identifikáciu netradičnú formu, keď inzerátmi v novinách lákala ľudí, aby nahlásili čierny odber za odmenu 3000 korún.
"Táto forma bola len jednou z alternatívnych foriem na likvidáciu neplatených odberov. Chceli sme ukázať, že sa s čiernymi odberateľmi vieme vysporiadať. Akcia - Čierni odberatelia - dopadla veľmi dobre. V každom okrese východného Slovenska sme objavili čiernych odberateľov. Išlo zväčša o chaty, ale aj penzióny, či motely. Najviac ich bolo v oblasti Revúcej, kde bolo viacero ubytovacích zariadení načierno napojených na vodovod," hovorí generálny riaditeľ Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti Ing. Stanislav Hreha.
Medzi najčastejšie spôsoby neoprávneného odberu vody patrí priame napojenie na potrubie v cudzej šachte, či pod zemou.
"Ale aj neoprávnený zásah do vodomerov, či rôzne systémy na skresľovanie údajov na vodomeroch. V každom okrese sa čosi našlo. Či už chaty, alebo motely. Ubytovacích zariadení bolo päť. Prijali sme dovedna 40 telefonických nahlásení z ktorých bolo až 85 percent oprávnených. Podľa zákona sme čiernym odberateľom faktúrovali množstvo vody, v prepočte podľa veľkosti objektu, za tri roky spätne. Samozrejme, že sa zisťovalo, či tam napríklad chata stála taký čas. Každý prípad je individuálny," vysvetľuje S. Hreha a dodáva, že títo "odberatelia" spôsobujú vodárňam veľké škody.
"Ak si zoberieme, že priemerná ročná hodnota odberu penziónu dosahuje až 100-tisíc korún, tak je to naozaj dosť. U takého chatára to priemerne ročne činí okolo 3000 korún. Celková škoda, ktorú nám spôsobili, sa presne vyčísliť nedá, ale ak spočítame len ubytovacie zariadenia a zobrali by sme do úvahy niekoľko rokov, čo mali vodu načierno, pôjdeme do miliónov."
Netradičný spôsob zisťovania neplatičov a vyplácania odmeny sa ukázal byť pre VVS veľmi účinný.
"Určite, získali sme tým, že sme fakturovali spätne, ale aj tým, že sme získali nového odberateľa. Navyše nemáme únik vody, pretože tak sme museli túto vodu vykazovať a bola to naša strata. Odmena 3000 korún je v porovnaní s tým, čo sa nám vrátilo, zanedbateľná. Nám sa tie peniaze bohate vrátili a akciu určite zopakujeme."
A nemali ľudia problém, aby udal trebárs sused suseda?
"Sused suseda neudá, ak majú dobré vzťahy. My sme apelovali na to, že prečo ten, ktorý platí, dopláca na neplatičov. Kde je spravodlivosť? Veď sa to v prípade strát odráža aj vo výške vodného a stočného. Ak máme straty, vieme, že buď je niečo s potrubím, alebo je niekto na vodný zdroj napojený načierno. Ak dokážeme vypátrať čiernych odberateľov, potom môžeme s istotou zistiť, či nie je potrubie deravé. Ak je, urobíme jeho rekonštrukciu."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári