Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Starostlivo zvážte výber cestovnej kancelárie, podrobne si prečítajte celú zmluvu a nápravy problému sa dožadujte hneď na mieste

Košice - Leto sa nám už blíži k záveru, ale k moru budú Slováci chodiť ešte aj na jeseň. Keďže veľa rekreantov sa vracia z dovoleniek nespokojných,

vyzvedali sme na Slovenskej obchodnej inšpekcii, ako "vyzrieť" na cestovné kancelárie a nenechať sa napáliť. A ak už sme naleteli na medové motúzy, čo s tým dá robiť.

Vedúci oddelenia Odboru technickej kontroly výrobkov a ochrany spotrebiteľa Krajského inšpektorátu SOI v Košiciach MVDr. Štefan Papuga predovšetkým radí pýtať sa pri výbere dovolenkovej destinácie v cestovnej kancelárii čo najviac a pozorne si prečítať zmluvu. Jej dôležité ustanovenia môžu byť napísané celkom malými písmenkami, preto si prečítajte všetko do bodky. Aby ste neskôr neľutovali.

SkryťVypnúť reklamu

"Záväzné je pre klienta i cestovnú kanceláriu to, čo sa uvádza v zmluve a katalógu na danú sezónu, pokiaľ nebol klient upozornený na zmenu. Akonáhle niečo nesedí oproti tomu, čo hovorí zmluva alebo katalóg, treba spísať hneď na mieste reklamačný protokol. Písomný záznam z miesta pobytu, ku ktorému pripojí svoje vyjadrenie delegát cestovnej kancelárie, prípadne dané ubytovacie zariadenie, totiž treba priložiť k reklamácii, ktorú si klient uplatňuje na Slovensku," hovorí MVDr. Papuga, podľa ktorého treba nespokojnosť s ubytovaním, stravou či inými službami prejaviť okamžite po zistení nezrovnalosti a dožadovať sa hneď nápravy. Pretože ak sa nedostatky urýchlene odstránia, ušetríte si kopec nepríjemností a stresov. Dožadovať sa neskôr vrátenia peňazí na Slovensku vás môže stať oveľa viac energie, navyše s pochybným výsledkom.

SkryťVypnúť reklamu

"Väčšinou zaznamenávame sťažnosti týkajúce sa horšej kvality ubytovania alebo stravovania, než bola sľúbená. Potom sa klienti dožadujú vrátenia častí peňazí, ale zákon presne nestanovuje, ako by sa mal takýto problém riešiť. Ostáva na cestovnej kancelárii, či vám vráti istú finančnú čiastku, alebo reklamáciu vybaví ako neopodstatnenú. V takomto prípade má klient jedinú možnosť - obrátiť sa na súd," vysvetľuje Štefan Papuga.

Sťažnosti bývajú aj na posunuté odlety lietadiel, ale voči tomu sa cestovky bránia formulkou v zmluve, že nezodpovedajú za dodržanie času odletu a príletu, ktorý môže byť posunutý napríklad kvôli poveternostnej situácii alebo technickému problému. Takisto sú klienti veľakrát nespokojní s neskorým príchodom do destinácie a skorým či naopak prineskorým odchodom. Všeobecné podmienky však obyčajne uvádzajú, že prvý a posledný deň pobytu sú určené na dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

"Ak sa v katalógu uvádza, že je v cene ubytovania používanie televízora, chladničky, klimatizácie alebo fénu, a niečo z toho nie je k dispozícii, treba hneď po zistení nedostatku žiadať nápravu. Horšie je to už s vybavením hotelovej izby či apartmánu. Vybavenie by malo byť také, ako ilustruje obrázok, jednotlivé izby sa však nemusia podobať ako vajce vajcu. Rozhodne však nemôže byť v katalógu odfotená nadštandardná izba, za ktorú sa pripláca, musí to byť také ubytovanie, ktoré je klientom danej cestovnej kancelárie k dispozícii," dozvedáme sa.

Treba si tiež uvedomiť, že kategórie ubytovania sa v jednotlivých krajinách líšia. Štvorhviezdičovký hotel vyzerá inak na Slovensku a ináč v Turecku alebo Egypte. Záväzné je iba hodnotenie na princípe hviezdičiek, označenie kvality písmenom, alebo počtom palmičiek či bodiek je neoficiálnym hodnotením cestovnej kancelárie.

"Na Slovensku by mal nespokojný klient reklamáciu uplatňovať bezodkladne, aj keď zákon hovorí, že lehota je do troch mesiacov od ukončenia zájazdov. Cestovná kancelária je povinná reklamáciu prijať a v stanovenom čase vybaviť, to však neznamená, že ju musí uznať ako opodstatnenú. Je samozrejme lepšie podložiť svoje tvrdenia nejakým dôkazom - fotografiou alebo natočeným videom, ale aj tak je všetko vecou dohody medzi poskytovateľom služieb a zákazníkom. V prípade, že klient nie je spokojný s vybavením jeho reklamácie, môže sa obrátiť na súd, Slovenská obchodná inšpekcia mu nemôže pomôcť. Nemôžme zasahovať do rozhodnutia cestovky, môžeme ju postihnúť iba keby neprijala reklamáciu alebo ju nevybavila včas. Avšak nemôžme vycestovať do zahraničia a overiť si, či má pravdu klient, alebo cestovná kancelária," poznamenáva Š. Papuga.

* * *

S čím sa môžete na dovolenke stretnúť a čo s tým

- Ak vás ubytujú v izbe či apartmáne nižšej kategórie, než bola dohodnutá, trvajte na presťahovaní. Pokiaľ sa nedomôžete nápravy priamo na mieste, ťažšie sa budete dožadovať nejakej zľavy po návrate domov.

- Keď chýba čosi z toho, za čo ste zaplatili (TV, rádio či klimatizácia) žiadajte ich zabezpečenie alebo výmenu izby za takú, ktorá bude mať všetko, čo ste mali dostať.

- Ak sa nedostatok nedá odstrániť a vy nedostanete sľúbenú kvalitu služieb, spíšte reklamáciu a žiadajte vyjadrenie delegáta i ubytovacieho zariadenia. Týka sa to aj takých záležitostí, ako napríklad hotelového bazénu, ktorý bol z nejakého dôvodu vypustený, či chýbajúcich animačných programoch, ktoré mali byť v cene.

- Pokiaľ vám sľúbili slnečníky a ležadlá na pláži zdarma, a vy ich nemáte k dispozícii, zistite, u delegáta, či vás zavádzala cestovná kancelária, alebo nedodržal dohodnuté podmienky hotel. V druhom prípade je možné, že vás nejakým spôsobom odškodní priamo na mieste ubytovacie zariadenie. Horšie je, ak ste mali mať pláž napríklad sto metrov od hotela a v skutočnosti sa musíte "ťahať" k moru niekoľkonásobne ďalej len ťažko sa vám to bude dokazovať.

- Ak dôjde z nejakého dôvodu zmene ubytovacieho zariadenia, máte nárok na minimálne taký štandard, za aký ste si zaplatili. Pokiaľ ste mali mať trojhviezdičkový hotel, môžu vás ubytovať v štvorhviezdičkovom, ale nikdy nie v dvojhviezdičkovom!

* * *

Niekoľko dobrých rád navyše

- Podrobne si preštudujte pred podpisom zmluvy všetky podmienky

- Uvedomte si, že úlohou katalógov cestovných kancelárii je vás nalákať, preto ospevujú pozitíva a negatíva nespomínajú. Pohľad z izby je obyčajne urobený z toho najlepšieho miesta s najlepším výhľadom a nevidieť drôty elektrického vedenia či cesty v blízkosti.

- Rátajte s tým, že ak nemáte zaplatený výhľad na more, môžete sa dívať rovno na balkón susedného hotela alebo na rušnú ulicu. Ani výhľad na more však nie je zárukou, že popod hotel nevedie nejaká miestna komunikácia, pokiaľ nejde o hotel priamo na pláži. Dobre si premyslite, či sa neoplatí radšej si trochu priplatiť za výhodnejšiu polohu hotela alebo vyšší štandard, ako byť potom sklamaný!

- Naučte sa orientovať v katalógovom žargóne. Poznámka "hotel vhodný pre mladých" obyčajne znamená, že sú v blízkosti rušné nočné podniky, za ubytovaním vhodným pre rodiny s deťmi zas treba hľadať tiché miesta, kde môžete postrádať blízkosť početných reštaurácií, obchodov či nočných podnikov.

- Zistite si o pobyte čo najviac - neuspokojte sa s tým, čo píšu v katalógu a opýtajte sa na všetky detaily, ktoré vás zaujímajú. Napríklad, ako často vám budú meniť uteráky, aká je pláž, alebo vstup do mora. Ak máte malé deti, oceníte plytký vstup, zatiaľ čo ak ste dobrí plavci, bude vás voda po kolená päťdesiat metrov od brehu dobre otravovať...

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  3. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  6. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  7. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  8. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 144
  2. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 8 175
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 443
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 388
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 467
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 405
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 026
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 427

Blogy SME

  1. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  2. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  5. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 459
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 240
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 643
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 868
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 504
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 471
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 912
  8. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 2 616
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  2. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  5. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 459
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 240
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 643
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 868
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 504
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 471
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 912
  8. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 2 616
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu