Dramaturgia: Štefan Timko
Réžia: Lucia Tarbajovská
Zvuk: Peter Švorc
Hudobná spolupráca: Alexander Berta
Účinkujú: Andy Hryc, Dana Košická, Denis Kačenga, Milan Antol
Premiéra: 14. 10. 2004, 20:05 Rádio Slovensko
Repríza: 15. 10. 2004, 8:30 Rádio Regina
Boxérsky ring, zápas černocha Marata a belocha Kuznecova. Hala je vzrušená, boj a výkriky davu kulminujú, černoch získava prevahu ale zrazu (všetko nečakané sa udeje náhle) zhasne svetlo, v celom meste vypnú prúd...
Nie, takto nezačína reportáž z prerušeného boxérskeho zápasu, ale nová rozhlasová hra mladého slovenského autora Ota Hudeca (v poradí druhá, jeho prvá hra Zima v lunaparku "zabodovala" na prehliadke pôvodných rozhlasových hier v Bojniciach), ktorú do vysielania pripravilo košické rozhlasové štúdio.
...V panike, ktorá nastala sa Marat "preboxuje" do tmavých chodieb a snaží sa nájsť cestu von, pretože v tme vychádza na lov obrovský zver, ktorý požiera ľudí. Cestou stretáva dvojicu manželov a neskôr aj malého chlapca, ktorí spoločne unikajú, sú odkázaní - či odsúdení - jeden na druhého...
Scifi horor v rozhlasovom podaní? Alebo je vzrušujúca dramatická situácia (hraničná situácia - 4 postavy hľadajúce únik v tme pred akýmsi zverom, ktorý ohrozuje ľudí v meste) napínavou kulisou (hoci trochu šablónovitou), v ktorej sa uvoľňuje, "spúšťa" príbeh celkom obyčajných ľudských tráum a z toho plynúcich násilností - trápení seba a trápení sa navzájom; hľadania východiska z bludiska vlastných frustrácií, strachu zo zvieraťa, ktoré drieme a ožíva v každom z nás? Obe tieto roviny sú v texte aj zvukovej interpretácii prítomné, každý poslucháč si nájde to, čo bude chcieť počuť napínavý "triller" i psychologickú sondu.
Zvuková realizácia stavila na kvalitu i kvantitu zvukových efektov, vychádza z inštrukcie textu, zo situácie, ktorú autor vytvoril vyslovene pre potreby rozhlasového zvukového média. Postavy, pohybujúce sa v tme sa orientujú sluchom, a preto sa prirodzene zintenzívnia aj zvukové podnety. Odtiaľ pramení bohatosť zvukových efektov, ktorá vytvára presvedčivý zvukový obraz (napr. pohyb postáv v priestore; ale i presné dávkovanie revu zvieraťa). Na druhej strane práca s hercom ostala kdesi na polceste. Herectvo viac "stavalo" na vytvorení typov (Andy Hryc ako presvedčivý typ tvrdého boxera), menej charakterov, čím sa ubralo na presvedčivosti a prehĺbenosti ich výkonu práve v častiach, kde sa vstupovalo do intímnych výpovedí a naznačenia psychologickej motivovanosti ich vzájomných reakcií. Aj preto je vo výsledku vonkajšie napätie (ohrozenosť zvonku) silnejšie ako vnútorné.
Zver, "produkt" mladého tvorivého tímu, je sviežou, dravou drámou a aj "filmovou zvukovosťou" má "dramatický príbeh ľudí (na druhý "pohľad" väčšmi aktuálny ako fantaskný), ktorí sú nútení bojovať so zvieraťom nielen v temnom veľkomeste, ale aj vo svojich dušiach" ambíciu zaujať široké publikum.
Podarí sa štyrom zúfalcom uniknúť pred zverom a zachrániť sa? A je možné uniknúť pred sebou? Aké odpovede ponúka Zver, si môžete vypočuť vo vysielaní Slovenského rozhlasu.
Adela Mitrová
Autor: Autor: Oto Hudec
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári