kto auto využíva, si iste policajtov na cestách všimol. Po skončení akcie vyšlo najavo, že najviac priestupkov páchajú vodiči v súvislosti s rýchlosťou.
"Presne tak. Do akcie sme zapojili v kraji celkovo 972 policajtov. Mimo dopravnej polície sa Jastraba zúčastnili muži z poriadkovej, hraničnej a cudzineckej polície, ako aj ľudia z Úradu na ochranu ústavných činiteľov. Celkovo sme zaznamenali 3392 priestupkov a vodičom sme uložili pokuty za 2,4 milióna korún," vysvetľuje riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu KR PZ v Košiciach JUDr. František Lukačko.
Policajti sa pri kontrole zameriavali na odhaľovanie priestupkov, ale aj na dodržiavanie základných povinností jej účastníkov. Vodičov podrobovali kontrole na alkohol a dodržiavania rýchlostných limitov. "Najviac pokút sme dali za rýchlosť, pretože až 1 407 vodičov nedokázalo menej pritlačiť na plynový pedál. Alkohol v dychu sme namerali 46 vodičom, jeden z nich sa pokúsil hliadku podplatiť. Nemal to robiť, vec sa bude riešiť súdnou cestou."
Polstovky vodičov zaplatilo pokutu za telefonovanie počas jazdy a na správne konanie bolo oznámených 203 priestupkov. Polícia zadržaka 358 osvedčení o evidencii vozidla a zistila trinásť trestných činov.
"Našli sa veci z krádeže, dokonca jeden z vodičov pokojne jazdil na ukradnutom aute," hovorí F. Lukačko a dodáva, že Jastrab je zo strany polície hodnotený pozitívne. "My sme urobili maximum, nešlo nám o počet udelených pokút, ale o zlepšenie situácie na cestách. Stále sa opakuje neohľaduplnosť a nedisciplinovanosť vodičov. Je zaujímavé, že pokiaľ niektorí vodiči pokojne nedodržiavajú predpisy, ak prídu do zahraničia, je to úplne inak. Na druhej strane už ani pokuty na Slovensku nie sú najnižšie. Veľký problém je stále s alkoholom. Ľudia si neuvedomujú, že popri vysokej, aj 15 -tisícovej pokute neraz prídu doslova kvôli blbosti aj o miesto v práci. Ak ide o živiteľa rodiny, ide o pomaly neriešiteľnú situáciu. Počet týchto prípadov však neustále stúpa."
Problém polícii robia aj množiace sa prípady používania vozidiel bez poznávacích značiek. Jazdia nimi väčšinou ľudia zo sociálne slabého prostredia, pretože sa chcú vyhnúť platenia poistného. Polícia pritom nemá veľa možností urobiť nápravu.
"Na pokutu nemajú a ani ju nezaplatia. Auto môžeme síce zaistiť, ale ak sa ukáže, že je auto jeho majetkom, vráti sa späť. V podstate nemáme možnosti, ako túto situáciu eliminovať."
Počas deviatich mesiacov roka v Košickom kraji poklesol na rozdiel od ostatných častí Slovenska počet dopravných nehôd. Klesol aj počet usmrtených, no do konca septembra ich polícia v kraji evidovala 46. Uplynulý týždeň pribudli dvaja chodci. Oboja zomreli po kolízii s autami, jeden v Čani, druhý v Barci. "Práve na chodcov sa zameriame v nasledujúcich dňoch, pretože nám spôsobujú veľa nehôd. V tomto smere sme oproti vlaňajšku horší."
Problémom pri dopravných nehodách sú aj nedostatočne osvetlené cesty. "Na zlú situáciu v doprave vplýva aj kvalita ciest a osvetlenie. My dávame návrhy na zlepšenie, no tie sa zväčša nerealizujú z ekonomických dôvodov. Proste sa namontujú slabšie žiarivky, alebo svieti len každá druhá lampa. Vodič si síce môže v meste posvietiť diaľkovými svetlami, ale na druhej strane nesmie nikoho osvetliť. V konečnom dôsledku je však v prípade dopravnej nehody, aj na takto nekvalitne osvetlenej komunikácii, zodpovedný vodič. Ten musí prispôsobiť jazdu kvalite cesty a daným podmienkam."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári