samosprávny kraj (KSK). Zjednodušene povedané, pri takomto spôsobe súkromné firmy urobia rekonštrukciu konkrétnej cesty a najbližších 10 rokov budú vo vlastnej réžii garantovať aj jej údržbu. Dodávateľ si však sám musí zabezpečiť finančné zdroje. Podobné modely využívajú viaceré európske krajiny. Podľa šéfa KSK R. Bauera by všetky plánované opravy mali vyjsť zhruba na 476 miliónov korún a na všetky rekonštrukcie budú vyhlásené tzv. dvojkolové verejné súťaže.
Spomínaných takmer pol miliardy korún by mal kraj uhrádzať zo svojho rozpočtu v rovnakých splátkach počas nasledujúcich desiatich rokov od čerpania úveru. Výška ročných splátok by mala byť po započítaní úrokov okolo 50 miliónov Sk, čo sú necelé dve percentá z bežných príjmov KSK v roku 2003. "Výhodou takéhoto modelu financovania je, že za krátky čas môžeme realizovať väčší rozsah obnovy cestnej siete bez vysokého jednorazového finančného zaťaženia nášho rozpočtu. Súčasťou zmluvy bude aj stavebná a bežná údržba ciest, čo umožní úsporu nákladov na údržbu rekonštruovaných ciest. Prednosťou je aj aplikácia najmodernejších postupov a technológií bez rizík, keďže zodpovednosť za zrealizované dielo je na strane zhotoviteľa počas desiatich rokov," povedal nám R. Bauer.
Kraj prevzal od januára tohto roka do svojej kompetencie 560 kilometrov ciest druhej triedy, z ktorých je 45 percent v nevyhovujúcom, resp. v havarijnom stave. O niečo lepšie je na tom 1381 km ciest 3. triedy, z ktorých je podľa vizuálneho hodnotenia SSC našťastie "len" štvrtina vhodná na tankodrom... "Na bežné výdavky sme zo štátneho rozpočtu dostali 282,3 milióna Sk, na kapitálové to bolo okolo 13,8 milióna korún. To nám vystačí na rekonštrukciu okolo 10 km ciest... Bežných výdavkoch by sme potrebovali aspoň o 400 miliónov viac a pri kapitálových by som si vedel predstaviť aspoň o stomiliónov viac. Priemerný vek našich mechanizov je medzi 17 až 20 rokmi, mnohé z nich už prekročili aj prah dospelosti...," trpko skonštatoval šéf Správy ciest KSK Pavol Šoltés.
"Minimálne 268 km ciest druhej triedy, ktoré sú v havárijnom stave musíme opraviť v čo najkratšom čase," vyhlásil predseda KSK. Zatiaľ kraj zo svojich prostriedkov v tomto roku zrekonštruoval cestu II. triedy Košická Belá most Košické Hámre za 2,4 mil. Sk, lepšie sa jazdí v okolí Folkmárskeho kopca (2,14 mil. Sk) ako aj po obci Ďurkov (2,4 mil. Sk).
Podľa analýzy technického stavu ciest druhej a tretej triedy, ktoré si vyžadujú urýchlené stavebné úpravy a rekonštrukcie, je potrebné v kraji zrealizovať minimálne 113 cestných stavieb v celkovom náklade takmer 550 miliónov Sk. K tomuto "modernizačnému dlhu" sa však musí prirátať ďalších aspoň 300 miliónov korún na rekonštrukcie a výstavbu mostov. Financovaním opráv ciest a mostných objektov vo vlastníctve KSK sa bude zaoberať zastupiteľstvo KSK na svojom pondelkovom rokovaní.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári