Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Starostlivo zvážte výber cestovnej kancelárie, podrobne si prečítajte celú zmluvu a nápravy problému sa dožadujte hneď na mieste

Košice - Leto sa nám už blíži k záveru, ale k moru budú Slováci chodiť ešte aj na jeseň. Keďže veľa rekreantov sa vracia z dovoleniek nespokojných,

vyzvedali sme na Slovenskej obchodnej inšpekcii, ako "vyzrieť" na cestovné kancelárie a nenechať sa napáliť. A ak už sme naleteli na medové motúzy, čo s tým dá robiť.

Vedúci oddelenia Odboru technickej kontroly výrobkov a ochrany spotrebiteľa Krajského inšpektorátu SOI v Košiciach MVDr. Štefan Papuga predovšetkým radí pýtať sa pri výbere dovolenkovej destinácie v cestovnej kancelárii čo najviac a pozorne si prečítať zmluvu. Jej dôležité ustanovenia môžu byť napísané celkom malými písmenkami, preto si prečítajte všetko do bodky. Aby ste neskôr neľutovali.

Skryť Vypnúť reklamu

"Záväzné je pre klienta i cestovnú kanceláriu to, čo sa uvádza v zmluve a katalógu na danú sezónu, pokiaľ nebol klient upozornený na zmenu. Akonáhle niečo nesedí oproti tomu, čo hovorí zmluva alebo katalóg, treba spísať hneď na mieste reklamačný protokol. Písomný záznam z miesta pobytu, ku ktorému pripojí svoje vyjadrenie delegát cestovnej kancelárie, prípadne dané ubytovacie zariadenie, totiž treba priložiť k reklamácii, ktorú si klient uplatňuje na Slovensku," hovorí MVDr. Papuga, podľa ktorého treba nespokojnosť s ubytovaním, stravou či inými službami prejaviť okamžite po zistení nezrovnalosti a dožadovať sa hneď nápravy. Pretože ak sa nedostatky urýchlene odstránia, ušetríte si kopec nepríjemností a stresov. Dožadovať sa neskôr vrátenia peňazí na Slovensku vás môže stať oveľa viac energie, navyše s pochybným výsledkom.

Skryť Vypnúť reklamu

"Väčšinou zaznamenávame sťažnosti týkajúce sa horšej kvality ubytovania alebo stravovania, než bola sľúbená. Potom sa klienti dožadujú vrátenia častí peňazí, ale zákon presne nestanovuje, ako by sa mal takýto problém riešiť. Ostáva na cestovnej kancelárii, či vám vráti istú finančnú čiastku, alebo reklamáciu vybaví ako neopodstatnenú. V takomto prípade má klient jedinú možnosť - obrátiť sa na súd," vysvetľuje Štefan Papuga.

Sťažnosti bývajú aj na posunuté odlety lietadiel, ale voči tomu sa cestovky bránia formulkou v zmluve, že nezodpovedajú za dodržanie času odletu a príletu, ktorý môže byť posunutý napríklad kvôli poveternostnej situácii alebo technickému problému. Takisto sú klienti veľakrát nespokojní s neskorým príchodom do destinácie a skorým či naopak prineskorým odchodom. Všeobecné podmienky však obyčajne uvádzajú, že prvý a posledný deň pobytu sú určené na dopravu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ak sa v katalógu uvádza, že je v cene ubytovania používanie televízora, chladničky, klimatizácie alebo fénu, a niečo z toho nie je k dispozícii, treba hneď po zistení nedostatku žiadať nápravu. Horšie je to už s vybavením hotelovej izby či apartmánu. Vybavenie by malo byť také, ako ilustruje obrázok, jednotlivé izby sa však nemusia podobať ako vajce vajcu. Rozhodne však nemôže byť v katalógu odfotená nadštandardná izba, za ktorú sa pripláca, musí to byť také ubytovanie, ktoré je klientom danej cestovnej kancelárie k dispozícii," dozvedáme sa.

Treba si tiež uvedomiť, že kategórie ubytovania sa v jednotlivých krajinách líšia. Štvorhviezdičovký hotel vyzerá inak na Slovensku a ináč v Turecku alebo Egypte. Záväzné je iba hodnotenie na princípe hviezdičiek, označenie kvality písmenom, alebo počtom palmičiek či bodiek je neoficiálnym hodnotením cestovnej kancelárie.

"Na Slovensku by mal nespokojný klient reklamáciu uplatňovať bezodkladne, aj keď zákon hovorí, že lehota je do troch mesiacov od ukončenia zájazdov. Cestovná kancelária je povinná reklamáciu prijať a v stanovenom čase vybaviť, to však neznamená, že ju musí uznať ako opodstatnenú. Je samozrejme lepšie podložiť svoje tvrdenia nejakým dôkazom - fotografiou alebo natočeným videom, ale aj tak je všetko vecou dohody medzi poskytovateľom služieb a zákazníkom. V prípade, že klient nie je spokojný s vybavením jeho reklamácie, môže sa obrátiť na súd, Slovenská obchodná inšpekcia mu nemôže pomôcť. Nemôžme zasahovať do rozhodnutia cestovky, môžeme ju postihnúť iba keby neprijala reklamáciu alebo ju nevybavila včas. Avšak nemôžme vycestovať do zahraničia a overiť si, či má pravdu klient, alebo cestovná kancelária," poznamenáva Š. Papuga.

* * *

S čím sa môžete na dovolenke stretnúť a čo s tým

- Ak vás ubytujú v izbe či apartmáne nižšej kategórie, než bola dohodnutá, trvajte na presťahovaní. Pokiaľ sa nedomôžete nápravy priamo na mieste, ťažšie sa budete dožadovať nejakej zľavy po návrate domov.

- Keď chýba čosi z toho, za čo ste zaplatili (TV, rádio či klimatizácia) žiadajte ich zabezpečenie alebo výmenu izby za takú, ktorá bude mať všetko, čo ste mali dostať.

- Ak sa nedostatok nedá odstrániť a vy nedostanete sľúbenú kvalitu služieb, spíšte reklamáciu a žiadajte vyjadrenie delegáta i ubytovacieho zariadenia. Týka sa to aj takých záležitostí, ako napríklad hotelového bazénu, ktorý bol z nejakého dôvodu vypustený, či chýbajúcich animačných programoch, ktoré mali byť v cene.

- Pokiaľ vám sľúbili slnečníky a ležadlá na pláži zdarma, a vy ich nemáte k dispozícii, zistite, u delegáta, či vás zavádzala cestovná kancelária, alebo nedodržal dohodnuté podmienky hotel. V druhom prípade je možné, že vás nejakým spôsobom odškodní priamo na mieste ubytovacie zariadenie. Horšie je, ak ste mali mať pláž napríklad sto metrov od hotela a v skutočnosti sa musíte "ťahať" k moru niekoľkonásobne ďalej len ťažko sa vám to bude dokazovať.

- Ak dôjde z nejakého dôvodu zmene ubytovacieho zariadenia, máte nárok na minimálne taký štandard, za aký ste si zaplatili. Pokiaľ ste mali mať trojhviezdičkový hotel, môžu vás ubytovať v štvorhviezdičkovom, ale nikdy nie v dvojhviezdičkovom!

* * *

Niekoľko dobrých rád navyše

- Podrobne si preštudujte pred podpisom zmluvy všetky podmienky

- Uvedomte si, že úlohou katalógov cestovných kancelárii je vás nalákať, preto ospevujú pozitíva a negatíva nespomínajú. Pohľad z izby je obyčajne urobený z toho najlepšieho miesta s najlepším výhľadom a nevidieť drôty elektrického vedenia či cesty v blízkosti.

- Rátajte s tým, že ak nemáte zaplatený výhľad na more, môžete sa dívať rovno na balkón susedného hotela alebo na rušnú ulicu. Ani výhľad na more však nie je zárukou, že popod hotel nevedie nejaká miestna komunikácia, pokiaľ nejde o hotel priamo na pláži. Dobre si premyslite, či sa neoplatí radšej si trochu priplatiť za výhodnejšiu polohu hotela alebo vyšší štandard, ako byť potom sklamaný!

- Naučte sa orientovať v katalógovom žargóne. Poznámka "hotel vhodný pre mladých" obyčajne znamená, že sú v blízkosti rušné nočné podniky, za ubytovaním vhodným pre rodiny s deťmi zas treba hľadať tiché miesta, kde môžete postrádať blízkosť početných reštaurácií, obchodov či nočných podnikov.

- Zistite si o pobyte čo najviac - neuspokojte sa s tým, čo píšu v katalógu a opýtajte sa na všetky detaily, ktoré vás zaujímajú. Napríklad, ako často vám budú meniť uteráky, aká je pláž, alebo vstup do mora. Ak máte malé deti, oceníte plytký vstup, zatiaľ čo ak ste dobrí plavci, bude vás voda po kolená päťdesiat metrov od brehu dobre otravovať...

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 101
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 976
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 10 636
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 062
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 006
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 334
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 567
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 564
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 549
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 338
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Testovanie ľudí bez domova na Bosákovej ulici.

Veterinár napísal Krajčímu. Nechápe, prečo nemôže testovať

Stretol sa aj s prípadom, že tyčinky do nosa ľuďom vkladal masér.

Veterinár najprv Ag testy vyhodnocoval, potom už nemohol.
Dekan Daniel Pella by lyžovanie povolil, ak by mohlo prísť len obmedzené množstvo ľudí.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič trvá na tom, že plošné testovanie je efektívne (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 222-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 417 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Premiér Igor Matovič.
Petra Vlhová počas 1. kola obrovského slalomu v stredisku Kranjska Gora.

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Vizualizácia projektu Bytový dom Hradská.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop