Na "obsmŕdačov" zabral trik s dvoma mŕtvolami
Po nežnej revolúcii sa pre všetkých Slovákov otvorili hranice. Medzi inými aj pre podnikavcov, ktorí sa dali na dovoz a predaj ojazdených áut. Práve vtedy sa začal veľký "boom" autobazárov. V ponuke boli naše staré škodovky, ale aj zánovné zahraničné značky. Záujem bol veľký a majitelia autobazárov si spokojne mädlili ruky. Uplynulo niekoľko rokov a súčasnosť už pre nich ani zďaleka nie je taká radostná. Prečo? To sme sondovali v troch košických autobazároch.
Peter z autobazáru pod Furčou sa každému zákazníkovi venuje s maximálnou starostlivosťou. Pán Krempašský má záujem o autíčko v cene asi 100 tisícoviek, ale končí štrťhodinovú prehliadku bez toho, aby sa definitívne rozhodol pre kúpu. Peter nie je roztrpčený, hoci nezarobil ani korunu. "Ja mám províziu iba z predaného auta," vysvetľuje. "Tento pán má vážny záujem, iste sa ešte uvidíme. Chce sa poobzerať aj po iných autobazároch, no som si istý, že nikde nedostane lepšiu cenu. Predávame oveľa viac vozidiel, než konkurencia, preto môžeme ísť s cenou dole..."
Dvor, kde parkujú ponúkané autá, má rozlohu približne 8 tisíc štvorcových metrov. "Tovar" je zoradený podľa značiek, každý kus má na prednom skle napísané základné údaje. Rok výroby, počet najazdených kilometrov, kubatúru motora, cenu. V slovenských podmienkach má práve posledné číslo pre zákazníkov prvoradý význam. "Nejeden kupec ešte ani auto poriadne nevidel a už začína jednať o cene..." posťažuje sa Peter.
Roman z autobazáru pri Hornáde je v tomto "fachu" vyše 10 rokov. Na veľkej ploche sú autá zoradené podľa značiek. Azda iba niekoľko vzácnejších v ponuke chýba, inak je výber bohatý. Prakticky všetky autá, aké sa predávajú na slovenskom trhu, nájdete aj v bazároch. Už pri obhliadke vozidla, ktoré niekto ponúkne na predaj, sa určuje cena. Predajcovia ju vedia "utrafiť" s veľkou presnosťou, málokedy sa zmýlia. "Takmer všetci predávajúci sú prístupní zníženiu ceny, ak sa ich auto dlhšie nepredá. Iní sú síce nervózni, no tvrdohlavo trvajú na pôvodnej cene, hoci je nereálna. Našťastie, takýchto je iba zlomok..."
Pomerne rozsiahly areál je vlastníctvom firmy. To je podľa Romana výrazné plus. Ak by vraj ešte platili za prenájom, sotva by si na seba zarobili. Predajcovia majú v náplni práce aj obhliadky všetkých áut, ktoré ich majitelia núkajú na predaj. "Dôkladne si ich obzrieme, určíme orientačnú cenu. Za tie roky človek získa mnoho skúseností, trebárs kradnuté auto zavetrím už z diaľky. Za vyše desať rokov, čo tu pracujem, sme nemali jediný prípad, kedy by auto pochádzalo z trestnej činnosti ..."
Zákazníkov ubúda
Štefan Ambruš je spolumajiteľom ďašieho autobazáru, tentoraz na Terase. Predajom ojazdených áut sa živí od roku 1992. Nesťažuje sa, nebedáka, ale jednoznačne potvrdí to, čo vravia aj predošlí dvaja kolegovia: "Je to z roka na rok horšie. Zákazníkov ubúda."
Vo dvoch areáloch, patriacich jeho firme, "parkuje" zhruba 150 vozidiel. Bazár má vlastné technické vybavenie, aby žiadna závažnejšia chyba na vozidle pri obhliadke neunikla. "Naša dieľňa je vybavená aj zdvihákom, zákazník si môže obzrieť auto doslova zo všetkých strán. Teda aj zospodu. Pravda, všetko sa vždy nedá zistiť. Niektoré vážnejšie chyby sa prejavia až pri jazde." priznáva Š. Ambruš. V jeho bazáre ide každé predávané auto na skúšobnú jazdu. "Bez nej auto nikdy nepredávame. Ak by sa počas jazdy prihodila havária, následky znášame my. Každý voz má zákonnú i havarijnú poistku, za jeho stav stopercentne ručíme. Aj keď je kúpnopredajná zmluva uzavretá, zákazník od nej môže odstúpiť. Po zaplatení s ním ideme ešte na jednu skúšobnú jazdu. Ak pri nej nemá z auta dobrý pocit a kúpu si rozmyslí, dostane naspäť peniaze."
Za roky podnikania zažil Š. Ambruš všeličo. Policajti ponúkli na predaj dokonca čln. Bol oň záujem a rýchlo si našiel ďalšieho majiteľa. Samozrejme, Š. Ambruš sa vo svojom biznise stretol i s kradnutými autami: "Spolupracujeme s troma firmami, ktoré preverujú pôvod každého vozidla. Pamätám sa na jeden takýto prípad. Chlap, núkajúci ten voz, ani neodišiel z areálu. Priamo tu ho zadržali policajti."
Predaj áut "od ruky" klesá aj kvôli lízingovým spoločnostiam. Azda polovica bazárov funguje momentálne v akomsi núdzovom režime. Čoraz obľúbenejšie sú úvery na nákup auta. V takomto prípade sa vystaví faktúra, zákazník ju odnesie do banky, a tá mu ju preplatí.
Vedú škodovky za cca 100 tisíc
Všetci traja oslovení predajcovia potvrdili nezávisle na sebe jednu skutočnosť - gro predaja tvoria autá (hlavne škodovky) v cene okolo 100 tisíc korún. Sú atraktívne kvôli lacnému serisu, spoľahlivosti a relatívne dobrému menu. No v bazároch sú aj kusy pre solventných ľudí. "Predali sme Mercedesy za 700 - 800 tisíc, mali sme tu aj zopár veteránov s historickou hodnotou. Každé auto sa dá predať, pretože nároky kupujúcich sú veľmi rôznorodé." načiera do spomienok Š. Ambruš. Samozrejme, každý predajca chce, aby sa autá ´točili´ čo najrýchlejšie. ´Trvalky´, ukotvené na dlhý čas, nik nevidí rád. "Po dvoch týždňoch telefonicky kontaktujeme predávajúceho. Buď odsúhlasí zníženie ceny, alebo si auto vezme preč. Nezaplatí ani halier, žiadne stojné si neúčtujeme. Mali sme aj prípad, kedy u nás bolo auto dva roky. Iné bolo preč v priebehu troch hodín..."
Kupujúci má nárok na záruku. Občiansky zákonník jasne hovorí, že záruka na skryté vady sa vzťahuje aj na ojazdené auto. Preto sa servisní technici snažia prísť na každú vážnejšiu chybu už pri preberaní vozidla, naťahovanie sa s nespokojným zákazníkom stojí čas i peniaze.
Z bohatej praxe predajcovia vedia o rizikových značkách. Niektoré série i u renomovaných výrobcov sa nevydarili optimálne. Vďaka policajným záznamom sa k nim dostanú aj iné cenné informácie. Roman sa nezdráha prezradiť viac: "V istom období sa veľmi kradli Škody Octavie a Volkswageny Passaty, vyrobené v roku 1996. Každý kus sme preto dôkladne preverovali. Falšovatelia výrobných čísel motorov a karosérií sú vynaliezaví, no odhaliť manipuláciu s týmito číslami nie je ťažké."
Predajca musí byť schopný psychológ, niekedy si táto práca žiada i ´detektívny´ inštinkt. V areáli sa ´premelú´ denne desiatky ľudí a treba mať oči na stopkách. Nie všetci sem prídu s čistými úmyslami. Roman to väčšinou dokáže rýchlo odhaliť. "Raz prišli piati chlapi a začali sa jednať o aute za 80 tisíc. Zdiaľky smrdeli grošom, aj niečím iným... No z ich spávania bolo zrejmé, že sa tak skoro nechystajú vypadnúť. Napadlo mi trochu si z nich vystreliť a nechtiac som objavil recept na nevítaných hostí. Keď tí piati očumovali Škodu Favorit, povedal som im: ´chlapci, to auto by som nekupoval. Vyzerá dobre, ale má za sebou ťažkú haváriu. Zomreli pri nej dvaja ľudia. Počkajte, otvorím dvere, určite ešte budete cítiť mŕtvolu...´ Ledva som to dopovedal, hneď sa rýchlym krokom hnali preč..." sarkasticky sa rehoce Roman.
Nie každý deň je v tomto džobe vydarený. Ak príde málo ľudí, čas sa vlečie. Niekedy je to naopak. "Stáva sa, že sa celý deň nezastavím. To mám rád. Byť stále v kontakte s ľuďmi, vysvetľovať, jednať sa s nimi, presviedčať ich. A ak sa mi podarí zopár kúskov predať, vtedy je robota perfektná a ja ju milujem..." zápalisto referuje Roman. Medzitým mu každé dve minúty zazvoní mobil a on vysvetľuje čosi o brzdových doštičkách, o posilňovači riadenia, o prevodovke. Evidentne má jeden z tých produktívnych dní, ktoré letia cvalom. Vidieť na ňom, že je vo svojom živle, že ho ten zhon napĺňa energiou a radosťou. "Pozorujem na sebe profesionálnu deformáciu. Často sa iba tak zadívam na nejaké auto a mysľou mi bežia cifry. Aká by bola cena, koľko má odbehané, tipujem, kedy ho vyrobili. Je to silnejšie než moja vôľa. Prosto nedokážem vyhnať tie autiská z hlavy..."
Každá požiadavka sa dá splniť
Provízie, ktoré majú autobazáry, a teda aj predajcovia z každého obchodu, sú približne rovnaké. Kolíšu okolo dvoch percent kúpnej ceny. Ak sa darí, zárobok je slušný. Predajca musí byť vždy otvorený požiadavkám kupcu. Svoje o tom vie aj Š. Ambruš: "Niektorí zákazníci prichádzajú s presnými predstavami. Nie vždy máme práve v ponuke auto, ktoré ich spĺňa. Preto si vedieme zošiť, v ktorom je presne evidované každé auto. Ponúkané i hľadané. Ak sa ponuka so záujmom prekrývajú, hneď oslovíme obe strany." Občas teda stačí k obchodu iba nájsť dvoch ľudí a sprostredkovať ich stretnutie. "Prakticky každá požiadavka zákazníka sa dá splniť. Má to len jeden háčik - čas. Ak túži po nezvyčajnom, zriedkavom type, trvá to dlhšie"
Všetci predajcovia sa zhodli v jednom - každý, kto k ním zavíta, je rovnako dôležitý. Sú ľudia, ktorí do autobazáru prídu hľadať konkrétne auto, mnohí zájdu iba zo zvedavosti. "Viackrát sa mi stalo, že auto kúpil práve takýto náhodný hosť," tvrdí Roman. "Keď sa začal náš rozhovor, vyjadroval sa všeobecne, mlhavo. Otvorene povedal, že sa prišiel iba popozerať. A po pár minútach mi predostrel konkrétnu požiadavku. Šlo spravidla o autá, ktoré nie sú bežné. Prialo mi šťastie, vedel som okamžite, že ho dokážem tomuto kupcovi zohnať. Spomenul som si, že nejaký konkrétny človek chce predať práve takéto auto. Neviete si predstaviť, akú som mal potom radosť. Chlapík vám povie - už dlho hľadám také auto, veľmi po ňom túžim. A vy mu ho o pár dní doveziete. Ako kúzelník, ktorý nečakane vytiahne zajaca z klobúka"
Legislatívna rada vlády pripravuje novelu zákona a kúpe a predaji ojazdených vozidiel. Všeličo sa šušká. Predajcovia sa zdráhajú diskutovať o novinkách, ktoré by mali platiť od nového roka. Poplatok by sa mal ujednotiť bez ohľadu na typ a cenu auta. Mohlo by to znamenať toľko, že niektoré zo zahraničia dovezené vozidlá budú o poznanie lacnejšie. "Tomu budem veriť až vtedy, keď si to prečítam v oficiálnom znení. Viete, o koľkých novinkách v našom fachu sa už verejne diskutovalo? A napokon z nich nebolo nič," rozohňuje sa Roman. Ale priznáva, že jednotný poplatok za auto, prinesené zvonku, by uvítal. "Mohli by sme dosť výrazne zraziť ceny niektorých vozov. Boli by oveľa lákavejšie pre kupcov a nám by sa zvýšil obrat."
Marián BETÍK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári