Korzár logo Korzár Košice

Kedysi sa režisér, scenárista a herec Ladislav Smoljak venoval viac filmu, dnes uprednostňuje divadlo

"Je to dar, že náš humor ešte stále niekoho zaujíma" Dátum narodenia: 9. december 1931 Miesto narodenia: PrahaZnamenie: StrelecUkončené

"Je to dar, že náš humor ešte stále niekoho zaujíma"

Dátum narodenia: 9. december 1931

Miesto narodenia: Praha

Znamenie: Strelec

Ukončené vzdelanie: Vysoká škola pedagogická

Pôvodné povolanie: učiteľ matematiky a fyziky

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hliník se odstěhoval do Humpolce! Tak co s vámi chlapče? Nu nepotěšil jste mně a ani já vás nepotěším. Hujer, metelesku blesku... Spoznávate hlášky z filmu ´Marečku, podejte mi pero´, ktoré medzičasom doslova zľudoveli? Svoj podiel na tom, že tento film považujeme i po mnohých rokoch za vtipný a vydarený, má aj Ladislav Smoljak, ktorý sa spolu so Zdenkom Svěrákom postaral o predlohu scenára pre film. L. Smoljak si aj zahral študenta večernej školy Tučka - hrajúceho počas hodiny piškvorky i nazízajúceho učiteľke pod sukňu... To všetko samozrejme za výdatnej pomoci Z. Svěráka. Táto dvojica, ktorá sa autorsky podieľala na mnohých nestránucích filmoch, minulý týždeň zavítala aj do Košíc s hrou Divadla Járy Cimrmana ´Hospoda na mýtince´.

SkryťVypnúť reklamu

L. Smoljak zmaturoval na gymnáziu v roku 1952 a nepodarilo sa mu dostať sa na DAMU, odbor réžia. O päť rokov neskôr ukončil na Vysokej škole pedagogickej odbor matematika-fyzika s titulom promovaný pedagóg. Do roku 1958 pôsobil ako asistent na Fakulte technickej a jadrovej fyziky Karlovej univerzity, neskôr učil na strednej škole v Brandýse, na večernej škole pre pracujúcich v brandýnských strojárňach a zároveň ako externý recenzent televíznej tvorby v časopise Kultúra a Kultúrni tvorba. V rokoch 1961-63 bol redaktorom kultúrnej rubriky v časopise Mladý svet, do roku 1975 redaktorom vo vydavateľstve Mladá fronta. Neskôr bol scénaristom a režisérom Filmového studia Barrandov, od roku 1990 je na voľnej nohe.

Ešte pred niekoľkými rokmi venoval L. Smoljak mnoho svojej energie a dobrých nápadov tvorbe filmov. Dnes mu viac ´vonia´ divadlo. "To, že som odišiel od filmovania, bola z môjho pohľadu z núdze cnosť. Po roku 1989 nastali u nás iné pomery a ja som prišiel na to, že v tom vôbec neviem chodiť. Zdenkov syn to vie, podarilo sa im vytvoriť úspešnú autorskú dvojicu. Mne sa však oveľa viac zapáčilo divadlo," prezradil L. Smoljak.

SkryťVypnúť reklamu

Veľmi dobre pozná všetkú drinu, ktorú so sebou prináša natáčanie filmov. Spolu so Z. Svěrákom vytvorili scenáre a predlohy pre filmy ´Jáchyme, hoď ho do stroje´ či ´Na samotě u lesa´, režíroval úspešnú komédiu ´Vrchní, prchni´. "Veľmi dobre si pamätám, ako to pri filmovačke vyzerá. Točí sa stále dookola to isté i niekoľkokrát, robia sa kratučké úseky a režisér má kopu iných starostí. Musí všeličo zorganizovať, vybaviť, dohliadať na maličkosti a musí zvládať obrovský realizačný tím. Ja už na to nemám chuť. Napísať si hru, pozvať pár kamarátov, niekde si to v pokoji naskúšať a hrať divákom - to je to, čo sa mi páči."

Pamätná tabuľa pre Hliníka

Našťastie pre divákov však L. Smoljak svojho času filmovanie miloval a dokázal vytvoriť filmy, na ktoré sa nezabúda.

SkryťVypnúť reklamu

"Vo filme ´Marečku, podejte mi pero´ sa niekoľkokrát zopakuje veta - Hliník sa odstěhoval do Humpolce. Dnes v Humpolci v parku stojí veľký kameň a na ňom je pamätná tabuľa - nášmu najznámejšiemu prisťahovalcovi Hliníkovi. Dnes sa stretávam s tým, že mi ľudia povedia - škoda, už sa netočia také dobré filmy. Myslím, že tieto komédie sú ako archívne víno - dozrievajú. Dnes sa už také filmy točiť nedajú, pretože vnímanie divákov sa zmenilo. Pozerávame reklamy, klipy, všetko je rýchle. Štýl, ktorým sme my natáčali tieto filmy sa teraz javí ako pomalý, ´ucouraný´. Dnes sa takto točiť nedá, filmy by museli mať rýchlejší spád." A keďže to nie je L. Smoljakovi po vôli, vychutnáva si radšej pokojnejšiu prácu v divadle.

Zatiaľčo sa Z. Svěrák po revolúcii venoval viac filmu, L. Smoljakovi nestačil na autorské ´vyřádení´ sa priestor v spoločnom Divadle Járy Cimrmana. V roku 1998 sa preto prvýkrát na verejnosti prezentoval vlastným divadielkom s názvom ´Studio Láďa´. Aj napriek tomu je však jeho meno nerozlučne spaté s J. Cimrmanom. Práve v hlavách L. Smoljaka a Z. Svěráka sa v roku 1966 narodil ´všeuměl´ Jára da Cimrman - český náprotivok Leonarda da Vinciho. Bol to vynálezca, umelec, cestovateľ, spisovateľ, hudobný skladateľ a génius v jednej osobe. Mystifikáciu okolo tejto postavičky vzala dvojica Svěrák-Smoljak smrteľne vážne, každý detail jeho života majú premyslený. Kazety s nahrávkami hier kolovali po ineternátoch rovnako pred desaťročiami, ako dnes kolujú CD-nosiče. Mnohí diváci prichádzajú na predstavenia a hru vedia naspamäť.

"Aj preto sa naše hry za tie desaťročia nezmenili. Diváci vedia, čo budú počuť, našepkávajú nám. Prekvapuje ma však, že na naše predstavenia chodia stále noví a noví diváci, mladí ľudia. Predpokladali sme, že publikum bude starnúť spolu s nami, ale našťastie tomu tak nie je."

Jára Cimrman sa stal kultom. Divadlo vydáva Cimrmanův zpravodaj, uvádza v ňom nové a nové podrobnosti, ktoré objavili vedeckí bádatelia - cimrmanológovia. Všetko so zreteľom na to, aby nič, čo súvisí s J. Cimrmanom, nebolo teoreticky nemožné. Každý detail je dobre premyslený a nezriedka sa stáva, že sa nájde divák, ktorého herci presvedčia to tom, že Cimrman naozaj existoval. Našťastie však tento fenomén, ktorého si Smoljak so Svěrákom stvorili, neprerástol autorom cez hlavu. "Uvedomujem si, že je to mystifikácia a boli sme spočiatku očarení týmto nápadom. Uvedomili sme si však, že to nestačí a hry musia byť aj vtipné."

Že také naozaj sú, sa v divadle Thália uplynulú nedeľu presvedčilo vypredané hľadisko. Košičania si vychutnali operetu ´Hospoda na mýtince´, ktorú majú cimrmanovci v repertoári už 35 rokov. Rovnako, ako všetky ostatné hry, obsahuje okrem vlastnej hry i seminár. V ňom sa diváci mohli dozvedieť, že všetky slávne operety od Franza Lehára, Johanna Straussa či Oskara Nedbala vôbec nenapísali títo skladatelia, ale hanebne ich ukradli zo sedemhodinovej operety J. Cimrmana ´Proso´...

Vyškrtol sa z hry

"V repertoári Divadla J. Cimrmana máme už 14 hier, tucet z nich sme napísali spolu so Zdenkom. Vždy si obľúbim tú najnovšiu, ale napríklad nerád som hral v hre Lijavec. Keďže ja všetky režírujem, tak som ako režisér z menoslovu hercov vyškrtol Ladislava Smoljaka a mám pokoj..."

So Z. Svěrákom sa poznajú do roku 1956 a ´píše´ im to spolu dobre Ak jeden druhého pri tvorbe novej hry rozosmejú, je im jasné, že smiať sa bude aj publikum. "Keď napadne Zdenkovi niečo dobré, smejem sa. Niekdy však povie anekdotu a ja ho schladím - to je detinské, to si nechaj. Je dobré, že sme trošku odlišní, ale na druhej strane sme rovnako naladení. Ak by sme sa na humor nepozerali rovnako, ale každého by to ťahalo iným smerom, vznikol by paškvil."

Rovnako dobre naladení sú aj diváci, ktorí na predstavenia Divadla Járy Cimrmana chodia. Sú to ľudia, ktorí vedia, čo môžu očakávať. "Vedia, že to bude formou starého ochotníckeho divadla, že tam budú hrať herci, ktorých poznajú a že to bude sranda. Poznajú náš humor a čakajú práve ten. Navyše, my si môžeme dovoliť žarty, ktoré si iné divadla nemôžu. Medzi hrou ´Švestka´ a hrou ´Afrika´ je jeden drzý fór. V prvej je horolezec inžinier Pulec, za ktorým príde starý sklerotický Motyčka a povie mu - počujte, ja poznám istého doktora Žábu, nie je to váš otec? Na prvý pohľad to vyzerá ako roztomilý detinský fór. V hre ´Afrika´ sa však objaví doktor Žába, za ktorým príde chlapík a pýta sa - počujte, ja poznám istého inžiniera Pulca, nie je to váš syn? Iné divadlá by si to nemohli dovoliť. Nemôže predsa ´Hamlet´ korešpondovať s ´Višňovým sadom´..."

Cimrmanovci si mohli vďaka originálnej forme svojho divadla dovoliť všeličo. Aj napriek tomu ich pred revolúciu nelákala politická satira. "Vtedy bolo možno robiť takzvanú konštruktívnu satiru a to je predsa hlúposť. My sme šli radšej po línii humoru z inej doby a to nám možno zachránilo krk, lebo mnohé súbory boli po roku 1968 zrušené alebo sa museli kajať. Po revolúcii sme si uvedomili, že prišla sloboda nie len prechodná ako v 60-tych rokoch, ale nemali sme dôvod nič na našej tvorbe meniť. Beriem to ako dar, že náš humor nezmenený všetkými udalosťami ešte stále niekoho zaujíma."

Napriek tomu, že politike sa pred revolúciu vyhýbal, do tej dnešnej L. Smoljak vidí. "Dosť sa dnes o ňu zaujímam a mám aj recept, ako by sa politika u nás mala robiť. Som ochotný podporiť najaké akcie, no nehrnul by som sa do všetkého a nechcem všetko komentovať. Myslím si však, že by bolo dobré, keby sa vytvorila skupina idealistov - ľudí, ktorí majú dôveru. Tí by boli ako ochotníci, ktorí by bez nároku na odmenu radili verejnosti. Pred voľbami by povedali, koho treba voliť a kto si to nezaslúži."

Súčasných politikov považuje za podnikateľov, ktorí vedia, ako sa robia obchody, vedia sa jednať, ísť za úspechom. "Čo si budeme hovoriť - verejnosť treba zmanipulovať. Politika je predsa manipulácia verejnou mienkou a ten, komu sa to podarí, vyhraje. Keď múdra menšina zmanipuluje hlúpu väčšinu, tak je dobre," dodal.

Hry Divadla Járy Cimrmana

Akt (1967)

Vyšetřování ztráty třídní knihy (1967)

Hospoda na mýtince (1969)

Vražda v salónním coupé (1970)

Nemý Bobeš (1971)

Cimrman v říši hudby (1973)

Dlouhý, široký a krátkozraký (1974)

Posel z Liptákova (1977)

Lijavec (1982)

Dobytí sverního pólu (1985)

Blaník (1990)

Záskok (1994)

Švestka (1997)

Afrika (2002)

Výber z filmografie

1974: Jáchyme, hoď ho do stroje, predloha a rola vedúceho servisu Karfíka

1976: Marečku, podejte mi pero, predloha a rola Tučka

1976: Na samotě u lesa, predloha a rola Zvona

1978: Kulový blesk, predloha, réžia a rola Ing. Severýna

1980: Vrchní prchni, réžia

1983: Jára Cimrman, ležící, spící, predloha

1994: Akumulátor, predloha, rola manžéra

1996: Kolja, rola Houdka

Dáša KIRAĽVARGOVÁ

Autor: Bude teplo drahšie?

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 980
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 6 280
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 879
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 796
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 126
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 577
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 141
  1. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  2. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  3. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  4. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  5. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  6. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Otilia Horrocks: Ak by bola platenou persónou zastávajúcou záujmy Ruska, neprekvapilo by.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 034
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 901
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 644
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 332
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 16 165
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 11 709
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 667
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 587
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Areál Harvardovej univerzity.

Snyder by za demokraciu bojovať zostal.


27
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Posolstvo Veľkej noci je radikálne: nezomrieť znamená nezmeniť sa.


2
Ľudová manifestácia na Sofijskom námestí v Kyjeve v marci 1917 počas Februárovej revolúcie. Jednou z požiadaviek bolo presadenie širokej autonómie pre Ukrajinu.

Vznik Ukrajinskej SSR a úloha ukrajinského národného komunizmu.


Anastasiia Luzhanytsia a 1 ďalší
Mazda EZ-60 príde aj do Európy.

Tretia generácia je za rohom.


2
  1. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  2. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  3. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  4. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  5. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  6. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Otilia Horrocks: Ak by bola platenou persónou zastávajúcou záujmy Ruska, neprekvapilo by.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 034
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 901
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 644
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 332
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 16 165
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 11 709
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 667
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 587
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu