dodnes.
"Priznávam svoju vinu. Veľmi ľutujem, čo sa stalo," uviedol včera obžalovaný, ktorý v prípravnom konaní, ale aj na pojednávaní využil právo nevypovedať. Očitým svedkom nehody bola len vodička Kvetoslava N.
"Vodič octavie ma obchádzal v ľavom pruhu. Šiel rýchlejšie ako ja. Z protismeru prichádzal dosť veľký kamión a vyzeralo to tak, akoby sa mu vodič chcel uhnúť. Keď octavia prešla popri ňom, zdalo sa mi, akoby tlaková vlna, ktorú spôsobil, zmenila smer jej jazdy. Vozidlo dostalo šmyk, prešlo do protismeru a narazilo do stĺpa verejného osvetlenia," uviedla svedkyňa a dodala, že vozovka bola v kritickom čase suchá.
Z posudku znalca z odboru cestnej dopravy vyplynulo, že z technického hľadiska sa pod nehodu podpísala nesprávna technika jazdy vodiča. Ten, keď sa vysokou rýchlosťou míňal s oprotiidúcim kamiónom, prudko zmenil smer jazdy najprv doprava, vzápätí doľava a potom zabrzdil. V dôsledku uvedeného jeho vozidlo stratilo stabilitu, začalo rotovať okolo zvislej osi, pričom jeho zadná časť vybočila doprava. Octavia sa v priečnom šmyku presunula k ľavej strane vozovky a po náraze na obrubník sa dostala mimo cesty a pravým bokom narazila do stĺpa...
Znalec zdôraznil, že Škoda-Octavia sa pred nehodou pohybovala rýchlosťou v rozpätí 109,2 - 118 km/h., pričom v kritickom úseku je najvyššia povolená rýchlosť 60 km. V okamihu nárazu na stĺp verejného osvetlenia sa ešte vozidlo pohybovalo rýchlosťou 58 - 62 km/h. Podľa znalca pri najvyššej povolenej rýchlosti by po zmene smeru jazdy vozidlo ostalo stáť na vozovke v protismere a k nárazu do stĺpa by nedošlo.
Na otázku obhajkyne, či alkohol, ktorý vodič pred jazdou požil, mal vplyv na spôsob jazdy obžalovaného, znalec uviedol: "To by lepšie posúdil znalec z odboru zdravotníctva. Z literatúry a praxe však viem, že u vodiča jazdiaceho pod vplyvom alkoholu sa reakčný čas predlžuje 2 - 3-krát." Znalec uviedol, že ak by obžalovaný riadil triezvy, mohol na vzniknutú situáciu reagovať skôr a pravdepodobne by šmyku zabránil.
V Reného krvi zistili znalic prepočtom najmenej 2,17 promile alkoholu, o dobrú polovicu menej ho mal dnes už nebohý spolujazdec...
Na základe vykonaného dokazovania samosudca dospel k jednoznačnému záveru o vine obžalovaného. Život kamarátovi už vrátiť nemôže. René J. to vie, pomyslenie, že zomrel jeho vinou, ho gniavi deň čo deň. V každom prípade je to horší trest, ako 15 mesiacov väzenia a päťročný zákaz vedenia všetkých druhov motorových vozidiel, ktorý dostal. Rozsudok je právoplatný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári