poruchy spánku i zajakávanie
Školský rok sa včera začal pre tisícky detí na Slovensku, pre mnohé z nich má však príchuť nepoznaného. Prváčikovia, ktorí si dali na chrbát aktovky, sa vydali do neznáma. Rovnako, ako tie mamičky, ktoré po prvý krát vyprevádzali svoje dieťa do školy. Pretože mať doma prváka neznamená pre rodičov iba hrdosť, ale prináša so sebou mnohé povinnosti a problémy.
Rámček:
Školská zrelosť zahŕňa:
- emocionálnu stabilitu
- odolnosť proti záťaži
- kvalitnú koncentráciu pozornosti
- primeranú adaptáciu na školský systém
- zrelosť grafického prejavu
- vyhranenú lateralitu (či je dieťa ľavák alebo pravák)
- manuálnu zručnosť
- celkovú pohybovú obratnosť
"V prvom rade by si mali rodičia uvedomiť, že ich dieťa prechádza významných sociálnym medzníkom a preberá na seba novú, nepoznanú rolu - rolu školáka," upozorňuje detská psychologička PhDr. Elena Figulová (na snímke). Táto rola nie je pre dieťa dobrovoľná, získava ju automaticky zápisom do školy. Pred nástupom do vyučovacieho procesu je dieťa pod vplyvom okolia - rodičov, súrodencov, kamarátov. Prostredníctvom nich si vytvorí vlastnú predstavu o tom, čo vlastne škola je a malo by byť snahou rodičov postarať sa o to, aby táto predstava nebola mylná, skreslená.
"Väčšina detí sa na školu teší, ale to ešte neznamená, že sú na ňu pripravené. Každý rodič by si mal uvedomiť, že prežívanie úspechu alebo neúspechu dieťaťa je ovplyvnené a závislé od jeho vlastného postoja a hodnotenia." Netreba preto len hodnotiť výkony dieťaťa v škole, ale snažiť sa nástup do školy a zmeny s tým spojené prežívať spolu s dieťaťom a pochopiť ich.
Dieťa je schopné nastúpiť do školy, len ak dosiahne zrelosť centrálneho nervového systému a teda školskú zrelosť. Pre úspešnosť zvládania vyučovania je potrebná koordinácia činnosti oboch mozgových hemisfér. U chlapcov prebieha celkové zrenie a súhra oboch mozgových hemisfér pomalšie, preto majú v začiatkoch školskej práce väčšie problémy ako dievčatá.
"Aby sa dieťa prispôsobilo novým požiadavkám a novému prostrediu, potrebuje určitý čas na adaptáciu, ktorý dieťaťu rozhodne doprajte. Skúsenosti poukazujú na to, že ide o obdobie šiestich až ôsmich týždňov. Ak dieťa ani po tomto období nezvláda prispôsobenie sa novému prostrediu - odmieta sa učiť, nechce chodiť do školy, dokonca plače - treba sa poradiť s psychológom." Nedajte sa ovplyvniť predsudkami, nečakajte príliš dlho s pocitom, že sa problém vyrieší časom aj sám.
Základnou podmienkou na to, aby vaše dieťa v škole napredovalo, je pohoda v rodine. "Len dobré rodinné zázemie dokáže dieťa vhodne motivovať k učeniu a pochopeniu problémov. Veď pri osvojovaní si nových vedomostí a zručností nie je úlohou rodiča dokazovať mu jeho nedostatky. Práve naopak, rodič by sa mal snažiť pomôcť dieťaťu problémy prekonávať, emocionálne ho podporiť a povzbudiť." Nemali by ste však dieťaťu narušiť jeho sebavedomie. Ak teda váš syn bude trdiť, že úlohu z matematiky zvládne sám, nechajte ho, nech sa o to pokúsi. Nepresviedčajte ho o tom, že na to ešte nemá, pomôžte až v prípade, ak uvidíte, že si vaše dieťa samo naozaj nevie poradiť. Po úspešnom zvládnutí úlohy dieťa chváľte a nechajte ho, nech si užije radosť z dobrého výkonu a pochvaly.
V žiadnom prípade školáčika netrestajte. "Fyzické násilie či iné tresty nič nevyriešia. Naopak, môžu u dieťaťa vyvolať rôzne psychické alebo somatické problémy - bolesti hlavy, poruchy spánku, zajakavosť, bolesti brucha, nočné pomočovanie alebo chorobný strach zo školy," upozorňuje E. Figulová.
Vo väčšine rodín je nepísaným pravidlom, že so školákmi sa doma pripravujú mamičky. "Aj keď to takto funguje takmer v každej rodine, nedá sa povedať, že táto alternatíva je lepšia. Niekedy môže byť pre prváka lepšie, ak sa s ním učí otec, či iný člen rodiny. Dôležitejšie sú povahové vlastnosti a temperament rodiča. Je vhodné, aby bol rodič, ktorý sa s prvákom pripravuje do školy, trpezlivý, chápajúci a mal dostatok času venovať sa dieťaťu. Výbušný a netrpezlivý rodič učenie dieťaťu zťažuje a môže byť príčinou postupného znižovania sebavedomia."
Dôležité je zodpovedať si nie len otázku, kto sa bude s prváčikom učiť, ale aj kedy. "Je to individuálne. Vo všeobecnosti však možno povedať, že po príchode zo školy treba dopriať školákom trochu oddychu, možnosť zahrať sa. Dôležitá je však pravidelnosť, čím sa domáca príprava do školy stane súčasťou denného režimu žiaka a jeho prirodzenou súčasťou. Netreba však zabúdať na prestávky, a to hlavne vtedy, ak si to dieťa a jeho znižovanie pozornosti vyžaduje," dodala psychologička.
Autor: Fyzické tresty môžu vyvolať
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári