výmeny na niektorých dôležitých postoch. Nové tváre sľubujú lepšie hospodárenie, viac transparentnosti a údajne v budúcom roku aj zisk. Prvé dve okolnosti beriem, veď je to samozrejmosť. V hlave mi však vŕta ten zisk.
Nechápem, prečo má DPMK hospodáriť s nejakým ziskom. Je to predsa organizácia, ktorá má zabezpečovať prepravu verejnosti. Na to jej slúžia dotácie od štátu i mesta a financie, ktoré získa od verejnosti prostredníctvom cestovného. Ak je peňazí málo, treba hľadať zdroje, odkiaľ ich ešte získať. Samozrejme, nie redukciou doterajšej dopravy. Ak sa však peniaze zvýšia, netreba ich skladovať na účtoch. Mali by sa okamžite minúť tam, kde ich treba - na skvalitnenie a hlavne skultúrnenie cestovania. Jej úroveň totiž, a to nepoviem nič nové, z roka na rok klesá.
Je pravda, že cestovné v košickej MHD sa nezvyšovalo už od roku 2001. Stále stojí lístok 12 korún. Ale za akú cenu!
Poslanci sa doteraz návrhom na zvýšenie tarify zaoberali niekoľkokrát, stále ho však zamietli. Vraj musí DPMK hľadať chýbajúce peniaze v zlepšení svojho hospodárenia. Beriem, veď určite sa rezervy v nakladaní s peniazmi nájdu. Ale ako následné opatrenia v rámci zlepšenia hospodárenia v DPMK pocítila verejnosť? Ďalším ubratím v počte spojov, dlhšími intervalmi a väčšími tlačenicami. Možno keby sa páni poslanci týždeň vozili v ranných špičkách v prostriedkoch MHD, rozmýšľali by inak...
Neviem, aká je situácia na iných sídliskách, ale keďže bývam na Sídlisku Ťahanovce, zmienim sa len o ňom. Nakoľko mám zastávku pod oknami a autobus používa na cestu do školy môj syn, denne sledujem, ako sa on i ďalší cestujúci pokúšajú dostať do vozidla. A poviem vám, je to horor.
Väčšina spojov pricháza na zastávku plná do prasknutia a ja so záujmom sledujem, ako sa potencionálni cestujúci snažia nastúpiť. Tí, čo sa zhodou náhod ocitnú pri dverách, prípadne majú silné lakte, ešte uspejú. Väčšinou sú to chlapci a muži. Ženy a dievčatá majú smolu, musia čakať na ďalší spoj, ktorý však nepríde o nič prázdnejší. A to za tou ´našou´ následujú na sídlisku ešte dve ďalšie zastávky. Ako to vyzerá tam, si netrúfam ani tipovať...
Skutočne by stálo za zváženie, či by nebolo lepšie zvýšiť cestovné aspoň o tú korunu, ak nie rovno dve a za tieto peniaze posilniť spoje v ranných špičkách. Je to síce nepopulárne riešenie, no zdá sa, že nevyhnutné. Cestujúca verejnosť síce načrie hlbšie do peňaženky, ale nebude sa v prostriedkoch MHD cítiť ako dobytok...
Róbert BEJDA
Autor: Baran
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári