Spoja sa verejný a súkromný sektor
Košické cesty sú v katastrofálnom stave. Už dávno nestačí urobiť len to, že sa zaplátajú najväčšie diery. Takýto spôsob reparácie nepomôže ani komunikáciam, ani kase mesta, keďže náklady na podobný spôsob opráv sú podstatne vyššie ako keby sa komplet upravil celý úsek. Nepriaznivá situácia je v podstatnej miere odrazom minulosti. V predchádzajúcich obdobiach bolo cestné hospodárstvo dosť zanedbávané a finančne poddimenzované. Výsledkom nesprávneho spôsobu starostlivosti je, že len v Košiciach by sme potrebovali na opravy komunikácií od 3 do 5 miliárd Sk.
Správa komunikácií vypracovala preto projekt riešenia opráv ciest v meste. Volá sa PPP projekt, teda Public Private Partnership alebo tiež projekt o verejno-súkromných partnerstvách. V podstate je to spojenie schopností verejného a súkromného sektora pri realizácii investícií verejného záujmu cestou súkromných spoločností, s možnosťou dohody na dlhodobejších splátkach a zabezpečenia ďalších služieb dodávateľa ako sú údržba či predĺženie garancií.
"Cieľom projektu je v rámci cestného hospodárstva dosiahnuť v kratšej dobe za presne stanovených podmienok zlepšenie stavu komunikácií," uvádza hlavný inšpektor komunikácií Ing. Václav Kohoutek v dôvodovej správe k tomuto projektu. Pre budúci rok sú v pláne opravy ciest asi 100 miliónov korún.
Mali by sa týkať Národnej triedy-úsek od OC Beta po Kostoliansku cestu, kde sú naplánované náklady vo výške 20 miliónov Sk, Ipeľskej ul. /7 miliónov/, Rastislavovej ul. - úsek Jantárová-Alejová /23 miliónov/, Toryskej ul. /20 miliónov/, Československej armády /19,5/ a na Južnej triede v úseku VSS-Ryba / 21 miliónov/.
Výber spomínaných ulíc vychádza z akútnej potreby opráv väčších plôch.
Pri PPP projektoch je podstatou to, že súkromná finančná iniciatíva je transformovaná do zmluvného vzťahu, ktorý sa s dodávateľom z oblasti súkromného sektora uzatvára na 10-20 rokov. Do ceny prác a dodávok sa zaráta aj cena za prevádzku zariadenia. Verejný sektor platí za ceny len vtedy, ak je dosiahnutá požadovaná kvalita. Súkromný sektor preberá na seba riziko a zodpovednosť za kvalitu, ale ak zariadenia nefungujú, verejný sektor nič neplatí.
Princíp spojenia schopností verejného a súkromného sektora bol aj témou včerajšieho rokovania poslancov mestského zastupiteľstva. Zhodli sa na prijatí tohto PPP projektu s tým, že sa ešte musí prerokovať možnosť financovania opráv ciest s úverujúcimi bankami, zistiť šanca finančnej podpory zo strany štátu a následne pripraviť podklady pre vyhlásenie verejno-obchodnej súťaže.
Pokiaľ bude všetko úspešne prebiehať, je možné, že už v budúcom roku aspoň niektoré komunikácie v meste dostanú konečne nový povrch.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Baran
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári