Stretnutie sa na magistráte uskutočnilo na základe iniciatívy odborových zväzov dopravného podniku a primátora mesta. Trvalo zhruba dve hodiny a k problematickej situácii zaujali svoje stanoviská predstavitelia oboch odborových organizácií DPMK, predstavenstvo, dozorná rada i mestskí poslanci.
"Hlavnou otázkou bolo nájsť riešenie sučasnej situácie v Dopravnom podniku. Hľadali sme pragmatické riešenia z hľadiska vývoja cien pohonných hmôt a vnútornej organizácie podniku. Preberali sme skutočnosti, ktoré vyplynuli na základe informácií denníka Korzár, ako aj poslaneckého prieskumu," hovorí primátor mesta Zdenko Trebuľa.
Ten navrhol vytvoriť krízový štáb, ktorý bude v konečnom dôsledku tvorený zo zástupcov ľudí zúčastnených na stretnutí. "Táto skupina ľudí by mala serózne prejsť všetky oblasti, ktoré sme dnes preberali. Majú pripraviť výstup, ktorý by mal predovšetkým odborný charakter, aby sme oddelili politiku od odbornosti. Plánujeme urobiť audit spoločnosti, ako aj posúdenie ekonomických právnych vzťahov v spoločnosti. Na základe toho zvolám v polovici septembra mimoriadne zastupiteľstvo, ktoré bude orientované vyslovene na problémy v DPMK," vysvetľuje primátor, ktorého najviac zaujímala otázka ekonomiky firmy.
"Padli slová, ktoré hovorili, že tento podnik je čiernou dierou. Treba si to jasne a presne vysvetliť, je nutné povedať, že dopravný podnik hospodári s plánovanou stratou. Podobne ako podniky, ktoré zabezpečujú dopravu vo verejnom záujme, či už železnice, SAD. Dochádza k dramatickému nárastu cien pohonných hmôt, a situácia je v tomto smere neudržateľná. Vysoká cena nafty spôsobila v uplynulých mesiacoch skutočnosť, že treba dať DPMK ďalších 15 miliónov. Mestská pokladňa však nie je pripravená, aby podnik takýmito sumami dotovala. Budeme musieť hľadať cestu, aby všetci obyvatelia mesta prevzali zodpovednosť a tak ako železnice každý rok zvyšujú cestovné, aj my v tomto smere vidíme jednu z ciest."
Dôležitá je taktiež otázka vnútornej organizácie podniku, poslanci klubu KDH sa totiž zasadzujú o viaceré zmeny v tejto oblasti. "Bude sa diskutovať aj o personálnych otázkach, ale nechcem prejudikovať," vraví Z. Trebuľa a na otázku, či pôjde o miesta vrcholných predstaviteľov DPMK odvetil: "Už som povedal."
Generálny riaditeľ DPMK Igor Reiprich (na snímke) na otázku, či rokovanie prinesie výsledky odpovedal, že stretnutie bolo potrebné a účelné. "Hovorilo sa nielen o tarife, ale aj činnosti predstavenstva, dozornej rady, informačnom toku, či odboroch. Proste komlexná diskusia, myslím, že bola účelná a prospešná," dozvedeli sme sa od I. Reipricha.
DPMK sužujú finančné suchoty, ktoré ešte nabrali na vážnosti v dôsledku ropnej krízy. "Od marca sa cena pohonných hmôt zvýšila približne o štyri koruny. Ročne DPMK minie približne päť miliónov litrov nafty. Čiže ročne to pre nás znamená nárast nákladov o dvadsať miliónov korún. Vzhľadom na to, že teraz to nie je od začiatku roka, je to menej. Ale aj tak ide o dramatickú situáciu."
A kde chce hľadať DPMK rezervy? "Môžeme ich hľadať v doprave, organizácii práce, ale aj vo financovaní. Dvadsať miliónov však nevykryjeme. DPMK je financovaný zo štátu, mesta a tržieb od cestujúcich. Na budúci rok už dotácia zo štátu nebude... Ale myslím, že riešenie sa musí nájsť, pretože cestujúcich treba prevážať. Na to je dopravný podnik, ale cestu musíme hľadať s mestom a ďalšími kompetentnými osobami."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári