neprejavuje žiaden záujem o učenie, odmieta chodiť do školy, vzdelanie ignoruje a pritom je vraj taký múdry," spomína riaditeľ Pedagogicko-psychologickej poradne pre stredné školy v Košiciach PhDr. Jozef Ihnacík a pokračuje:
"Starý otec skúšal vnuka motivovať, dával mu peniaze, diskutoval s ním o jeho budúcnosti o perspektíve vzdelania. No chlapca nezaujímalo nič iné len počítače. Že on chce byť informatik, jedine to má preň zmysel, nechcel pochopiť, prečo by sa mal učiť aj iné predmety."
S takýmito a podobnými prípadmi sa denno denne stretávajú pracovníci spomínanej poradne pre stredoškolákov, ktorú nájdete na Zádielskej 1. A ako skončil tento?
"Najťažšie bolo dostať chlapca na poradňu. Mal zakorenený negatívny postoj a nedalo sa s ním pohnúť. Postupne sme začali terapiu. Po dlhých rozhovoroch uznal, že aj iné predmety sú prínosné pre život a zasluhujú si jeho záujem. Neskôr sme sa rozhodli nájsť chlapcovi školu primeranú jeho "žiadnym" záujmom, čo bolo veľmi ťažké. No a do tretice bolo dôležité nadviazať spoluprácu s pedagógom. Bolo nevyhnutné, aby na novej škole chlapca podržali v začiatkoch, kým "naštartuje". Nakoniec sa všetko postupne obrátilo na dobré," dokončí riaditeľ poradne, ktorá si v týchto dňoch pripomína 45 rokov. September a s ním začiatok školského roka je sezóna, kedy opäť nadobúda práca tunajších psychológov na aktuálnosti.
"Začiatok septembra sa u nás spája so začiatkom činností, ktoré zahŕňajú starostlivosť o stredoškoláka. Poskytujeme hlavne poradenstvo v profesijnom a sociálnom vývine, ako aj prevenciu v oblasti školskej psychológie, drogových závislostí, výchovy a vzdelávania. Súčastne realizujeme porady výchovných poradcov, diagnostiku žiakov špeciálnych škôl i poradňu pre rodičov," hovorí Jozef Ihnacík.
Ako sa k vám žiaci dostávajú?
"Tento systém je už administratívne podchytený, na školách sú výchovní poradcovia, ktorí mapujú v spolupráci s učiteľmi jednotlivých žiakov. No veľmi výrazne nám za posledné obdobie stúpla spolupráca s rodičmi, vyhľadávajú nás vo veľkom počte už i samotní stredoškoláci. Mnohí si už zvykli chodiť pravidelne každý druhý pondelok ráno o ôsmej. Tu ich diagnostikujeme z hľadiska voľby povolania a odporučíme, ktorým smerom sa ubrať. Rovnako vyhľadávané sú tzv. rovesnícke skupiny, kde sa stredoškoláci stretávajú a vzdelávajú v oblasti drogovej prevencie tak, aby boli pripravení poskytnúť pomocnú ruku svojim rovesníkom. V rámci týchto sedení podstupujú cvičenia na rozvoj osobnosti, komunikácie a podobne. Úlohou týchto sedení je popri osvete a prevencii naučiť mladých ľudí žiť s ľuďmi, ktorí už drogy berú."
Máme začiatok školského roka, s akými problémami sa na vás žiaci najčastejšie obracajú?
"Spočiatku riešia rovesnícke, vzťahové problémy vyplývajúce z nového kolektívu, v ktorom sa ocitnú. Stále rezonuje adaptačný syndróm, neskôr je to vzťah žiak-učiteľ, pretrvávajú problémy s rodičmi. Obracajú sa na nás i pri otázkach voľby povolania, s problémami učenia, pri chýbajúcej motivácii, zlom prospechu. Je badateľné, ako sa na dnešných žiakoch podpísala moderná doba, ktorú riadia peniaze. Mladí ľudia chcú rýchlo zarábať, ich hodnoty sú prevrátené, celé to hraničí do veľmi zvláštnych kontúr, mladý človek nevie sám seba zvládnuť, odráža sa to vo vzťahu k spoločnosti, s rôznymi dôsledkami. Zvyšuje sa napríklad počet záškolákov, učitelia majú problém žiakov v škole udržať."
Jedným z problémov je prechod žiakov zo základnej školy na strednú...
"Adaptačný syndróm je veľmi častný nielen u prvákov-stredoškolákov, ale i v prípade desaťročných detí na osemročných gymnáziách. Následkom sú poruchy správania, osobnostné problémy, ktoré sa môžu prejaviť ako tyky, zajakávanie, zvýšenou trémou i poruchami prijímania potravy. Narušia sa vzťahy, vyskytnú sa úniky zo školy a môže sa stať, že žiaci nebudú hodnotení za svoje výkony, ale za svoje správanie. Dôležité je čím skôr navštíviť psychológa, ktorý zhodnotí situáciu a rozhodne akou formou ju riešiť. Samostatným problémom sú sociálne rozdiely, problémy v rodine a podobne."
Nechajú si od vás žiaci poradiť ohľadne budúcej profesie?
"Mnoho stredoškolákov prichádza na poradenstvo ohľadne profesie s jasnou predstavou o vysokej škole. Mnohí podliehajú trendom doby, dnes sú v kurze právo, medicína či ekonómia. Sú rozhodnutí bez ohľadu na svoje schopnosti. Snažíme sa ich nasmerovať čo najlepšie. Niektorí si nechajú poradiť, iní nie. Narastajú tiež prípady, kedy odporúčame už zmenu strednej školy za iný typ, ktorý by viac odzrkadľoval schopnosti žiaka. Stačí toto malé opatrenie, ktoré môže žiaka uchrániť pred štyrmi rokmi nepríjemností, ktoré by mohli vyústiť do vzťahových či osobnostných problémov a podobne."
Koľko žiakov za rok priemerne riešite?
"Ročne nás opakovane navštívi okolo 25 - 30-tisíc stredoškolákov. Najväčší počet sa s nami chodí radiť ohľadne výberu školy, ale tieto otázky sú vždy spojené aj s nejakými sekundárnymi problémami. Ďalšou skupinou sú žiaci s poruchami správania, kde sa vyskytujú i problémy s drogami, patologické hráčstvo a rôzne psychické a sociálne problémy. Do tretice sú to poruchy učenia a školské problémy, ktoré kulminujú v období vysvedčení, skúšok a prijímačiek."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári