V trinástich prvé milovanie, v štrnástich potrat či pôrod
Sex. Téma, ktorá sa v posledných rokoch čoraz viac dostáva do popredia, rozdelila ľudí na dva tábory. Na tých, pre ktorých je sex tabuizovanou oblasťou, a takých, ktorí ho vnímajú ako samozrejmú realitu. Život však nemožno zastaviť. Tak ako sa o dva až tri roky smerom dolu u dievčat posunula veková hranica a začali mať mesačné cykly, tak sa aj skôr oddávajú telesným hrám lásky a vášne. Niekedy aj s následkami a celoživotnými dôsledkami... Odborníci sa zhodujú, že mladí ľudia nie sú na tento skok dostatočne pripravení.
Marta a Jolana
Emil bol fešák. Všetky ôsmačky išli na ňom oči nechať, keď ´ju´ prišiel čakať pred školou. Čo po tom, že mala ísť po vyučovaní domov, napísať úlohy a urobiť poriadok v kuchyni. Jeho prenikavý pohľad a horúce dlane, keď ju objal, prenikali až do špiku jej kostí a vtedy zabudla na všetky príkazy mamy, strachujúcej sa o jedinú dcéru. Emil už navštevoval učňovku, bol od nej o tri roky starší a hoci o ňom všeličo počula, aj to, že je sukničkár, bola veľmi zamilovaná... Keď sa mama dozvedela, že jej jediná radosť života čaká s Emilom dieťa, takmer umrela od žiaľu. Po nej sa zrútila aj Marta, lebo Emil nechcel o dieťati ani počuť. Marta išla na zákrok a prešla aj na inú školu. Dnes na túto bolestivú etapu života už len so smútkom v hlase spomína. A vie, že horúcim dlaniam a hlbokému pohľadu očí sa nedá veriť.
Jolana pochádza z rómskej komunity, a keďže jej rodičia jej ešte ako päťročnej vybrali za budúceho muža Mária, brala svoj život ako čosi, čo sa musí stať, lebo taká je ich vôľa. Otehotnela, keď mala 13. Po prvom dieťati prišlo vzápätí druhé. Ale o treťom nechcela ani počuť. Mário bol však podľa rómskych zvyklostí chlap na mieste a tvrdil, že žena je len vtedy dobrou, keď dá chlapovi každý rok potomka. Jolana sa však zoprela jemu, aj osudu. Odišla od neho. V 18 rokoch sa vrátila do lavice základnej školy, aby si dokončila aspoň aké-také vzdelanie. Vymenila tiež pôsobisko. Je to ale asi jediný svetlý prípad z tisícky, ba možno aj 10-tisícky rómskych žien.
To boli dva zo skutočných príbehov košických dievčat, ktoré chceli byť dospelejšie ako bol ich dátum podľa rodného listu.
Dievčatá sú ďalej
Pamätám sa, /bola som vtedy žiačkou 7. ročníka základnej školy/, ako u nás prebehol výklad o rodičovstve. Najprv nás učiteľka ako zmiešanú triedu rozdelila. Potom povedala pár faktov o pohlavných orgánoch oboch pohlaví a nakoniec dievčatá upozornila, aby si dávali pozor, inak sa môžu stať predčasne mamami. Tým sa príprava na rodičovstvo skončila. Najviac zo všetkého mi z tohto výkladu utkvelo v pamäti, ako sa učiteľka pri každom slove červenala. Odvtedy uplynulo 40 rokov, ale sexuálna výchova ako samostatný predmet sa doteraz do učebných osnov základných škôl nedostala. Rôzne ankety pritom potvrdzujú, že deti sa najviac o pohlavnom styku dozvedia od starších kamarátov. Nie od rodičov a nie zo školy.
"Pozitívom je aspoň to, že výchova k manželstvu a rodičovstvu sa prelína viacerými predmetmi na prvom, aj druhom stupni základných škôl," uviedol riaditeľ ZŠ na Gemerskej ulici Mgr. Vladimír Šamaj. "Žiaci sa zoznamujú so základnými úlohami výchovy v rodine, zásadami zdravého životného štýlu, s negatívnymi dôsledkami fajčenia, alkoholizmu, drog. Prístupnou formou hovoria o vzniku a vývoji ľudského jedinca a organizme dieťaťa v období puberty." Preberajú aj témy priateľstvo, kultúra dospievania, citový vývoj, náklonnosť, zamilovanosť, láska, význam citov pre psychosexuálny rozvoj dievčat a chlapcov.
"Keď to zhrniem, predmetov, kde sa dotýkame prípravy školákov na manželstvo a rodičovstvo, by bolo dosť. Chýba však ucelenosť, komplexnosť v rámci jedného povinného predmetu. Stále je aktuálnym aj problém pedagógov a ich prístupu k žiakom, aj k týmto témam. Niektorí aj teraz okolo stavby ľudského tela a vzniku nového života len ´preletia,´" priznal V. Šamaj.
Našťastie, existujú aj tí druhí, čo sa nehanbia o týchto témach so žiakmi hovoriť nahlas a otvorene zodpovedať na každú otázku. "Najmä dievčatá sú v tejto oblasti podstatne ďalej a zvedavejšie. Kým chlapci - siedmaci, ôsmaci - sú vo všeobecnosti deti a ich záujem o druhé pohlavie končí pozeraním obrázkov, dievčatá v ich veku sú mnohé takmer ženami. Nejedna už má aj dva roky menštruáciu. Telesné dospievanie dievčat sa v posledných rokoch posunulo. Nie je preto výnimkou, že dnes majú ´mesačné cykly´ aj piatačky."
Aj výchova je dnes podľa V. Šamaja iná, voľnejšia. Vie, že aj ich žiačky chodia na diskotéky, ale škola do toho nemôže hovoriť. "Ani vtedy nie, ak stretnem našu školáčku o 22. hodine v meste. Čosi také ako bolo predtým, že žiaka učiteľ nesmel vidieť na ulici alebo v kine po 20. hodine, dnes vyznieva smiešne. Ani do školského poriadku sa podobné nariadenia nedajú zakotviť, lebo by sme hneď mali v škole nespokojných rodičov kritizujúcich, prečo sa staráme do toho, čo oni povolia."
V ZŠ na Gemerskej ulici sa osvedčilo, že najotvorenejšie sa o ´horúcich témach´ diskutuje počas lyžiarskych výcvikov. Mladí sú v inom prostredí, otvorenejší, kamarátskejší a na besede sa odpovedá na otázky, ktoré dali písomne a anonymne. Veci im pritom vysvetľuje lekár a ten povie fakty bez zaobalenia, tak ako sú. I keď niekedy sa pri otázkach aj on zapotí... A predsa sa stalo, že za posledných 10 rokov mali v škole dva prípady dievčat, ktoré otehotneli.
Do tradícií nemožno zasahovať
Ešte vážnejšia situácia v oblasti neželaného tehotenstva žiačok základných škôl je medzi rómskou mlaďou. Poznajú to aj v Špeciálnej základnej škole na Rovníkovej ulici, ktorú kvôli fyzickým i psychickým postihom navštevujú hlavne rómske deti. Pri nich sa sex a dospievanie posúvajú do ešte nižšej vekovej kategórie ako v klasických ´zédeeškach´. Koordinátorka výchovy k manželstvu a rodičovstvu Mgr. Jana Valenčáková netajila, že v podmienkach ich školy, ak sa k mentálnemu postihnutiu dieťaťa priradí sociálna zanedbanosť, je viac ako žiaduce, aby sa s deťmi pracovalo odmalička. "Od prvého ročníka s nimi popri základoch sebaobsluhy, teda, že sa majú umývať a čisto obliekať, preberáme aj vzťahy v rodine, ktoré úzko súvisia so sexuálnou výchovou. Rozoberáme s nimi úlohy členov rodiny, ich správanie, a v nejednom prípade musíme zmýšlanie dieťaťa celkom prebudovať, keďže iné vidí doma a iný je pohľad, ktorý mu my predkladáme."
Podľa J. Valenčákovej sa so sexuálnou výchovou, ale v primeranej miere, stretávajú ich žiaci takmer na každej vyučovacej hodine, pretože učiteľky sa snažia do každého predmetu dostať všetko, čo budú raz deti potrebovať pre život v rodine.
Deti sú ale našťastie, zvedavé, a učiteľov sa dosť pýtajú. "Podstatné je ku každému pristupovať jemu primeraným spôsobom. V jednej triede máme rôzne deti. Také, čo sú ešte rozšantenými deťmi, ale tiež dievčatá, čo už v 4. triede menštruujú či dokonca majú za sebou prvé skúsenosti z pohlavného styku," tvrdí koordinátorka.
Veľký pozor dávajú na Rovníkovej pri výcviku asertívneho správania, čo znamená, že školákov učia ako majú vnímať cudzích ľudí, ako sa k nim správať a čo od nich očakávať. A tiež ako povedať nie, aby ´nenaleteli´, ale sa dokázali ochrániť. "Hovoríme s nimi tiež o dotykoch, pretože aj tie sú prejavom lásky, a snažíme sa vysvetľovať rozdiely. Od prvých chvíľ tiež žiakom vštepujeme, že chlapec, ktorý je silnejší, nemá ubližovať dievčatám a ´baby´ zase neprovokovať a nevyužívať svoju dievčenskosť."
Väčšinu tém chce J. Valenčáková v triede preberať so žiakmi spoločne, teda naraz dievčatá a chlapci. Pri niektorých ich ale aj rozdelí, aby sa deti nehanbili a ona zase aby sa im vedela lepšie ´dostala pod kožu.´" "Najúčinnejšou formou sú v našom prípade tzv. interakčné hry, kde deti hrou prezradia, čo si myslia, čo ich zaujíma, aj trápi. Hrou ich vediem aj k tomu, aby všetko, aj časti ľudského tela, pomenovali správne, nie vulgárne."
Hoci sa i v tejto škole venujú výchove školákov k manželstvu a rodičovstvu, aj u nich sa stane, že príde dievča a povie - som tehotná. "V takom prípade sme síce smutné, no nič urobiť nemôžeme. Najmä do chodu rómskych rodín, kde je iný životný štýl, nemáme právo zasahovať. Takéto dievčatá majú individuálny učebný plán, aby mohli ísť domov nakojiť bábätko. Ročne máme mladistvých mám niekoľko."
Pri výchove k manželstvu a rodičovstvu treba zabudnúť na puritánstvo. Ani tvrdenie, že panenstvo si musí dievča uchovať do manželstva, sa dnes nenosí. "Mladých ale treba naučiť chrániť sa pred neželaným počatím. Teda, nech je rodičovstvo plánované. Aj keď ja by som to doplnila aj zodpovedné. I preto by som bola za, aby sa výchova k manželstvu a rodičovstvu stala na základných školách povinným predmetom a pravidelne by sa dopĺňal o nové informácie." Keď hovoríme o sexuálnej výchove, podľa J. Valenčákovej aj antikoncepčné prípravky, vrátane pánskej ochrany, by mohli byť lacnejšie. Mnohým mladým sú cenovo nedostupné a potom sú problémy.
Očami gynekológa
Toto boli dva názory ľudí z praxe, pedagógov. A čo si myslí o sexuálnej výchove MUDr. Anna Jacinová z II. gynekologicko-pôrodníckej kliniky Lekárskej fakulty UPJŠ a Fakultnej nemocnice L. Pasteura?
"Napriek informovanosti mladistvých o antikoncepcii, prevencia tehotnosti u mladistvých nie je úspešná. Pritom incidencia gravidity mladistvých nie je viazaná na spoločenskú vrstvu ani na rasu. Aj keď je pravdou, že najzraniteľnejšie sú práve tie mladistvé, ktoré sú sociálne, ekonomicky alebo etnicky hendikepované," tvrdí sa A. Jacinová. Etnicky a sociálno-ekonomicky hendikepované dievčatá tvoria podľa nej aj najvyššie percento tehotných mladistvých. To, že mladistvé žijúce v biede začínajú skôr svoju sexuálnu aktivitu, je ale celosvetovo známy fakt. Tehotnosť u adolescentiek /adolescencia je perióda krízy dospievania, v ktorej sa úloha dieťaťa musí zmeniť na úlohu dospelej ženy/, je pritom neplánovaná, takmer vždy nechcená a má negatívny dopad na telesný, sociálny, emocionálny, výchovný a ekonomický stav mladistvej ženy. Mnohé z mladistvých tehotných majú mylné alebo úplne nedostatočné vedomosti o ľudskej anatómii a reprodukcii a väčšinou sú biologicky nezrelé. Asi polovica z nich otehotnie do 6 mesiacov od prvého pohlavného styku, jedna pätina do jedného mesiaca. Ako tvrdí A. Jacinová, hranica prvých interrupciií klesla ku vekovej hranici 13 až 14 rokov.
"Psychologické faktory spojené s motiváciou - byť tehotná - sú rôzne. Môže to byť rozhodnutie stať sa ´dospelou´, uniknúť zo zodpovednosti, prejav rebélie proti autoritám alebo rozhodnutie dávať lásku. Mladistvé, ktoré otehotnejú, majú veľmi malú sebareflexiu a nízku sebaúctu, ich vlastná identita je nekompletná a chýbajú im tiež schopnosti formovať identitu ich dieťaťa."
Obrovský problém predstavujú podľa A. Jacinovej opakované gravidity u mladistvých, nezrelých matiek. Tehotnosť u mladistvých je tiež spojená so zvyšujúcou sa incidenciou pôrodníckych, ako aj spoločenských komplikácií, ktorých je dvakrát viac ako u dvadsaťročných gravidných. Zvýšené riziko tehotnosťou indukovanej hypertenzie je ak sa tehotnosť objaví do 24 mesiacov od menarché /prvej menštruácie/. U rodičiek mladších ako 15 rokov je tiež vyššia potreba ukončovania pôrodov cisárskym rezom kvôli tzv. nezrelosti panvy.
Okrem týchto problémov je enormná aj psychologická zložitosť tehotnosti mladistvých. "Keď sa tehotnosť vyskytne počas adolescencie, mladá osoba sa musí vyrovnať naraz s dvoma krízami dospievania. Vtedy nie je vylúčené, že dôjde k syndrómu zlyhania. Naviac, väčšina tehotností mladistvých nevedie k sobášu, a keď predsa, tieto manželstvá dlho nezvyknú vydržať, zväčša končia rozvodom," pozná realitu A. Jacinová.
Faktormi, ktoré vplývajú na reprodukčné správanie, sú rovesníci, sexuálni partneri, rodina, náboženstvo, škola, média, aj zdravotnícky systém. Keďže tehotnosť mladistvých nie je len medicínsky problém, dôležitú úlohu tu zohráva prevencia napríklad formou edukačných programov vedúcich k formovaniu zdravých a zrelých postojov k sexualite a tehotnosti. Dôsledky tehotnosti sú totiž po každej stránke vážne pre mladistvých rodičov, ich deti, aj spoločnosť.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Zviera v horúčave
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári