autobusov značky Solaris. Dopravného riaditeľa DPMK Štefana Dutka informácia prekvapila, hoci dal najavo, že by to nebolo zlé rozhodnutie.
"Touto otázkou ste ma prekvapili. Rozhodnutie ešte nie je, ale ja som už v rámci vedenia povedal, že sa budeme musieť vážne zamyslieť nad koncepciou dopravy. Objem výkonov vo verejnom záujme neustále klesá a my nemáme kapacity na to, aby sme ľudí odviezli pohodlne. Som zástancom nákupu kĺbových autobusov, veď ak naďalej budeme realizovať objem výkonov pod 15 miliónov kilometrov ročne, treba nám vozy, ktoré sú kapacitne väčšie. Tie by nám v konečnom dôsledku ušetrili nejaké peniaze," vysvetľuje Š. Dutko.
Ako dodal, nie je zástancom toho, aby sa v dopravnom podniku objavilo pätnásť rôznych značiek autobusov. Robí to problémy aj pri servise.
"Momentálne máme tri typy. Solarisy, Karosy, dožívajúce Ikarusy a jeden Neoplán. Ikarusy potrebujeme postupne nahradiť a to kĺbovými autobusmi. jeden taký vyjde na 12 - 13 miliónov korún, cena Solarisa sa pohybuje niečo pod desať miliónov."
Zaujímavé na celej veci je, že práve DPMK je výhradným dovozcom Solarisov a náhradných dielov pre Slovensko.
"Niežeby s nimi boli problémy. A ak, tak len prevádzkového charakteru. Prečo je podnik výhradným dovozcom, nechcem komentova, pretože ide o rozhodnutie predstavenstva z minulých rokov," hovorí dopravný námestník DPMK.
Na otázku, či sa mu zdá byť transparentné nakupovať a dovážať autobusy pre podnik bez verejnej súťaže, Š. Dutko povedal, že keď bola pred rokmi prijatá koncepcia zavedenia nízkopodlažných autobusov, nebolo to zlé riešenie.
"Väčšina výrobcov postupne prešla na ich výrobu. Ceny Solarisov sú porovnateľné s ostatnými značkami. Podobne kvalita. Máme ich tridsať a nie sú s nimi veľké patálie. Každý sa na to môže pozerať tak, alebo onak. Nie je to na škodu, my nekupujeme drahšie, ako ponúkajú ostatní výrobcovia. Musím ešte podotknúť, že Solaris je nízkopodlažný celoplošne."
Dôjde teda k zrušeniu zmluvy, ktorá hovorí o exkluzivite dovozu pre DPMK?
"To neviem. Isté je, že budeme kupovať kĺbové autobusy a transakcia sa zrealizuje na základe verejného obstarávania."
Nové kĺbové autobusy s dĺžkou 18 metrov vraj bude dodávať Karosa a budú to nízkopodlažné autobusy. Oproti Solarisom budú dlhšie o tri metre. Podľa dostupných informácií by do Košíc mali prísť prvé autobusy v roku 2005.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári