Korzár logo Korzár Košice

Starostlivo zvážte výber cestovnej kancelárie, podrobne si prečítajte celú zmluvu a nápravy problému sa dožadujte hneď na mieste

Košice - Leto sa nám už blíži k záveru, ale k moru budú Slováci chodiť ešte aj na jeseň. Keďže veľa rekreantov sa vracia z dovoleniek nespokojných,

vyzvedali sme na Slovenskej obchodnej inšpekcii, ako "vyzrieť" na cestovné kancelárie a nenechať sa napáliť. A ak už sme naleteli na medové motúzy, čo s tým dá robiť.

Vedúci oddelenia Odboru technickej kontroly výrobkov a ochrany spotrebiteľa Krajského inšpektorátu SOI v Košiciach MVDr. Štefan Papuga predovšetkým radí pýtať sa pri výbere dovolenkovej destinácie v cestovnej kancelárii čo najviac a pozorne si prečítať zmluvu. Jej dôležité ustanovenia môžu byť napísané celkom malými písmenkami, preto si prečítajte všetko do bodky. Aby ste neskôr neľutovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Záväzné je pre klienta i cestovnú kanceláriu to, čo sa uvádza v zmluve a katalógu na danú sezónu, pokiaľ nebol klient upozornený na zmenu. Akonáhle niečo nesedí oproti tomu, čo hovorí zmluva alebo katalóg, treba spísať hneď na mieste reklamačný protokol. Písomný záznam z miesta pobytu, ku ktorému pripojí svoje vyjadrenie delegát cestovnej kancelárie, prípadne dané ubytovacie zariadenie, totiž treba priložiť k reklamácii, ktorú si klient uplatňuje na Slovensku," hovorí MVDr. Papuga, podľa ktorého treba nespokojnosť s ubytovaním, stravou či inými službami prejaviť okamžite po zistení nezrovnalosti a dožadovať sa hneď nápravy. Pretože ak sa nedostatky urýchlene odstránia, ušetríte si kopec nepríjemností a stresov. Dožadovať sa neskôr vrátenia peňazí na Slovensku vás môže stať oveľa viac energie, navyše s pochybným výsledkom.

SkryťVypnúť reklamu

"Väčšinou zaznamenávame sťažnosti týkajúce sa horšej kvality ubytovania alebo stravovania, než bola sľúbená. Potom sa klienti dožadujú vrátenia častí peňazí, ale zákon presne nestanovuje, ako by sa mal takýto problém riešiť. Ostáva na cestovnej kancelárii, či vám vráti istú finančnú čiastku, alebo reklamáciu vybaví ako neopodstatnenú. V takomto prípade má klient jedinú možnosť - obrátiť sa na súd," vysvetľuje Štefan Papuga.

Sťažnosti bývajú aj na posunuté odlety lietadiel, ale voči tomu sa cestovky bránia formulkou v zmluve, že nezodpovedajú za dodržanie času odletu a príletu, ktorý môže byť posunutý napríklad kvôli poveternostnej situácii alebo technickému problému. Takisto sú klienti veľakrát nespokojní s neskorým príchodom do destinácie a skorým či naopak prineskorým odchodom. Všeobecné podmienky však obyčajne uvádzajú, že prvý a posledný deň pobytu sú určené na dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

"Ak sa v katalógu uvádza, že je v cene ubytovania používanie televízora, chladničky, klimatizácie alebo fénu, a niečo z toho nie je k dispozícii, treba hneď po zistení nedostatku žiadať nápravu. Horšie je to už s vybavením hotelovej izby či apartmánu. Vybavenie by malo byť také, ako ilustruje obrázok, jednotlivé izby sa však nemusia podobať ako vajce vajcu. Rozhodne však nemôže byť v katalógu odfotená nadštandardná izba, za ktorú sa pripláca, musí to byť také ubytovanie, ktoré je klientom danej cestovnej kancelárie k dispozícii," dozvedáme sa.

Treba si tiež uvedomiť, že kategórie ubytovania sa v jednotlivých krajinách líšia. Štvorhviezdičovký hotel vyzerá inak na Slovensku a ináč v Turecku alebo Egypte. Záväzné je iba hodnotenie na princípe hviezdičiek, označenie kvality písmenom, alebo počtom palmičiek či bodiek je neoficiálnym hodnotením cestovnej kancelárie.

"Na Slovensku by mal nespokojný klient reklamáciu uplatňovať bezodkladne, aj keď zákon hovorí, že lehota je do troch mesiacov od ukončenia zájazdov. Cestovná kancelária je povinná reklamáciu prijať a v stanovenom čase vybaviť, to však neznamená, že ju musí uznať ako opodstatnenú. Je samozrejme lepšie podložiť svoje tvrdenia nejakým dôkazom - fotografiou alebo natočeným videom, ale aj tak je všetko vecou dohody medzi poskytovateľom služieb a zákazníkom. V prípade, že klient nie je spokojný s vybavením jeho reklamácie, môže sa obrátiť na súd, Slovenská obchodná inšpekcia mu nemôže pomôcť. Nemôžme zasahovať do rozhodnutia cestovky, môžeme ju postihnúť iba keby neprijala reklamáciu alebo ju nevybavila včas. Avšak nemôžme vycestovať do zahraničia a overiť si, či má pravdu klient, alebo cestovná kancelária," poznamenáva Š. Papuga.

* * *

S čím sa môžete na dovolenke stretnúť a čo s tým

- Ak vás ubytujú v izbe či apartmáne nižšej kategórie, než bola dohodnutá, trvajte na presťahovaní. Pokiaľ sa nedomôžete nápravy priamo na mieste, ťažšie sa budete dožadovať nejakej zľavy po návrate domov.

- Keď chýba čosi z toho, za čo ste zaplatili (TV, rádio či klimatizácia) žiadajte ich zabezpečenie alebo výmenu izby za takú, ktorá bude mať všetko, čo ste mali dostať.

- Ak sa nedostatok nedá odstrániť a vy nedostanete sľúbenú kvalitu služieb, spíšte reklamáciu a žiadajte vyjadrenie delegáta i ubytovacieho zariadenia. Týka sa to aj takých záležitostí, ako napríklad hotelového bazénu, ktorý bol z nejakého dôvodu vypustený, či chýbajúcich animačných programoch, ktoré mali byť v cene.

- Pokiaľ vám sľúbili slnečníky a ležadlá na pláži zdarma, a vy ich nemáte k dispozícii, zistite, u delegáta, či vás zavádzala cestovná kancelária, alebo nedodržal dohodnuté podmienky hotel. V druhom prípade je možné, že vás nejakým spôsobom odškodní priamo na mieste ubytovacie zariadenie. Horšie je, ak ste mali mať pláž napríklad sto metrov od hotela a v skutočnosti sa musíte "ťahať" k moru niekoľkonásobne ďalej len ťažko sa vám to bude dokazovať.

- Ak dôjde z nejakého dôvodu zmene ubytovacieho zariadenia, máte nárok na minimálne taký štandard, za aký ste si zaplatili. Pokiaľ ste mali mať trojhviezdičkový hotel, môžu vás ubytovať v štvorhviezdičkovom, ale nikdy nie v dvojhviezdičkovom!

* * *

Niekoľko dobrých rád navyše

- Podrobne si preštudujte pred podpisom zmluvy všetky podmienky

- Uvedomte si, že úlohou katalógov cestovných kancelárii je vás nalákať, preto ospevujú pozitíva a negatíva nespomínajú. Pohľad z izby je obyčajne urobený z toho najlepšieho miesta s najlepším výhľadom a nevidieť drôty elektrického vedenia či cesty v blízkosti.

- Rátajte s tým, že ak nemáte zaplatený výhľad na more, môžete sa dívať rovno na balkón susedného hotela alebo na rušnú ulicu. Ani výhľad na more však nie je zárukou, že popod hotel nevedie nejaká miestna komunikácia, pokiaľ nejde o hotel priamo na pláži. Dobre si premyslite, či sa neoplatí radšej si trochu priplatiť za výhodnejšiu polohu hotela alebo vyšší štandard, ako byť potom sklamaný!

- Naučte sa orientovať v katalógovom žargóne. Poznámka "hotel vhodný pre mladých" obyčajne znamená, že sú v blízkosti rušné nočné podniky, za ubytovaním vhodným pre rodiny s deťmi zas treba hľadať tiché miesta, kde môžete postrádať blízkosť početných reštaurácií, obchodov či nočných podnikov.

- Zistite si o pobyte čo najviac - neuspokojte sa s tým, čo píšu v katalógu a opýtajte sa na všetky detaily, ktoré vás zaujímajú. Napríklad, ako často vám budú meniť uteráky, aká je pláž, alebo vstup do mora. Ak máte malé deti, oceníte plytký vstup, zatiaľ čo ak ste dobrí plavci, bude vás voda po kolená päťdesiat metrov od brehu dobre otravovať...

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 421
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 109
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 171
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 774
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 445
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 148
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 895
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 209
  1. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  2. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  3. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  4. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  5. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  6. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  7. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  8. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 050
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 030
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 088
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 048
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 586
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 233
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 855
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 494
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  2. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  3. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  4. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  5. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  6. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  7. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  8. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 050
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 030
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 088
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 048
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 586
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 233
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 855
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 494
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu